lördag 14 januari 2012

Favorit i repris, fröpremiär och firardags!

För tio år sedan fick jag en stickling från min dåvarande kollega Malins porslinsblomma. Det var från en gammal planta som hon i sin tur hade ärvt av någon släkting. Jag blev så glad när den lilla krukan stod där på mitt skrivbord en dag och sticklingen började snabbt växa i min dåvarande etta, tills den klängde runt hela fönstret.


Sedan dess har den följt med på en flytt från Stockholm till Malmö och från lägenhet till hus. Jag minns hur glad jag var första gången den blommade och hur hänförd jag var över de där sagolika små sammetsblommorna med sin speciella doft och kletiga nektar som droppade. Så fascinerad att jag snart började samla på hoyor, ett tag hade jag hela lägenheten full. Någonstans där var det nog jag insåg att jag behövde en trädgård...

Senaste åren har min gamla porslinsblomma klättrat runt hela vårt vardagsrumsfönster och varit så tät och frodig att den fungerat som en levande gardin. Fatta då hur ledsen jag blev när den plötsligt fick ullöss! Jag testade allt från såpvatten till mer kraftfulla kemikalier men inget hjälpte. Så till sist fick jag helt enkelt kasta bort hela plantan, med sorg i hjärtat. Jag tog några sticklingar som sedan dess stått och sett ledsna ut på vår bygg-dammiga fönsterbräda hela hösten. Tills nu...


 ...nu gror det! Små söta gröna blad och knoppar, som gör mig så glad! Jag som nästan hade givit upp hoppet.

Härlig dag vi har haft, men kall. Konstigt att det ens var möjligt att glömma hur kallt det kan vara på en lekplats en blåsig januaridag efter förra vinterns långa kyla, men tydligen gick det. Brrrr! Annars har jag petat ner mina första frön i jorden. Skuggviolruta, premiär för perennsådd hos mig. Jag har inga jättestora förhoppningar om att lyckas på första försöket, men nu ska jag i alla fall våga testa. Stratifiering låter läskigt, men nog finns det plats i kylskåpet för ett och annat experiment? Man kan ju inte mer än misslyckas.


Glöm nu inte att det är Tulpanens dag imorgon! Härligt att uppmärksamma denna ljuva blomma mitt i kalla vintern. Så passa på och skäm bort dig själv eller någon du gillar med en bukett i nån härlig färg. Själv firar jag dagen med en blandad kompott! :)

En fin lördagskväll önskar jag er!

Kram från 

4 kommentarer:

  1. Tulpaner finns hemma!

    Jag kom just nu på att jag min stora porslinsblomma ligger utringlad i uterummet och där är minusgrader nu!!! Jag bestämde mig för att äntligen ta ner den idag från stora köksfönstret. Den blir så dammig och nu var det kris. Den ska inte vara där igen. Får vila på vinden över resten av vintern och sen ska den få bo i Lugnet under sommaren.
    Tack för påminnelsen, nu går jag till uterummet för att rädda om den räddas kan.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Lycka till med första perennsådden, gå det inte är det bara att försöka igen. Men det går säkert hur bra som helst.
    Vad synd att din stora fina hoya dog, och vilken lycka att den ändå kommer igen:)). Visst är det så att man får en liten relation med sin växter:)).
    Vi har också haft sol idag, men inte sett så mycket av den då vi varit på sonens fotbollscup.
    Ha en fortsatt skön helg.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag är ingen hejare på det där med sådder men något brukar jag alltid så.
    Typ enklas aker som tagetes och ricin, som jag hade förra året. Det är så kul när man lyckas.
    Kul att porslinsblomman tar sig....
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  4. Hej Hanna! Jag brukar stratifiera utomhus, och nu när det ändå är mild vinter borde det ju funka. Först låta sådden stå inne en vecka eller två o sen ut på altanen. Eller i garaget. Det brukar gå att luska rätt på något ställe på/i/runt huset där man kan låta saker gro om man bara fundrar på hur de där fröna skulle haft det i naturen. Frågan är om ni kan hitta en Tage-säker plats... /Camilla

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...