fredag 9 mars 2012

Blooming Friday: My jewel

Idag är temat hos Katarina/Roses and stuff Min juvel. Svårt, tycker jag! För mig är ju hela trädgården som en ädelsten, som lyser upp mitt liv, glittrar i mörkret och är värd att vårda ömt.

Och så har jag ju så många favoritväxter. Att välja en, är det över huvud taget möjligt? Pionerna, som jag räddat ur mörkret på norrsidan? Rosorna, mina älskade 'New Dawn' som visserligen drabbas av rost hela tiden men som ändå skänker så mycket fägring och ljuva dofter i min trädgård? Syrenen kanske, den gamla fina? Äsch, den var ju med i Blooming Friday häromveckan, det blir ju tjatigt. Eller någon av de många perenner som jag planterat och fäst mig vid sedan vi flyttade hit? Där ligger ju bolltisteln bra till, det vet ni som följt mig ett tag.

Men nu när jag funderat ett slag har jag kommit fram till att idag är det dags att hylla mina gamla äppelträd istället.
'Ingrid Marie' blommar i min trädgård. Bilden är från april 2007, och min då två månader gamla dotter sov gott i sin vagn i trädens skugga medan mamman fotograferade de ljuva små blomknopparna.

























Två stycken har jag, båda av den gamla svenska sorten 'Ingrid Marie'. Små och knotiga är de och antagligen har de stått här sedan huset byggdes 1920. De ser inte mycket ut för världen, två högst ordinära små äppelträd. Men de har givit mycket frukt varje år vi har bott här utom i fjol, då det av någon anledning bara blev ynka fyra äpplen. Jag brukar koka äppelmos och baka paj och tycker att den där dagen sent på hösten i november då vi skördar äpplena är en av trädgårdsårets små höjdpunkter. Jag sparar även de äpplen som är angripna till mat åt koltrastarna och det brukar räcka hela vintern.

Ja, de ger mig så mycket glädje mina små träd. Från blomningen på våren till de kala grenarnas vackra mönster mot den vita snön på vintern, jag njuter av dem varje gång jag tittar ut genom vardagsrumsfönstret. Kronbladen som singlar över uteplatsen i april, frukter som dunsar i backen under höstens stormar, den svalkande skuggan under träden en varm sommardag... Äppelträden är med varje trädgårdsdag och jag älskar dem! (Enda smolket i glädjebägaren skulle väl vara att jag faktiskt inte tycker att dessa vinteräpplen är så jättegoda att äta som de är. Är mycket mer förtjust i 'Ingrid Marie's avkomma 'Aroma'. Men vad gör det när äppelpaj finns? ;)

Pratar man om ädelstenar måste jag ju också ha med den här, som tillsammans med sin syster är mina klarast lysande diamanter. Ja, vad vore Tages trädgård utan Tage? :)


Nu ska jag spana in fler juveler hos Katarina. Ha en fin fredag allesammans!

15 kommentarer:

  1. Nej, vad vore väl Tages trädgård utan Tage?
    Ert äppelträd verkar vara en riktig juvel, tänk att ha massor av egna äpplen. Mums!
    Hoppas du får en bra helg!
    //Ulrika

    SvaraRadera
  2. Nice interpretation - two very different jewels in your garden :-)
    Have a good weekend.

    SvaraRadera
  3. Så söt din lille trädgårdsTage är:)).
    Och äppleträden är helt underbara, vad gjorde vi utan trädgårdens tak?
    Ha en din fredag fina du.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Ingrid Marie är goda. Vilken söt liten trädgårds Tage du har:-))
    Kram

    SvaraRadera
  5. Vilka härliga juvler, både träden och Tage. Jättefin bild på lille herrn :-)
    Ha en underbar fredag!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  6. Vilken fin tolkning du gjort, det är många varma känslor i den och en mysig liten Tage:
    Må så gott och ha en fin helg.
    Lotta

    SvaraRadera
  7. Fantastiska juveler - både trädet och Tage. :) Att ha träd i sin trädgård är en riktig lycka. :)
    Kramar!

    SvaraRadera
  8. Härlig och fin tolkning du gjort.
    Ha en härlig helg
    Vivian

    SvaraRadera
  9. vilken underbar juvel du har i Tage!!!
    Ha en alldeles underbar helg!!

    SvaraRadera
  10. Fina juveler, den sista bilden är en riktig praktjuvel :) himla fin bild!

    Det kommer bli jättebra med ditt växthus på plattorna, då behöver du inte bygga något golv! Krukodling är bra på det sättet att man kan bära ut dem när det regnar och så får de en rejäl dusch :) Hellre ett litet växthus, än inget alls :) Kram och trevlig helg ♥

    SvaraRadera
  11. Vilken fin kärleksförklaring till dina äppelträd.
    Och söta juvelen Tage ser ut som en liten busig Emil i Lönneberga på väg mot nya upptåg ;-)

    Kram Åsa

    SvaraRadera
  12. En sån rara bild av lille Tage.
    Jag som trott att Tage var en .....tax fniss förlåt jag vet inte vad jag fått det ifrån ;-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi, nej, men visst hade varit gulligt med en tax som hette Tage? ;)

      Radera
  13. Härligt att du lyfter fram ditt äppleträd - de tenderar att hamna lite vid sidan om i all blomsterprakt.

    Härlig bild på Tage!

    Ha en skön söndag!
    Kram

    SvaraRadera
  14. Det är klart att Tage måste vara med! -En sådan söt bild!!!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...