onsdag 29 februari 2012

Det var en gång en gång

Vi håller på att byta ut vår lilla gång mellan fruktträden till gatsten, det är årets första projekt. Pyssligt, kladdigt och rätt kul tycker jag. Är dock inte säker på att maken håller med, men han jobbar ändå på med gummiklubba och sättsand. Alla stenarna fanns här när vi flyttade hit, fast utspridda på olika håll. Nu kommer de till användning och hjälper till att påminna om att detta faktiskt är ett gammalt hus med en gammal trädgård, även om det har skett stora förändringar genom åren. Inte minst de år som gått sen vi kom hit, och här ska ni få en liten tillbakablick på just den här platsen i vår trädgård.


Gången binder samman den övre och den nedre delen av trädgården. Ja, egentligen är det faktiskt två små tomter som slagits ihop till en. Fruktträdens placering markerar tomtgränsen, och jag kan konstatera att det inte skulle bli något stort hus om man skulle välja att bebygga den lilla tomtplätten där bakom träden.


Så här såg det ut när vi flyttade hit. Där gången är idag fanns bara öppen jord under träden och ogräset frodades. Längst ner i trädgården fanns ett fallfärdigt garage och på det lilla grönområdet utanför tomtgränsen växte tre gigantiska träd som försänkte hela denna del i mörker, fukt och tjocka lager mossa. När de fälldes på vintern 2007 var min dotter alldeles nyfödd och jag stod med henne på armen och såg på genom fönstret medan arboristerna klängde i träden med sina motorsågar. Ett verkligt spännande skådespel, och fort gick det!

Det här förändrade förstås hela vår trädgård. Nu blev det ljust och soligt, som en helt ny plats. Och vi fick genast massor av energi att börja med nya projekt. Idag avslutas trädgården med en ny uppfart, en häck av häggmispel och svart staket. Planteringarna gjordes förra sommaren och det ska bli så kul att se hur det tar sig i år. Bilden nedan är tagen från ungefär samma ställe som den ovanför, nästan 7 år senare. Det är så roligt att titta tillbaka ibland! Till helgen ska vi fortsätta med gången och se till att den blir stadig och jämn så att både Bobby-Cars, trehjulingar och sparkcyklar kan rulla där och bara små fötter springa utan problem.


Tack för all er fina respons på gårdagens inlägg, det värmde ska ni veta. Idag är en ny dag och jag hoppas att solen ska titta fram och fortsätta tina upp både mig och trädgården.

Välkommen också till mina nya följare, så kul att ha er här!

Kram från

15 kommentarer:

  1. Imponerande att ni kan jobba i trdgården redan, kommer att bli jättesnyggt med gatstensgången.
    Kram/Ulrika

    SvaraRadera
  2. Det där blir nog fint.Gillar gatsten i trädgårdenSå fina förändringar ni hunnit göra.MVH

    SvaraRadera
  3. Åhh så härligt det ser ut, jag älskar kullerstenar. Nu har jag läst ikapp mig lite hoss dig för min närvar på bloggen den senaste tiden har inte varit någon höjdare. Ser nu att jag måste ut och fota lite nya bilder för nu händer det saker i trädgården.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  4. Vad kul att se före-och-efter-bilder!Vilken skillnad det kan bli bara man får bort några träd. Sten är trevligt, lagd på rätt ställe i rätt mängd och på rätt sätt.
    Önskar dig en fin dag.
    //Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste bara kommentera min kommentar...
      Jag är gillar din stenläggning, det är jättesnyggt!
      Insåg när jag läste min kommentar att man skulle kunna tolka det annorlunda - som om jag var jättenegativ till din stenlagda gång, men så var det ju inte.
      När vi flyttade hit till vårt hus hade vi ett antal stenlagda(!) rabatter. Sten, lupiner och ogräs. Det var INTE fint.
      //Ulrika

