onsdag 22 februari 2012

Det är något som gror

Grått och mulet, men på fönsterbrädorna i vårt gästrum börjar det hända saker. Är man nybörjare på frösådder som jag är det otroligt spännande att se om det ska komma upp något. Jag är där och spanar och spejar, sprayar och donar så ofta jag kan. Och jag har ingen extra växtbelysning, bara ett ovanligt ljust rum med stora fönster. Jag testar, så får vi se hur det går! Och gror, det gör det ju.


Här växer små blodtopps-plantor, med de sötaste små flikiga ludna blad man kan tänka sig. Blev lite många bara... om alla plantor tar sig räcker det till en blodtopps-allé!


Hej! Vi ska bli stolta jättevallmor när vi blir stora!


Och mer ska det ju bli... Här ligger fler fröpåsar på vänt och jag blir glad bara av att titta på dem. För att det ska bli nån yta kvar att bo på och för att inte ta kål på nybörjarentusiasmen genom att gå ut för hårt har jag satsat rätt mycket på sånt som kan sås på friland. Så har jag det alternativet kvar att välja om omskolning och stratifiering börjar kännas övermäktigt... 


Trots en samling med fröpåsar som växt sig allt större är det ändå så svårt att låta bli att köpa mer. I alla fall när det ser ut så här i varuhuset. Som ett litet barn i en godisaffär blir man! Kunde inte låta bli att så lite chili också igår... Bara en sort till... snälla?


Och så hade ju de första pelargonsticklingarna kommit. Gick de att motstå? Svar: Nej. Två stycken vita rosenknoppspelargoner 'Prinsessan Mary' fick det bli. Återstår att se om de växer upp och blir lika svalt eleganta som sin namne? Tanken är att de ska pryda sin plats på lekstugans räcke, och då är det helt klart rätt sort eftersom dottern är mitt i värsta prinsessåldern.

I dagens Sydsvenskan kan man läsa att om plusgraderna här nere i sydligaste Sverige håller i sig fram till på fredag räknas det som meteorologisk vår sedan. Om TVÅ dagar! Jösses. Så nog är det tid för att gro och växa, små tunna skott som söker sig mot ljuset. Även inuti oss frusna nordbor börjar det spira så här års. Åtminstone i mig, jag känner att nya tankar och drömmar om framtiden börjar ta form. Mindre jobb, mer tid till mig själv och familjen. Så enkelt det låter, men så mycket det ibland krävs för att man ska förstå vad som är viktigast här i livet.

Dagens soundtrack här hemma passar alldeles utmärkt som ackompanjemang till dessa tankar, och att avsluta det här inlägget med. Kan längtan till våren uttryckas bättre än Laleh gör i den här låten? Tror inte det.





7 kommentarer:

  1. Du låter så härligt positiv, det gör mig glad! :o) Du har såå rätt i att det är svårt att se det enkla, det behövs oftast nåt som skakar om dig ordentligt. Det är i alla fall min erfarenhet.

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Härligt när det gror!
    Idag har min ena sorts paprika tittat upp. Nu väntar jag på den andra paprika sorten och chilin. Tomaterna kom upp i förra veckan.
    Sådde basilika idag men sen har jag inte så värst mycket mer som ska försås egentligen. Inte på ett tag ännu i alla fall.
    Har varit en vända i Lugnet idag också och jag känner energin i mig.

    Love it!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Härligt....
    Jag sår helst sånt som kan sås på friland...för jag vet att jag brukar schabbla till det omj ag sår inne...fast något blir det nog inne iallafall.Ricinernajag sådde inne förra året hade jag stor glädje av tex...
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  4. Vad härligt att det gror. Smart drag att börja i liten skala första gången. Första gången jag sådde var jag lite förskräckt när maj började. Nu vet jag vad som väntar och tycker det är värt det.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  5. Vad härligt det låter gumman! :) Visst blir man glad när man ser hur det spirar och gror! Jag har börjat använda mig av gamla mjölktetror för att plantera om i. Heeelt suveränt och gratis också! I vår familj går det åt massor med mjölk så då passar det ju bra att de kommer till nytta. ;)

    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  6. Looking at your seed starting posed today makes me recall how many plants I started the first year here at the gardens on Lake MIchigan. There were over 12 dozen, that is right 12 dozen new plants I started that year. Lots of work making sure they survives those months before putting them outside. The gardens now have well over 10,000 plants. Seeds were the only way to go to get that many - or I would have had to rob a bank for the money to buy so many plants. Jack

    SvaraRadera
  7. Härligt, härligt!!!
    Ha en alldeles underbar dag!!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...