söndag 19 februari 2012

Drömmar om rosor och annat

Idag gick startskottet - trädgårdssäsongen 2012 har officiellt startat i Tages trädgård och kliet i fingrarna har nu tagit överhanden trots kylan! Mulet och grått, men inget regn än så länge och den trötta mamman följde med de ystra barnen ut i den gyttjepöl som utgör vår gräsmatta numera. Och så hände det! Skulle bara klippa av ett par grenar från häcken som knäckts när byggnadsställningarna monterades ner. Bäst att klippa lite på kantnepetan också som säckat ihop under sin egen tyngd. Oj, vilken lövhög som bildats under hammocken, den tar vi bort.

Ja, ni kan ju gissa själva hur det fortsatte... Samla löv i gräsmattan, plocka blad från elefantgräset som blåst över hela trädgården, pulsen började gå upp och kinderna blev varma i takt med att fingrarna blev kallare och kallare. Jag som känt mig som en zombie hela vintern, plötsligt fanns där lite energi igen!


Väl inne i stugvärmen igen for en massa idéer till den nya rabatten runt i huvudet. Snabbt snabbt skissa och skriva ner innan det är som bortblåst igen! Har bestämt mig för att ändra rabatten vid den norra uteplatsen samtidigt, och flytta de perenner som just nu växer i pallkragar där till framsidans nya planteringar. I pallkragarna ska jag satsa på sommarblommor istället, tror det skulle bli fint att låta den fina vita indiankrassen jag jag köpt från Impecta få välla ut över kanterna till exempel...


På den här tämligen kassa bilden tagen från sovrumsfönstret har jag lagt ut en svart sladd för att markera vart den runda rabattkanten ska gå. Kanten med storgatsten till höger tas bort, där läggs istället en rad med trampstenar så det går att komma åt att rensa ogräs. Det ska också bli en grusgång som går igenom hela planteringen och ansluter till den nuvarande gången högst upp i bild, där de röda betongplattorna tas bort. Det kommer att onekligen att gå åt en del växter för att fylla denna jätterabatt, men det känns som ett hanterligt problem. ;)

Under fliken Ny rabatt 2012 ovan kan ni läsa om vad jag har för tankar och önskemål om vad som ska finnas, vilka växter jag redan har och vilka jag fantiserar om. Jag drömmer bland mycket annat om den ljuvliga rosen 'Sweet Haze' som ni ser på översta bilden. Så vacker den är tillsammans med lavendeln! Jag kan knappt nånting om rosor, så Maria, Pilgrim och övriga rosexperter därute - vet ni nåt om denna? Såg den i nåt trädgårdsreportage, och sen var jag fast.

Nån annan som gått loss med sekatören idag? Eller har nån ny trädgårdsdröm på lager?

undrar

17 kommentarer:

  1. Så underbart det låter med en trädgårdsdag. Och till råga på allt den första på säsongen. Tänk så många till som stundar. Jag gillar verkligen den runda formen på rabatten. Det kommer bli supersnyggt. Så många härliga ideér du har på gång. Här har det inte varit något vidare uteväder. Vi har fortfarande en del snö kvar och det är geggigt och slaskigt. Äkta Skåneväder med andra ord. T hoppade som en tok i de djupa vattenpölarna. Våtare och gladare barn har sällan skådats (det väger upp mot surmolnet i blomsteraffären).

    Kram Åsa

    SvaraRadera
  2. Känner igen mig! Jag gick ut med ett par krukor pärlhyacinter, en primula och en bukett tulpaner. Till Lugnet gick jag. Efter ett par timmar gick jag där ifrån. DÅ hade det hunnit både regna och komma solstrålar. Härligt!
    Jag har hunnit massor där ute känns det som och mitt te hann som vanligt kallna helt när det egentligen bara skulle svalna lite. Jag fastnade som vanligt i annat.
    Jag är mycket nöjd med min söndag så här långt!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Oj, det blir verkligen en jätterabatt! Så roligt att få ta sig an en sådan! Det ska bli kul att följa arbetet med att anlägga den!
    Inatt försvann den sista snön (nästan) från vår trädgård. Kanske dags att ge sig ut nu? Det lockar verkligen.
    Ha en fortsatt bra helg!
    //Ulrika

    SvaraRadera
  4. Hihi..jag blev tvungen att scrolla upp för att se datumet för detta inlägg...och det VAR skrivet idag!! Vilken lycka att få kunna starta trädgårdsäsongen nu!! Här liggger snön som ett tjockt täcke över heela trädgården..men planerna och drömmarna finns i mitt huvud..så kanske har säsongen börjat även här!!??

    Ha en fin avslutning på helgen!!

