fredag 23 mars 2012

Blooming Friday: Photogénique

Veckans fredagstema hos Katarina/Roses and stuff är Fotogenisk. Och för första gången sedan jag hakade på dessa trevliga temautmaningar får jag faktiskt lite ångest. Jag har helt enkelt aldrig gillat det där ordet, som jag förknippar med skönhetsideal där vissa lever upp till att vara fotogeniska och andra inte. Själv har jag alltid hört till dom där som inte och såg för det mesta smått galen ut på klassfotona i skolkatalogen, medan vissa bara log och lade huvudet på sned och "klick" så såg de ut som filmstjärnor. Tur att man är förbi den tiden i livet, men än idag gillar jag inte att vara med på bild nåt vidare.

För att leta inspiration till temat har jag roat mig en stund med att leta närbilder på några av förra sommarens blommor och här kommer några av makens fina snapshots på snyggingar i närbild.





































































Uppifrån ser ni en pelargon, nävan 'Rozanne' och en vit petunia, som alla ställde upp på bild en solig dag i juli 2011. Rätt vanliga trädgårdsväxter allihop och absolut inget sensationellt, men ändå så underskönt vackra och spännande när man kommer dem riktigt nära. Vilket får mig att tänka på uttrycket "skönheten ligger i betraktarens öga". Jag vill gärna tro att det är så, även om vårt samhälle med alla konstiga normer ofta säger något annat. I trädgården råder också skönhetsideal i allra högsta grad där vissa växter och blommor anses vackrare och mer eftersträvansvärda än andra, och en del oönskade eller rentav fula. Trender kommer och går även på plantskolan, så är det ju. Och ändå är alla blommor vackra på sitt sätt, när man kryper intill och studerar detaljerna är var och en ett litet mästerverk där ingenting lämnats åt slumpen. 

Så jag väljer att fokusera dagens tema på förledet "foto" i ordet fotogenisk. Med rätt fotograf och kamera som kommer motivet nära och känner något för det finns det en filmstjärna i oss alla. Och med det sagt blir jag ruskigt sugen på att gå ut och ta detaljbilder av maskrosor, knölklockor och krypoxbär, för att ta några exempel på växter jag aldrig sett som vackra. Det ska det bli ändring på! Först ska vi bara investera i ett nytt objektiv, det som användes i bilderna ovan blev tyvärr av med när vi råkade ut för inbrott i höstas. När man ska utmana sitt eget seende i trädgården är det dock ovärderligt, så det får bli att tömma spargrisen framöver. Bloggandet har verkligen gjort underverk med mitt fotointresse och jag vill bara lära mig mer!

Ja, det blev en lite långrandig och kringelikrokig tolkning av temat som för mig alltså bjöd på lite motstånd. Nu ska jag in och kolla vad ni andra har gjort för associationer. Och fortsätta vänta på solen, som tydligen bestämt sig  för att svika Skåne idag. Här är det moln och dimma och alldeles grått. Hoppas innerligt att det vänder snart, jag som skulle köra högtryckstvätt idag!

Sol eller moln - ha en fortsatt finfin fredag oavsett!

18 kommentarer:

  1. Den översta är så vacker. Rent vita blommor mot det blå!
    Tråkigt att du blivit av med objektivet.
    Ha en fin vårhelg!
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Jättefin tolkning och jag kan inte annat än att hålla med dig i det du skriver!

    Kramar

    SvaraRadera
  3. Jag hör också till dem som hellre står bakom kameran än framför linsen, och det beror nog också på alla de där hemska bilderna där man inte ser ut som i spegelbilden. Man känner helt enkelt inte igen sig själv. Med blommor har man aldrig problem, de gör sig ju alltid bra. :)

    SvaraRadera
  4. En riktigt fin tolkning av temat.
    Ha en fin vårhelg
    Gunilla

    SvaraRadera
  5. Fint....nävor gillar jag på bild. När man ser ådrorna i kronbladet :-)

    Kram

    SvaraRadera
  6. Den översta bilden tycker jag är fotogenisk. Den har fyra huvudfärger och en tydlig mitt. Bakgrunden är diffus. Snygg helt enkelt! Jag önskar dig en skön helg! Zinnia

    SvaraRadera
  7. Bra fotogeniske blomster etter min mening

    SvaraRadera
  8. Håller med dig om att temat inte var helt enkelt, men din tolkning är jättebra.
    Fina bilder, pelargonen mot det blå är läcker. Jag har också med Rozanne:)).
    Ha en fin helg.
    Kram till dig.

    SvaraRadera
  9. Tänk vad kameran kan skrämma många :-) Men jag tror mycket hänger på vad man som fotograf väljer att se när man fotar, fast det kan ju även vara som jag skrev om idag. Kameran ser sånt som vi inte ser, lyfter fram linjer och mönster som vi på något sätt inte ser i verkligheten. Nytt objektiv låter som en strålande idé eftersom ni blev av med det förra. Foto, trädgård och blogg är en underbar kombo.
    Ha en underbar fredagkväll!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  10. Så sant så, skönheten ligger i betraktarens öga. Fin fina bilder.
    Ha en härlig helg.
    Vivian

    SvaraRadera
  11. Härlig tolkning av temat och vackra blommor!
    Ha en härlig helg!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  12. Jag hänger helt med i dina "kringelkrokiga tankar och funderingar"! Blir så glad och varm av det kloka i det du skriver. Det finns något vackert i allt, ibland behöver man bara "vänja" ögat lite och verkligen känna in! Kram på dig

    SvaraRadera
  13. Fina bilder!!!
    Ha en alldeles underbar helg!!

    SvaraRadera
  14. Håller också med om att det inte var ett så enkelt tema. Jag tycker att det är roligast när det går att göra en tolkning som är lite underfundig och kanske inte har helt uppenbart trädgårdstema även om det kanske är det som är meningen...
    Så sant att skönheten ligger i betraktarens öga.
    Tack för att du röstade på min bild hos Moseplassen. Det gör mig glad
    :-)
    ha det fint!
    Kram
    Anna

    SvaraRadera
  15. Jag tycker att den översta bilden är helt otroligt vacker! Men det är väl det som är kul med teman, att det inte är helt lätt utan en utmaning där man får tänka till och göra sin personliga tolkning.
    Ha en underbar helg,
    Carina

    SvaraRadera
  16. Jamen så bra det blev och bilderna är fantastiskt vackra!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  17. Pelargonbilden var fantastiskt vacker ! Heder åt fotografen :-) Gillar din tolkning och det är då helt sant att skönheten ligger i betraktarens öga. Jag ser vackra saker överallt, tom det andra tycker är fult, som vissna fröställningar, sprickor i asfalten, jaa, lite konstig är man kanske ;-) Men det ger mig stor vardagsglädje att kunna se det vackra i det mesta. Ha en riktigt skön helg
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...