fredag 24 februari 2012

Blooming Friday: White wedding!

Fredag igen, och dagens tema hos Katarina/Roses and stuff är Färger. Härligt tema med oändliga tolkningsmöjligheter!

Fats jag tänkte hålla mig till en enda färg idag, nämligen vit. Många är vi som har läst om den vita trädgården på lantgodset Sissinghurst i Kent, som anlades av författaren Vita Sackville-West och hennes man Harold Nicholson på 1930-talet. Den är en av världens mest berömda trädgårdar och jag är säkert inte ensam om min önskan att en dag få göra ett besök där.

Vitt är ju den ljusaste av alla färger och lyser verkligen upp trädgården. Särskilt i skymningen syns de vita blommorna tydligt och är de dessutom doftande ger det en extra dimension till trädgårdslivet. När vi först flyttade hit hade jag en dröm om att i Vita's anda ha en hel rabatt i vitt, ja varför inte hela trädgården? Nu blev det inte så, det fanns ju så många andra vackra färger som ville få plats. Men vit är och förblir min favoritfärg när det kommer till blommande perenner och sommarblomster. Här är ett smakprov på några av de vitblommande växter som finns hos mig: White wedding!

Uppifrån från höger ser vi höstflox, klätterhortensia, petunia, höstanemon 'Whirlwind', snötörel, höstanemon 'Alba', ros 'Schneewittchen', drakmynta och vit rudbeckia 'Alba'. 
Gillar du vita blommor kan jag varmt rekommendera boken Drömmen om en vit trädgård av Carina Bergius, där finns en massa inspiration och växttips att hämta. Kvar på min önskelista över vita blommor står bland annat vit bolltistel, vit syren och många många fler vitblommande lökar. Håll tummarna för att mina Thalia-narcisser som jag satte i höstas vill komma upp nu i vår!


Hoppas ni njuter av fredagen! Själv skottar jag kompostjord så det står härliga till, startskottet har gått och vårens projekt är definitivt igång.  Mer om hur det fortskrider får ni se imorgon...

Kram från

18 kommentarer:

  1. Vita blommor tillhör även mina favoriter.Märker att jag mer och mer köper vita sorter.MVH

    SvaraRadera
  2. Vitt är också en av mina favoriter.Som du skriver så lyser de upp i mörkret..
    Nu skall jag kika på boken tack för tipset.

    Ha en fin helg
    Gunilla

    SvaraRadera
  3. Jag har ju turen att få besöka Sissinghurst i slutet på juni när jag är på tjejresa. Lyckades styra kosan mot det området när tal om England dök upp... man får ju inte vara dum :-)
    Jättefina bilder och min Drakmynta växer så det knakar.
    Ha en underbar fredag!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  4. Vitt är alltid vackert! Och speciellt i skymning
    Trevlig helg!
    /Cika

    SvaraRadera
  5. I like to mix white flowers in with other colours but the flowers are beautiful on their own.

    SvaraRadera
  6. Vilka finingar du bjuder på.
    När jag har läst färglära på någon utbildning någon gång för länge sedan fick vi snurra på en skiva med grundfärgerna på rött, gult, blått och grönt. Vad hände? Man såg inget annat än vitt... "Vitt är egentligen ingen färg utan en yta som aktiverar samtliga färgreceptorer i ögat på samma gång". Man kan alltså säga att du har presenterat ett helt spektra av färger :-)
    Ha det fint där nere i Skåneland. Hoppas helgen bjuder på sol och vår!

    Kram
    Anna

    SvaraRadera
  7. Vilket fantastiskt vackert collage du gjort, en riktig höjdate. Mitt mål är att komma till sissinghurst till sommaren....längtar! Då kommer kamran att gå varm.
    Ha en fin helg.
    Lotta

    SvaraRadera
  8. Vitt är ursnyggt...jaghar en vit rabatt...med några rosa stänk. Svårt att vara konsekvent? Hihi,nä inte alls:))
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  9. Carina Bergius bog er min favorit! Jeg kigge og kigge.. En af de mest inspirerende bog i verden, synes jeg.

    SvaraRadera
  10. VACKERT! har en lillebror som i fredags gick och gifte sig hemligt, gissa om hans båda storasystrar blev snopna och lite förargade för att vi inte fick vara med!
    mvh Mia

    SvaraRadera
  11. Åh, vilka bilder! Mina tankar om en vit rabatt har gått fram och tillbaka genom åren, och sugen är jag, men jag vet inte vart och jag kanske inte har plats. Men den behöver ju inte vara så stor, eller hur:)). Ett litet vitt hörn räcker:).
    Ha en fin kväll.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  12. Underbart vackert! Vita blommor är bland det ljuvligaste som finns!
    Ha en fin helg!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  13. Så vackert presenterat...rent och stiligt!
    Önskar dig en skön helg.

    SvaraRadera
  14. Vilka vackra bilder! Och vad avis jag är att du kan gräva i komposten, här är det stenhårt fortfarande.

    Kram och trevlig helg

    SvaraRadera
  15. Det är verkligen ngt speciellt med den vita färgen mot grönskan! Har oxå skaffat boken du nämner! Inspirerande ögongodis!
    Trevlig helg
    Annica - vi tre & trädgård

    SvaraRadera
  16. Ja, varnar dig! Flora Linnea är farligt och beroende framkallande...
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  17. Det är något speciellt med vita blommor! Och så det där att dom lyser så fint i skymningen. Ja nu är det bara att vänta på att rosor och perenner så sakkta, så sakta ska vakna till liv igen!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  18. Vitt är den färg som jag aldrig kan tröttna på. Ochingenting lyser väl upp ett mörkt hörn bättre än vitt!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...