söndag 26 februari 2012

Välkommen vackra vår!

Oj, vilken härlig helg vi haft! Våren har kommit till Skåne och vi har varit ute flera timmar varje dag.

Det gick bara inte att låta bli att dra igång årets första projekt, trots kalla vindar både fredagen och lördagen. Nu när tillbyggnaden äntligen är klar är det dags att fixa sista biten av trädgårdens ram. Vår samling av sten ska till sist få sin slutliga placering och årets första insats blir därför att fixa nya rabattkanter och gångar av den gatsten vi samlat ihop under åren. Ni kommer kanske ihåg att den tidigare husägaren var stensamlare? ;)

Först: Forsla hem sand och grus till bärlager från grusterminalen. Gissa om Tage och hans storasyster har haft kul i dessa högar hela helgen!?


Sen: Lägga gatstenarna i snygga rader. Inte mycket tjäle här hos oss som ni märker. Fast attans vad kallt det var om händerna efter ett tag...





Sopat sättsand har vi också gjort. Där de här stenarna ligger var vår tidigare yttertrappa, och det är precis just här jag drömmer om att placera ett litet växthus. Just exakt på dessa stenar skulle jag ha min tomatodling... Tur att det är gratis att drömma!

Alla rabatter har fått ett rejält lager kompost så att de ska bästa möjliga uppvaknande efter vintern. Sånt har jag aldrig orkat göra i större skala förut, men nån gång ska ju vara den första. Tyvärr inte egen kompost (än), men på Sysav kan man köpa den på flak. 720 kg för 111 kr! Tack Johanna för tipset, nu är det slut med att köpa fjuttiga säckar! Kolla förresten hur långt min akleja har kommit redan, uppe till vänster i bild.

Idag sken solen från en klarblå himmel och gårdagens iskalla vindar hade mojnat. Jag har haft ansiktet mot solen så mycket det bara har gått och den har till och med värmt litegrann. Nu ikväll hettar det i ansiktet och ryggen värker, precis som det ska vara efter en lyckad trädgårdsdag. Och jag kommer att somna som en sten ikväll, så gott som man bara somnar när man varit ute hela dagen. 


Grillpremiär blev det också! Men första omgången korv hann bli ordentligt bränd, så kan det gå när det kliar så mycket i de gröna fingrarna att man glömmer tid och rum... På med nya!

Ungarna har farit omkring hela helgen som tokiga, fram med alla leksaker och cyklar. Vårkänslorna är lika starka i alla åldrar, de tar sig bara olika uttryck! :)


Ja, den har varit så skön denna första vårhelg för i år. Dagens sista bild från trädgården är tagen från en vinkel jag kanske inte visat så ofta, och jag tog den från pergolan där jag satt och njöt av årets första utekaffe. Underbart!

Jag misstänker att startskottet gått i flera trädgårdar idag, och ska nu in på favoritbloggarna och spana in vad ni haft för er i helgen. Vad ni än har gjort hoppas jag att alla har fått njuta av lite efterlängtad sol!

Förresten - nån gång ikväll eller imorgon tror jag att min blogg kommer att få sin tiotusende besökare. Det är ju bara inte klokt, och jag är så glad för varenda en av er!

Kram till er alla tio tusen från

19 kommentarer:

  1. Wow, vilken helg du haft! Så härligt det måste vara att kunna sätta igång i trädgården, man längtar sig ju galen :), här har inte kommit riktigt lika långt men det känns hoppfullt att få se din trädgård oxå!
    Hoppas du får en fin vecka också, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  2. Så det hettar i ditt ansikte också:)). Vad bruna vi kommer bli:))
    Snyggt med gatsten som kant! Åh, vad härligt med kompost, jag ska hämta hästgödsel om några veckor. Känns så otroligt skönt att komma igång.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. NU blir jag avundsjuk...vill också! Vilken härlig helg ni verkar haft, ser underbart härligt ut//Ulrika

    SvaraRadera
  4. Låter som ni haft en toppen dag! Synd att våran tidigare ägare inte var stensamlare...vill ha en hel massa. Ändå har vi redan en massa högar som vi släpat hit:)
    Ser jätte fin ut med dina pallkragar på rad. Härligt med kompost tips!!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Japp, här har vi också både jobbat lite ute och grillat korv idag. Härligt att vara i gång.

    Klart du ska ha ett växthus där!