      Radera
  5. Åh, nu fick jag ny kraft till att ta tag i all vår gatsten, och göra gångar som du! Jag är bara "orolig" för att det kommer bli alldeles för mycket jobb, och att slutresultatet inte ska bli riktigt som jag vill... Jag har ganska mycket sten som ska läggas. Din gång ser jättefin ut, lyckliga du som redan börja. Jag kan ju börja med en liten bli i taget, Haha, Rom byggdes inte på en dag:)).
    Jag känner att jag inte riktigt hinner med att läsa och kommentera alla inlägg, åh vad jag önskar att jobbet tillät att jag jobbade 75% som förra våren...
    Ha en fin onsdag.
    Kram på dig.

    SvaraRadera
  6. Wow, är ni redan igång och sätter sten! Och så snyggt det blir! Roligt med före och efter-bilder, tyvärr har jag inte många såna, jag får nöja mig med bilder vid olika årstider, ganska kul det också. Så här års kan man ju bara inte föreställa sig att det ska kunna bli så grönt och härligt!
    Ha det bra!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  7. Så himla snyggt! Själv tänkte jag gjuta mig en massa likformade "stenar" i betong... fast det har liksom stannat där... vid tänkt. Får se hur det går i sommar, jag känner mig väldigt taggad efter ditt inlägg :o)

    SvaraRadera
  8. Det kommer att bli riktigt bra och praktiskt också.
    Jag skulle hemskt gärna ha stenlagda gångar i trädgården.

    Ha en riktigt fin dag

    Nu har våren börjat ge sig tillkänna här hos oss. Plusgrader och takras.
    Blött och moddigt.

    Gunilla

    SvaraRadera
  9. Nu skriver jag detta på "fel" ställe, men du har ju tagit bort det inlägget jag ville titta på igen. Det där stället som hade 29% rabatt om man handlade där 29/2, var var det? Jag hann bara kika in där som snabbast, hittade massor av fina saker, och glömde sen bort det, men tänkte jag skulle kika in idag - utan rabatt. Men jag minns inte adressen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Ja, jag tog bort den eftersom det bara gällde just igår. :) Men man kan absolut hitta fina saker där även utan rabatt, butiken heter Min lilla vrå, http://minlillavra.com/

      Hoppas du hittar nåt fint till din trädgård! Själv lyckades jag hejda mig från att köpa nåt eftersom jag ska på trädgårdsmässa imorgon, spännande! Kram Hanna

      Radera
    2. Tack!
      Jag ska in och kika direkt. Får väl stålsätta mig och hålla i plånboken...
      Jag var på mässan idag. Kom hem med en massa fröpåsar (som jag hade lovat att låta bli). Men jag tror det blir fint. Ska bli kul att höra vad du tyckte om mässan.
      //Ulrika

      Radera
    3. Oj, vad det blev mycket nu. Får jag be dig om en liten tjänst?
      Satt och berättade för maken om mässan. Jag hittade (givetvis) en och annan sak där som jag skull vilja ha. En av dem var stora spiraler med en färgad glaskula i. De var så vackra när de snurrade. Beundrade dem på avstånd, bestämde mig för att köpa, men ångrade mig när jag såg prislappen. Impulsköp för över 700kr kan t.o.m. jag hålla mig ifrån... Men de var fina. OM du snubblar över dem i morgon, skulle du då vilja kolla vilket företag det var som gjorde dem?
      Kram Ulrika

      Radera
    4. Aha, jag tror jag vet vilka du menar, trots att jag inte ens varit på mässan än! Satt och kollade upp lite företag i utställarlistan och fastnade också för de vackra spiralerna. Visst är det dessa du menar? http://www.svaevandekula.se/

      Ska bli kul att se dem i verkligheten imorgon! Kram Hanna

      Radera
  10. Spännande förändring som skett hos er. Det gör det nog iofs på många ställen man ska bara komma i håg att fota.

    Kram

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...