fredag 17 februari 2012

Blooming Friday - fina gamla syrenen


Veckans fredagstema hos Katarina/Roses and stuff är Gammaldags. Vårt hus är byggt 1920 och många av husen i området är från samma tid. När man promenerar i villaområdet ser man många gamla fina fruktträd och perenner i trädgårdarna. Hos oss var dock inte mycket gammalt kvar när vi flyttade hit, trädgården var igenvuxen och präglades av barrväxter som någon entusiastisk tidigare ägare planterat på det glada 1970-talet.

Så fort vi var inflyttade började därför operation detektivarbete. Och dolt i den frodiga grönskan fann jag faktiskt några gamla perenner som säkert funnits här jättelänge och som överlevt genom årtiondena. Aklejor, liljekonvaljer, jätterams och några pioner fick komma fram i ljuset igen och det var så roligt att kunna bevara något av det gamla.

Trädgårdens stolthet är dock den gamla syrenen, som stolt brer ut sig på baksidan och skänker både blomsterprakt och skugga åt vår uteplats. Så glad är jag för den så när vi skulle dränera huset var det den firma som kunde lova att syrenen skulle klara sig som fick uppdraget. Doften av syren för med sig en våg av minnen varje vår: Farmors trädgård på våren, skolavslutningar, tonårsförälskelser... Men så är kanske känslorna också extra starka när våren är som vackrast, mellan hägg och syren?

Blommande sköna dalar,
Hem för mitt hjertas ro!
Lummiga gröna salar,
Der vår och kärlek bo!
Soliga barn af luft och ljus,
O jag förstår ert tysta sus,
Blommande sköna dalar,
Hem för hjertats ro!


Säll i syrenens skugga,
Söker jag här mitt hägn.
Rönnarnas dofter dugga
Finaste blomsterregn.
Regnet slår ned i hjertats vår;
Hela dess verld i blommor står.
Säll i syrenens skugga
Söker jag mitt hägn.

Ur ”Under rönn och syren” av Zackarias Topelius, 1855


Titta in hos Katarina för fler nostalgitrippar och ha en fin fredag.


Kram från
 

18 kommentarer:

  1. Jag älskar syrener, den väcker helt klart minnen. Jättevacker!
    Ha en underbar fredag!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. När syrenerna blommar här då är det sommar.
    Och de doftar ju ljuvligt.

    Ha en fin helg
    Gunilla

    SvaraRadera
  3. Älskar doften från Syrener.Vi har blå och vita buskar här på vår tomt.
    Säger som du att de gör att många minnen dycker upp ur glömskan.Trevlig helg.

    SvaraRadera
  4. Syrener är ju verkligen barndom! Vill inte vara utan dom, tyvärr har den vanliga lila fått syrenbakterios här i området och blommar bara vissa år.

    SvaraRadera
  5. Syrener är så romantiska tycker jag. Din är vacker. Vilken tur att du hittade lite växter under alla barrväxter, och kunde ge dem bättre förutsättningar. Jag frågar mig varför jag inte har någon syren när jag gillar dem så mycket...
    Önskar en mysig kväll.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. När vi flyttade till vårt hus så var här också allt igenväxt och i desperation så sågades nästan allt ner men idag ångrar vi oss för om vi hade gett det lite tid så hade säkert en del gamla buskar blivit fina ändå. om vi bara hade klippt ner lite osv. Man ska bevara det gamla så länge det går och är fint.
    Mia

    SvaraRadera
  7. Hej Hanna,

    Jag har inte varit så bloggaktiv i vinter men nu har jag läst ifatt mig på din blogg. Många fina och härliga inlägg har du gjort och jag älskar din nya ampel:).

    Jag blir alltid väldigt fundersam och orolig när någon skriver att dom har det jobbigt men jag tolkar det som att du är på rätt väg. Jag vet inte riktigt vad som tyngt dig men jobb och småbarnsfamilj är inte en helt okomplicerad ekvation. Själv har jag valt att prioritera familjen på mitt sätt genom att jobba deltid.

    Nu ligger också mina trädgårdsböcker framme och trädgårdshjärnan går på högvarv.

    Stor kram,
    Maria

    SvaraRadera
  8. Jag har också valt den älskade syrenen som tema idag. Bor precis om dig i ett gammalt hus. Blev alldeles glad när jag läste att det finns anläggare som bryr sig om att bevara syrenen. Det är kundvård!
    Ha en finfin helg!
    Kram,
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  9. Syrener är underbara, har en hel berså... Tyvärr blommar de lite dåligt och jag skyller på det skuggiga läget. Men nu läste jag i en kommentar om syrenbakterios, detta måste genast googlas. I vår är planen i alla fall att försöka pjoska med mkt gödsel så kanske blomningen kan ta fart... Kram

    SvaraRadera
  10. Blomman de sköna dalar är så vacker. Syrener fanns det på vår tomt också när vi flyttade hit för 25 år sen och de är underbara nostalgiska och gammaldags.
    Ha en skön helg/ Vivian

    SvaraRadera
  11. Härligt att hitta gamla fina perenner som kan få fortsätta att glädja med vacker blomning! Syrener är underbart vackra!
    Ha en fin helg!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  12. Så fint tolkat, det är inte mycket som slår syréner...det kan m,an inte få för mycket av!
    Lotta

    SvaraRadera
  13. Den sången har jag sjungit med min gamla kör, fiin. Ditt inlägg är fint också!
    Kram och trevlig helg

    SvaraRadera
  14. Vilken underbar färg din syren har och vilken tur att ni valde en firma som besparade den.
    Ha en riktigt fin helg!

    /Anna

    SvaraRadera
  15. Ni har en fin syren. Roligt att läsa att gamla växter togs hand om!
    /Anette

    SvaraRadera
  16. så fin tolkning av temat. Syrener påminner mig om min bardom:)
    Ha en alldeles underbar helg!!

    SvaraRadera
  17. Så fint att bli påmind om det som komma skall, och också Topelius sångtext. Nu kommer den att ljuda i huvudet halva dan...:))

    SvaraRadera
  18. Så vackert det är med syrener och så ljuvligt de doftar!
    Ha en bra vecka!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...