    Kram

    SvaraRadera
  6. Det är inlägg som detta som får mig att vilja packa vårt pick och pack och flytta till Skåne :-) Det ser så fint ut, Hanna! Jag tror att du bara måste ha öppen trädgård i år så att jag kan komma ner och njuta av din fina trädgård.
    Ha en underbar söndagskväll!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  7. Hej Hanna!

    Nu har sett dina kommentarer på några av mina favoritbloggar och kände att jag ville veta mer om din blogg.
    Hit kommer jag gärna tillbaka, här finns mycket för mej att inspireras av!

    Lena

    (kanske jag var din 10000:de besökare, hoppas!)

    SvaraRadera
  8. Hihi...jag gick ut hårt med att släpa upp utestolar från källaren men sen kom det annat i vägen så det bidde inget trädgårdsröj idag.....och inte nån stundisolen heller....typiskt. Fast jag hann göra mitt moodboard som tur var..
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  9. Oj, vad ni har hunnit med! Ser härligt ut. Själv har jag varit på jobbet hela dagen - tur att jag gillar mitt jobb annars hade det varit tungt en dag som denna. Tyvärr ska det väl inte bli superväder i morgon när jag är ledig, men jag får väl hitta på något annat då... Och växthusdrömmarna - visst är det tur att de är gratis!

    SvaraRadera
  10. Hej igen! Jag blir ju lite full i skratt när jag läser din kommentar hos mig efter det att jag har skrivit hos dig. Vi var inne på samma bana fast jag i Skåne och du i Stockholmstrakten :-)

    Det var inte svårt att sätta ihop bilderna och flera har frågat så jag gör ett blogginlägg om det imorgon. Staketet har jag flätat själv och det var busenkelt. Det var mer jobb att släpa hem pilen än själva jobbet att fläta den. Jag slog ner armeringsjärn och la sen bara pilen.
    Om du vill se hur jag gjorde kan du kolla in dessa inlägg:
    http://blandrosorochbladloss.blogspot.com/2010/04/blivande-gronsaksland.html http://blandrosorochbladloss.blogspot.com/2010/04/sista-snon.html
    http://blandrosorochbladloss.blogspot.com/2010/04/vilka-kontraster.html
    http://blandrosorochbladloss.blogspot.com/2010/05/snart-klart.html

    Kram Hélena

    SvaraRadera
  11. Så fint det blir med stenläggningen. Och himmel vilka vårkänslor du bjuder på idag! Första grillningen redan. :) Måste nog släpa fram vår gamla grill i veckan!
    Kram, kram!

    SvaraRadera
  12. Vilken underbar trädgårdshelg du har haft. Jag var ute och vände en stund i trädgården idag och solade näsan och kollade läget. Här var det frost i natt och tjälen ligger hård ännu så det blir inte så mycket trädgårderande ännu. Lääääängtar.

    Kram Åsa

    SvaraRadera
  13. Vad fin stenläggningen blir! Att du har haft en underbar helg märks i ditt inlägg, orden bara spritter omkring. :o) Jag har också röjt lite i trädgården i helgen, ansiktet hettar här också.

    Kramar

    SvaraRadera
  14. oj hvor det har været en skøn dag........der sker rigtig noget i haven kan jeg se. Lækker med gril bliver helt misundelig ;0)

    Knus Dorthe

    SvaraRadera
  15. Det blir fint med stenarna!O grilla vad mysigt :-)
    Det var en helt ny vy från din trädgård åtminstone för mig.
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  16. Vad roligt att läsa om hur du har det i din (eller Tages) trädgård :-)
    Här är det mest i hjärnan som trädgården finns just nu. Våren är på väg men att komma ut... Jag brukar skoja om att ha en ammande bebis är ungefär som att ha fotboja ;-)
    På onsdag kommer i alla fall min mamma hit och jag hoppas få lite mer andrum. Pust!
    Ha det gott!
    Kramen.

    SvaraRadera
  17. Hej Hanna,
    tack för kommentar hos mig och lycka till i utlottningen!

    SvaraRadera
  18. I so enjoyed looking at the photos of the work you’ve done in your garden. I find each little part so inspirational. It is always great fun to watch gardeners completing their task. I’m so happy for you that you’ve had great weather and I’m looking forward to seeing the progression of your garden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thanks Lucy, I'm really happy that you found my blog and that you like my garden. Now I will surely take a look at yours!

      Radera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...