måndag 2 januari 2012

Recept på en perfekt ledig kväll...

Jag har långledigt den här jul- och nyårshelgen och har fortfarande några dagar kvar att njuta av. Och som jag njuter! Jag är glad att vi fått ordentligt med tid att flytta in i vårt nygamla hus - och som vi håller på här hemma, maken och jag. Vi skruvar upp fler hyllor, hänger tavlor, bygger IKEA-möbler och fortsätter torka byggdamm så det står härliga till. Efter över en veckas ledigt börjar jag komma in i en skön lunk där jag ohejdat kan ägna mig åt mina inredningsprojekt och fundera över trädgårdsåret som ligger framför oss och det är så mysigt! Ikväll är en sån där skön kväll då vardagsstress och kaotiska morgnar känns långt borta. Vad ska då till för att det ska bli en perfekt ledig kväll? Ja, här är mitt eget högst personliga recept:

En rejäl dos trädgårdsfantasier

Min taktik på Impectas hemsida går hittills ut på att först klicka i allt jag vill ha och se hur dyrt det blir. När jag passerat 500 kr är det stopp och vill jag lägga till något efter det måste något annat bort. Funkar ärligt talat sådär... Ta bort är ju så mycket svårare än att lägga till! På listan syns än så länge bland annat jättevädd, vit indiankrasse, rosenskära, myskmalva, stor tagetes 'Vanilla', lewisia, luktärter och ljuvliga zinnia som ni ser här på bilden. Och då har jag inte ens kommit till grönsaksfröna än. Som sagt, min urvalstaktik behöver nog vässas om jag inte ska ruinera mig fullständigt i fröparadiset...

Bild lånad från Impecta. 
Ett pysselprojekt att sysselsätta fingrarna med

Minns ni den fina linnehandduken som jag fick i julklapp och bloggade om häromdagen? Av Helena med fina bloggen Helena's Hem o Trädgård fick jag tipset att göra en kudde av den - och så fick det bli. Jag vill understryka att det ni ser på bilden nedan är inget mindre än ett litet nyårs-underverk. Jag är nämligen närmast att betrakta som sy-analfabet och har inte varit i närheten av en symaskin många gånger sedan syslöjden. Men denna har jag sytt alldeles själv med lite verbal hjälp av mamma och en sykunnig god vän. Jag känner mig grymt stolt även om den blev lite sned och har just avlagt ett litet nyårslöfte om att jag ska göra om detta inom en snar framtid. Näst på tur bland påtänkta syprojekt är sängkläder till dotterns docksäng. Ja, det gäller nog att inte lägga ribban för högt... Som ni ser tittar till och med katten beundrande på min skapelse och då ska ni veta att hon är bra svårflirtad, den kissen. :)


Något riktigt bra på tv

Är det fler som föll pladask efter första avsnittet av Mildred Pierce på SVT i julhelgen? Dagens andra avsnitt var minst lika bra men så sorgligt att jag ännu inte slutat snora. Sedan jag blev mamma själv har jag så svårt för att se barn fara illa eller bli sjuka, även de gånger jag vet att det är fiktion. Kate Winslet är en av mina absoluta favoritskådespelare och har ni inte sett så mycket av henne sedan Titanic kan jag varmt rekommendera filmer som Finding Neverland, Iris, Eternal Sunshine of the Spotless Mind eller The Reader. Ja, jag tror jag har sett det mesta hon har gjort och tycker bara hon blir bättre och bättre. Tre avsnitt kvar av denna miniserie - nästa måndag är det dags igen och jag gläder mig redan åt att min januari genom detta kommer att bli lite mindre mörk och långtråkig.

Något smarrigt att njuta av

...måste man ju förstås också ha. Jag är ingen större glassälskare egentligen, utan väljer nio gånger av tio hellre choklad när jag är sugen på något sött. Men SIA-glass Lemoncurd är undantaget, det är nog den godaste glass jag vet. Härligt gul citronglass med bitar av maräng i... bättre blir det inte!

Bild lånad från SIA Glass.
Och än är denna sköna kväll inte slut. Jag ska avrunda den med

Något välskrivet att läsa

Ikväll ska jag äntligen börja läsa Bob Hanssons bok Kärlek, hur fan gör man? som stått på min oskrivna lista över böcker jag någon gång ska hinna med hur länge som helst. Jag är ett stort fan av Bob Hansson, tycker han är en person som i högsta grad bidrar till att göra vårt samhälle lite mindre kallt. Här intervjuar han olika kända och okända personer om hur man får ett förhållande att hålla, och beskriver själv boken såhär:

"Sverige är det land med flest singlar i världen. Alltså har det aldrig varit så svårt att hålla ihop en relation under mänsklighetens historia - som just nu i Sverige. I den här boken undrar jag hur andra har gjort och gör. Hur kärleken ochdess smärta ser ut i vardagen bortom Hollywood och skvallerpress.

Är det så att vi behöver att kärleken ska vara sockersöt för att känna igen den? Känner vi oss misslyckade så fort kärleken gör ont och därför retirerar? Har tvåsamheten, precis som storfamiljen, spelat ut sin roll? Och alla de par som verkar så lyckliga och smärta, är de det? Jag vill veta hur man gör med kärlek eftersom jag inte vet. För att jag tror på den. Men inte på den romantiska rosendoftande versionen, utan den som handlar om hårt jobb, om att trots alla besvikelser ändå säga ja. Och det där med sex förstås, som så många par tycker de borde ha mer av. Varför då? Har vi inte tid för något så banalt som att klämma på varandra?

