fredag 30 mars 2012

Blooming Friday: Kruk-kavalkad

Då var det dags för den sista rundan av Blooming Friday för den här gången. Lite tråkigt är det allt, har ju vant mig vid att gå och grunna på Katarinas roliga teman varje vecka. Men anledningen till uppehållet är ju desto trevligare för nu drar trädgårdssäsongen igång på allvar och de gröna fingrarna kommer att ha mindre och mindre tid för tangentbordet.

Sista temat för i vår är In my pots. Passar perfekt, jag som plockade ut mina krukor bara häromdagen - här kommer således en statusrapport. Än så länge är det inte så mycket innehåll i dem, men penséerna är i alla fall på plats. I betongkrukan bor ett vackert grågrönt gräs (som ni trodde var hirs, vilket verkar stämma!) som jag hoppas har överlevt även den här vintern. Men gick det bra i fjol när det var så ruskigt kallt så borde det ha gått i år också. I den svarta krukan ett nyinskaffat mörkt ormskägg från Löddeköpinge plantskola, mitt favoritställe. En rapport från säsongens första besök där ska ni få i helgen. I gummikrukorna tittar dahlia och chokladblomma försiktigt upp, och nu gäller det att skydda dem om aprilvädret slår till.























Krukor är viktiga för mig och jag samlar på snygga krukor i olika material och former. Färgmässigt däremot håller jag mig oftast till grått och svart: zink, betong och gummi. Många fyndade på loppis, som de stora fyrkantiga betongkrukorna som jag gav 30 kr styck för. Det var en riktigt bra loppisdag!























På Löddeköpinge plantskola brukar jag också köpa deras egenkomponerade krukfärg, som gör helt vanliga terrakottakrukor mattsvarta på ett kick.























Varje år bättrar jag på krukorna lite, men färgen håller förvånansvärt bra och blir bara snyggare när den är lite patinerad.

































Här bor en nyplanterad krypkotula, pärlbräken som börjar visa grönt och i den stora krukan en vackert 
blågrön funkia som jag hoppas få se skymten av snart. 

Ungefär så är läget på krukfronten just nu. Snart kan man fylla på med sommarblommor, pelargonerna får flytta ut och det ändlösa flyttandet börjar. Är det fler än jag som ständigt flyttar runt på sina krukor? Det är ju så kul att arrangera om och piffa till med fina prydnader. Trädgårdslivet skulle helt klart sakna en dimension utan krukodlingarna!

Fick jag önska mig några nya krukor till årets planteringar skulle det helt klart bli dessa snyggingar i färgskalan Pantone från Serax. Så fina!



Innan jag kikar in på alla andras krukplanteringar vill jag tacka Katarina för alla fina teman som verkligen bidrar till att hålla trädgårdslivet igång hela långa vintern. Jag ser redan fram emot fortsättningen i höst. Men först en lång och förhoppningsvis varm och härlig trädgårdssäsong!

Fredagshälsningar från
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...