lördag 18 februari 2012

Jag vet vart våren är!

Har det sett ut så här hos er också idag? Regn och lervälling, kura inne, kinkiga barn som undrar varför vi inte kan gå till pulkabacken. Och föraningen om vår från igår som bortblåst. 


Men jag råkar faktiskt veta vart den är. Ja, våren alltså! Titta här så får ni se med egna ögon.


Rad efter rad efter rad med hundratals nykläckta små penséer, årets första och just i färd med att gå i blom. Underbar syn, eller hur? Så bege er till närmsta handelsträdgård, stick in huvudet i växthuset, känn värmen och bara njut av den fuktiga luften och doften av varm jord. Ren terapi för den som är lika vintertrött, grå och glåmig som jag känner mig just nu.

Just de här små godingarna växer just nu så det knakar på Trädgårdspaletten i Malmö, dit jag gick häromdagen för att värma min frusna själ. En kvart i det där växthuset och det kändes som jag sörplat i mig ett helt rör med c-vitamin, och som något vaknade till liv i kroppen. Kan det varit trädgårdsmusklerna som spratt till kanske? Paletten är värt ett besök för alla trädgårdstokar, där finns ett stort utbud av perenner, träd och buskar, mycket kunnig personal och ett tropiskt växthus med en massa exotiska växter. Och djur! Fåglar, fiskar och sköldpaddor - lika kul för medföljande barn alltså.

Med hem kom två krukor med de ljuvaste små vita scillor. Nu är det definitivt vår på fönsterbrädan. Några veckor till, sen står penséerna på yttertrappan och vi är inne i den första vårmånaden. Där bortom regn, slask och trötta vinterkroppar finns det hopp!



Kram från
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...