söndag 4 mars 2012

Babyboom i Skåne!

Lovade ju igår att bjuda på lite bilder av alla små bebisar och knoppar som är på gång i min trädgård. De senaste tidens soliga dagar har minsann satt fart på växterna, så här kommer nu en riktig bildkavalkad med massor av bilder på de nykläckta små. Åh, det är ju så underbart när man äntligen ser något ljusgrönt som avtecknar sig mot den gråsvarta jorden!

Här kommer aklejan, alltid bland de första att dyka upp.

Och den kaukasiska förgätmigejens späda blad liknar ett hjärta. Söta små ludd har det också! När man ser Algomin-kornen som jag strödde ut bredvid det förstår man hur litet det är. Men så efterlängtat!

Kärleksörtens knubbiga små knoppar är så fina, tycker jag. Som mini-kålhuvuden!


Syrenens glänsande knoppar sväller så man nästan kan se det från en dag till en annan.
Och kolla så långt min Schneewittchen-ros redan har kommit!
Även i min namnlösa klematis knoppas det för fullt.
Till min glädje ser även den lilla carmencitarönnen ut att ha klarat sin första vinter hos oss riktigt bra och är full med knopp. Vi planterade trädet sent i höstas efter att jag hade turen att få överta det från Maria med fina bloggen Almbacken
Hybridkejsarolvonet har jag redan visat flera gånger i vinter, men kan inte låta bli att dela med mig igen. Den är en av mina absoluta favoriter med sina romantiska små rosa blommor. Som dessutom doftar, vad mer kan man begära?
De rostiga fjärilarna i en av mina pallkragar får snart tulpan-sällskap. 
Inte lika kul är att maskrosorna också har satt fart... de bara spränger upp ur jorden. 
Den första trädgårdsgången är så gott som färdig...
...och den andra är påbörjad. Det ser ut därefter!

Har börjat gräva för ännu mer rabattkant också. Tungt, smutsigt och kallt... Ja, det har varit betydligt kyligare än igår och vinden drog rakt igenom alla kläder.
Så nu har vi slutat för idag och belönar oss med en kopp välbehövligt och rykande hett kaffe. Lite godfika till det avrundar en mysig trädgårdsdag med massor av vårtecken.

Och ikväll är det premiär på ännu ett trädgårdsprogram, då Trädgårdstoppen på TV8 kör igång igen  kl 19. Missade förra säsongen, men nu ska jag sitta klistrad. Det ryktas ju att en och annan bloggare kommer att medverka, och det måste man ju se!

Mot tv:n!

16 kommentarer:

  1. Oj vad det gröna har bråttom nu! Man ser hur det växer dag för dag! Och det är härligt!/Lila-Christina

    SvaraRadera
  2. Nu är det fart igen på växterna.Men just nu ser det inte roligt ut här hos oss.Dimman kom vällande in för en stund sedan och nu är det riktigt dimmigt ute.Hu.MVH

    SvaraRadera
  3. Men åhhh så långt våren har kommit hos dig, jag blir ju alldeles sjuuk ;). Fast sjuk på ett trevligare sätt än tidigare i veckan måste jag ju säga! Fick pirr i magen av allt jag vill göra nu... Har verkligen, verkligen saknat att titta runt till alla härliga. Får bli lite ordning och reda på mig nu hoppas jag. Kram Kram

    SvaraRadera
  4. Visst är det härligt när allt grönt dyker upp. Jag blir inte alls avundsjuk ;-).

    Ha det bäst!//Laila

    SvaraRadera
  5. Grattis till lampvinsten!
    Så snyggt det blev med den raka trädgårdsgången!! Låter som ni haft en härlig trädgårdshelg:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Jag blir så avis på alla er som bor i Skåne :-) Det är inte klokt vilken skillnad det är mot hos oss. Nåja, vad är en bal på slottet... Jag ska titta på trädgårdstoppen och drömma mig bort. Det ser verkligen bra ut med trädgårdsgången.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  7. Så mycket som är på gång hos dig! Håller med dig om att kärleksörten är riktigt söt när den är påväg upp. Aklejabebisar är en annan favorit. Jag har inte hunnit vara ute alls idag, och än mindre fota. Men vinden var riktigt kylig idag.
    Ha en bra kväll.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  8. Härligt, härligt med alla livstecken som dyker upp nu!
    Här uppe i Mälardalen har vi inte kommit lika långt, men några små tecken har jag också sett! =)
    Ha det fint! /Caroline

    SvaraRadera
  9. Åh ja, visst är det härligt med alla knoppar som tittar upp ur marken! Jag har rensat löv ur mina rabatter idag och njutit av alla knoppar som kommit fram.
    //Ulrika

    SvaraRadera
  10. Så många växter som är på gång. Det är härligt att se nytt liv.

    Imponerad över att ni redan kommit i gång med projekt. Vi har visserligen sågat ner en stor gren på ena björken och klippt lite på buskar men inget större.
    Hoppas på mer trädgårdsväder nästa helg.

    Kram!

    SvaraRadera
  11. Åh så glad jag blir över att lilla rönnen verkar må bra.

    Jagvär mäkta imponerad över att ne redan är igång och fixar gångar. Snyggt värre blir det också. Vi ska också anlägga smågatstensgångar i vår. Måste bara bli färdig med min skiss först ochbsen ska det inhandlas.....

    Kram,
    Maria

    SvaraRadera
  12. Oj vad ni e igång! det börjar ju klia om möjligt Ännu mera i fingrarna nu - jag vill säta igång nu, bara snön skulle ge vika!
    Kärleksörtens små knubbiga knoppar e en av mina absoluta favoriter också, dom e så söta så! :)

    Ha en bra början på den nya veckan!
    Kram,
    Sandra

    SvaraRadera
  13. Gången blev jättefin. Vi har också gatsten liggande som ska ner i jorden och bli rabattkanter men än så länge ligger tjälen hård. Tänk vilken skillnad fastän det bara är 5 mil mellan oss. Det börjar kika upp lite bebisar här också men som sagt vi ligger något efter er malmöiter.

    Kram från Åsa

    SvaraRadera
  14. Så himla fint det blir med gatstenen! Men du - så vårigt det är redan hos dig! Jättestor skillnad mot här. Här var allt vitt igen i morse. Inte av snö som tur var men av rimfrost. Kallt men vackert.
    Kramar!

    SvaraRadera
  15. Inte blev man besviken på första avsnittet av Trädgårdstoppen inte. Och inte heller på dina fina vårbilder. Och ett olvon som doftar...

    SvaraRadera
  16. Men hjälp ved det händer grejer hos dig. Här har vi inte blivit av med snön ännu. Ska ta min första runda imorn och leta vårtecken i trädgården. Men oj ,kommer inte hitta mer än Snödroppar tror jag.Blir verkligen avundsjuk på din energi. Kram/Fia.

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...