Det blir också en resa genom min egen dröm om kärlek, och ett eller annat trauma på vägen. Den här boken vill vara en hyllning till kärleken, hur ful och märklig den än kan te sig."

Bild lånad från Adlibris. 
Och med detta maraton-inlägg vill jag önska alla en fortsatt fin kväll - hoppas att ni har det lika bra som jag!

Kram från



Ps Tack för tips på inomhusväxter i förra inlägget. Har inte hittat rätt än, men efter en inspirationsrunda upptäckte jag att Plantagen lämpligt nog har halva priset på gröna växter hela januari - ett tips jag gärna delar med mig av till alla som vill ha in nåt fräscht när julgranen tackat för sig. :)

12 kommentarer:

  1. Den boken ska jag sätta på min lista.....jag tror många ger upp kärleken när det går emot, tyvärr.
    Härlig kväll du haft/har. Jag har varit och ridit, det är också härligt :))
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  2. Bara fortsätt njuta av härliga ledigheten. Jag har också suttit med Impectas frökatalog och drömt mig bort. Som sagt, det skenar snabbt iväg. Jag ska prova att odla grönsaker för första gången i år så det blev en spridd samling av morötter, mangold, bönor m.m Och så blommor så klart! Jag har blivit kär i zinnior och det sa bara klick, klik, klick så låg det några varianter i kundkorgen tillsammans med luktärter och andra godingar. Nu kanske jag bara ska börja planera VAR allt ska planteras också ;-) Kärt besvär...

    Hälsar Åsa som är med familjen i Stockholm

    SvaraRadera
  3. Låter som en alldeles utmärkt kväll! Jag håller med katten i hennes kuddbeundran! Och fårskinnskudden bredvid går ju inte av för hackor den heller! Men fröer är jag dålig på, jag har aldrig beställt ett enda frö! Någonsin!!! Men jag förstår ju när jag läser bloggar att jag missar något, hmmm, vi får se om det blir ändring...
    Fortsatt trevlig kväll!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  4. Önskar dig God fortsättning på det nya året! Låter som en skön ledighet, och förstås jättekul att få inreda. Jag har också varit ledig sedan 23:e, men jobbar onsdag-torsdag, så nu är det bara en dag kvar...

    Finns mycket bra att se på TV, så det blilr ganska lata dagar, så dagarna går alldeles för fort. Håller med dig att dagens avsnitt av Mildred Pierce slutade väldigt sorgligt.

    Såg i tidigare inlägg att du också har vit amaryllis. Jag har blivit så förtjust i dem! Vi har 3 stycken nu, och de har avlöst varandra och blommar inte riktigt samtidigt, så vi kan njuta av blomningen ett tag till.

    Så fina kuddar i soffan båda två! Och en väldigt fin kisse... ;-)

    Nyårshälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  5. Njuut av ledigheten det försöker jag också att göra:)
    Kram Malena

    SvaraRadera
  6. Själv har jag fröshopparstopp sen nåt år tillbaka. Har maaaaassor med frön som jag måste så innan jag får köpa nya. Är lite av en hamster och måste få bukt med det beteendet ;o)

    Smart idé det där med kudden. Fick en jättefin handduk med motiv av olika Lundabyggnader - den blir nog fin som kudde.

    Ha en skön ledighet - det tänker jag ha!

    SvaraRadera
  7. Ja det var ett långt härligt inlägg :-)
    Vad fin kudden blev!
    Visst är det frötider nu jag har ännu inte beställt men nu när så många skriver om frön så blir det ju svårt att inte trilla dit :D
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  8. Hej Hanna!

    Åh vad det ofta känns som om dina inlägg kunde vara skrivna av mig :-)
    Stor igenkänningsfaktor. Förutom att jag är en baddare på att sy då ;-)
    Just nu sover jag om nätterna med en vägg av byggplast intill mig. Vi håller på att riva ut en öppen spis för att ge plats åt ett garderobsystem i sovrummet. När man bodde här förr hade man väl gångkläder och finkläder och då behövdes inte så mycket garderober. Nu behöver vi det däremot.
    Frön har jag köpt en del redan... basilika, kronärtskocka, grönkål, purjolök m.m. Jag har nog passerat 500:- redan. Ser fram emot att göra i ordning i min verkstad för försådd.
    Bob Hansons bok. Den kikade jag på för några år sedan då jag var singel och försökte hitta svar på varför jag aldrig lyckades fördjupa en relation. Jag har inte läst boken men på något vis lyckats i alla fall :-D
    Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År!

    Kram
    /Anna

    SvaraRadera
  9. Vad fin kudde du sytt!! Och vilket härligt inlägg, låter som en hel isig kväll. Jag har börjat jobba ( igår) och det är seeeegt. Impectas katalog har jag inte vågat öppna ännu:)).
    Kram

    SvaraRadera
  10. Det ser ut som bra ingredienser för en bra kväll. Den där glassen har jag inte provat men den ser supergod ut. Måste prova!

    Kram!

    PS: Snygg kudde du gjort!

    SvaraRadera
  11. Hihi, den där taktiken med att välja frön kör jag också... inte den allra bästa, vill ha allt!
    Vilken fin kudde du gjort! Och spännande förslag på glass...

    SvaraRadera
  12. Bra frötaktik, den ska jag testa ikväll när jag ska beställa lite fröer :-) och visst är det mysigt att bara vara med sina drömmar och fröer. Älskar den här tiden när drömmarna kan rusa fritt.
    Kudden blev hur snygg som helst. Bra idé!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...