    Kram Sanne

    SvaraRadera
  5. Vilket härligt projekt! Jag älskar stora rabatter, vad ska man med gräsmatta till:)??. Det är underbart att komma igång, jag är lite seg i starten och har inte kommit dit ännu. Äppelträden vill bli klippta, men jag tvekar... Ser verkligen fram emot att följa detta spännande som händer i din trädgård. Jag gillar växterna du valt. Hoppas du känner dig piggare snart.
    Önskar dig en bra start på veckan.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Vilka härliga idéer och massa inspiration trots våra grå bild vi får av våra trädgårdar just nu. Vi har en pool här i vår och idag kom jag på att jag glömt bort att klippa på min vinranka och det är ju i det senaste laget men det får bära eller brista.

    Ha en skön söndag kväll
    Kram Anna

    SvaraRadera
  7. Vad roligt att få göra en så stor rabatt! Ska kolla växtvalen också... Jag har varit ute i växthuset och röjt lite. Börjar också känna att våren kanske inte är så långt borta. :o)

    Kramar

    SvaraRadera
  8. Härligt med någon som redan är trädgårdsinspirerad, det är inte jag! Väntar på att rätt känsla ska infinna sig då ska jag minsann ut och sätta sekatören i alla buskar som ska föryngringsbeskära. Undrar när den känslan kommer...
    Kram från Eva

    SvaraRadera
  9. Härligt med planer, jag har många men bara i huvudet än så länge. Låter som om du haft en härlig trädgårdsdag här har inte lusten infunnit sig riktigt än.
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Hade också vårkänslor men det blev inget vårbruk...bara kaninbegravning som skutits upp på grund av svårigheter att gräva men idag gick det....
    Ha det bra ;)

    SvaraRadera
  11. Det är ju det som är så härligt med trädgård. När man börjar med något så fylls man med så mycket energi. Jag förstår att det finns trädgårdsterapi. Rabatten kommer att bli så vacker och det ska bli roligt att följa förändringen.

    Rodnar åt utnämningen rosexpert :-). Jag har inte Sweet Haze i min trädgård men jag har hittat det här:

    Floribundaros (Rosa, “Sweet Haze”)

    En ros med ett glänsande medelgrönt bladverk som översållas med mycket stora klasar av enkla lila-rosa doftande blommor från slutet av juni till hösten.
    Höjd ca 70 cm och ungefär lika bred.
    Sweet Haze fick den brittiska utmärkelsen “Rose of the year” 2008. Motståndskraftig och mycket odlingsvärd. Härdig zon 3 (ev 4)Cedergrens 042-26 00 52www.cedergrens.com

    Sen såg jag att Fia med bloggen En Trädgårdsälskares betraktelser har fått den för att test odla http://tradgardsalskare.blogspot.com/2012/02/fler-provodlingsrosor-at-fia.html

    och även Maria med Sabelhagens olivlund http://sabelhagensolivlund.blogspot.com/2012/01/rosutvarderingsprojekt.html

    Låter som en spännande och vacker ros. Kanske jag skulle ta och ha i min regnbågsrabatt...hm! Tål att tänkas på!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  12. Fin ros känner inte till just den.
    Blir lite avis nu på er som bor i zon 1....men våren kommer hit så småningom :-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  13. I wish...... Hos mig ligger trädgården väl dold under ett snölager :-))) Men jag har pysslat i växthuset i dag i all fall... Men oj så läckert det kommer bli med dina rabattplaner. Vilken rolig grej att hålla på med när säsongen drar igång. Jag ska erkänna att jag blir en aningen avis när jag ser din snöfria tomt och läser att du faktiskt jobbat ute i trädgården i dag. Vilken lycka!!!!

    Kram, kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  14. hej goa hanna! duuuuuuuuuu vad härligt med startskott, glaaa för din skull, du kan tro att jag längtar så det knakar!
    kul när idéerna plopar upp ska bli kul att se sen, varmkram lotten

    SvaraRadera
  15. Men gumman... Hoppas du snart mår bättre igen. Om du behöver lite tips och råd på vägen så hör gärna av dig! Jag önskar alla kunde ändra om sitt liv så man lever för dagen och inte för pensionen. Det är ju NU vi är här! Barnen är bara små en gång och du får aldrig tillbaka den tiden. Så låt oss se till att vi mår så pass bra att vi har ork att njuta och inte bara stressar på. :)

    Varmaste kramen/ Anna

    SvaraRadera
  16. Härliga planer : ) Här är det en halv meter snö än, så sekatören får vila ett tag till *längtar*
    Ps. Den rosa blomman på min bild är Rosenskära
    Ha det bra!
    /Cika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det det jag ju nu! Vad är det för sort? Otroligt fin! Kram Hanna

      Radera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...