tisdag 28 februari 2012

Klipp, klipp...

Finns det nåt härligare när våren kommer än att få börja klippa bort allt fjolårsvisset? Jag vet inte hur många lass med klipp jag tömt på komposten nu i eftermiddag, men det blev allt några stycken. Plötsligt ser det så tomt ut i rabatterna, men nu dröjer det inte länge innan lökarna gör entré och sen börjar perennerna att växa. Tänk att man blir lika förundrad och glad varje år!


I morse var det lika grått och ruggigt som igår, men så kom solen med besked på eftermiddagen. 12 grader varmt och strålande solsken, jag fick till och med gå in och byta till en tunnare jacka! Det är ju så underbart att se hur trädgården börjar vakna till liv efter vintern, och i år njuter jag om möjligt ännu mer än vanligt. När min kropp på allvar sa ifrån för några veckor sedan efter flera år i ett alldeles för högt tempo fick jag mig en rejäl tankeställare. Jag bestämde mig för att hoppa av hela stresskarusellen och nu försöker jag hitta tillbaka till en lugnare och roligare tillvaro. Och ingenstans mår jag bättre än i min älskade trädgård, där finns ingen stress och inga krav. Bara ren och skär trädgårdsglädje!


Klätterhortensians svällande knoppar sträcker sig mot ljuset och jag känner hur min trötta kropp också långsamt väcks ur sin långa dvala. Nu börjar en tid av aktiv omvårdnad i trädgården, det ska ges näring och gödsel, sol och ljus, pyssel och plock. Precis så som jag tänker ta hand om mig själv framöver.


Bredvid vår brevlåda har jag satt vita krokus, men efter flera månaders byggbelägring där byggnadsställningen dessutom var placerad rakt över deras växtställe trodde jag att de hade gått förlorade. Men nu tittar de upp, minsann! 

Jag hoppas att våren snabbt rycker vidare norrut så att alla ni fina bloggläsare snart får er beskärda del av takdropp, koltrastsång och det där härliga kliet i sekatörsfingrarna!

15 kommentarer:

  1. ÅÅÅÅ..Vilken lycka att få vara ute i trädgården!!Här är det snögård än, men idag har vi haft gudomligt väder så nu finns det hopp iallafall!!
    Ha en alldeles underbar tisdag!!

    SvaraRadera
  2. Så härligt att du varit ute och röjt. Längtar efter den känslan i kroppen.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Blir så glad när jag läser ditt inlägg. Glad för att du har hittat tillbaka till känslan och lugnet. Att du lyssnar på din kropp! Trädgård är utan tvekan den bästa terapin man kan ha för att få lugn och harmoni. Det finns inget som får mig att må så bra som en dag i trädgården. Längtar så till att få röja och gräva, fortfarande ligger det snö på tomten men snart...snart!
    Ha en härlig kväll!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  4. Klokt att "hoppa av stresskarusellen"... och njut ordentligt av tid och trädgård... Ha en riktigt skön vårvecka! Kram

    SvaraRadera
  5. Ja det gäller verkligen att ta hand om sig själv. Minst lika bra som man tar hand om sin trädgård ;).
    Trädgården är det perfekta stället för avkoppling, nedvarvning, uppiggning, lugn och glädje.
    Ta hand om dig!
    //Ulrika

    SvaraRadera
  6. Ja, visst är det härligt att äntligen få lov att böja klippa och ränsa i trädgården. Och titta om det har kommit upp några blommor. Jag hoppas att min första trädgårdsdag blir på fredag. ha det bra! / Therese

    SvaraRadera
  7. Visst är det underbart. I morgon ska jag minsann ut och klippa mera. Vilken lycka med de små krokusarna som trotsat bygget och nu tittar upp.

    Så gott att höra att du gjort ett måbra-val i livet. Och jag håller fullständigt med om att trädgården får en att må bra.

    Jag hade ulleterneller kring lilla carmencitan och det var väldigt fint.

    Kram,
    Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset, ulleterneller är så fina så det måste passa perfekt! Kram Hanna

      Radera
  8. Ja idag var det då vår. Själv får jag vänta lite med trädgårdsröjet men det klarar sig nog... Vi som har en liten plätt av vårt jordklot att vårda är då lyckliga människor! Trädgården är ju den bästa medicinen och rekreationsplatsen i världen - men ta nu hand om dig och lyssna på din fantastiska kropp!

    Kram

    SvaraRadera
  9. Ja lyssna på din kropp!Vad bra att du "tog in"vad den sa :-)
    Här hos mig får nog klippningen vänta det snöade igår kväll men idag var det ett underbart vårväder :-)Men känns lite osäkert ännu...
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  10. Vilken härlig vårdag det blev idag....igen.
    Klokt av dig att hoppa av stresskarusellen och lyssna på kroppen....
    Säger jag som precis har gett mig ut i arbetslivet igen efter många år hemma med barnen....
    Ha det bra )

    SvaraRadera
  11. Pyssel i trädgården är verkligen bra terapi, det skriver jag under på! :o) Så bra att du hoppade av innan det gick för långt...själv är jag inne på tredje året med mitt utmattningssyndrom. Inget kul alls faktiskt men man lär sig vad som är viktigt i livet!

    Kramar

    SvaraRadera
  12. Hoppas på vackert väder i morgon, för då är jag ledig. Om det inte blir trädgårdsväder, kan man alltid så lite, under tak.
    Visst är trädgården bra medicin mot det mesta. Här kan man gå i lugn och ro, ta sig tid att tänka "hela" och "helande" tanker, och glädjas åt allt som växer.
    Hoppas du kan få ta den tid du behöver för att hitta tillbaks till lugnet och glädjen!
    Kram/Ingrid

    SvaraRadera
  13. Nu har jag lagt till mig som följare. Vi verkar ha mycket gemensamt... en massa projekt och en massa härliga barn i vägen ;-) Ska bli kul att följa din trädgård i vår. Klokt av dig att lyssna på kroppen, och ja... trädgården är bästa medicinen! Kram!

    SvaraRadera
  14. Vad bra att du lyssnar på dig själv! Och jag håller med dig om att trädgården är den bästa platsen för återhämtning eller avslappning. Jag läste ditt inlägg och sedan gick jag ut och klippte ner flera perenner:)). Tack för en spark i baken:)). Jag har jobbat 75% i alla år, men nu tillåter inte jobbet det så jag lider och jobbar 100%... Jag hoppas, hoppas att det går att minska min arbetstid till hösten...
    Sköt om dig!
    Stor kram från mig.

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...