söndag 29 januari 2012

Min magnolia och jag

I väntan på våren är vi många som funderar över årets trädgårdsprojekt, plantor och placeringar. I mitt huvud just nu snurrar tankar och bryderier om min alldeles egna magnolia som jag plötsligt och oväntat blev ägare till.

Det var ju nästan så jag inte trodde det var sant i höstas när min snälla granne gav bort en magnolia-planta till mig! En släkting till grannarna har plantskola, därav denna fina gåva. Den lilla busken är en knapp meter hög och av sorten Magnolia soulangeana 'Lennei Alba'. Den får vackra vita blommor och är sådär nästan onaturligt vacker som bara magnolior kan vara. Ja, en riktig drottning tycker jag att magnolian är, och som jag har trånat efter den när jag gått omkring i området där jag bor och avundats alla lyckliga som får njuta av prakten på nära håll. Och så plötsligt händer det, nu har jag en själv! (Bilder lånade från nätet).



Det var ju dock inte världens bästa tillfälle att ta emot den, på väg in i byggbelägring som hela min trädgård var i höstas. Så jag fick helt enkelt hitta på en nödlösning och just nu står den stackars magnolian i en av mina pallkragar över vintern. Den har några nya knoppar så lever gör den tack och lov. Så fort det blir lite mer vår ska jag plantera den framför vårt hus i den nya rabatten, där det är soligt och varmt.

I väntan på detta läser jag på om magnolior och börjar förstå att det verkar vara en ganska kinkig hyresgäst som jag bjudit in i min nybörjarträdgård. Den gillar inte att bli flyttad, får inte beskäras, vill ha sur jord och inte vilka kompisar som helst runt fötterna. Jag inser att ju mer jag läser desto mer känner jag mig faktiskt lite nervös för hur det ska gå. Kommer jag lyckas med att få denna känsliga skönhet att trivas, tro? Och gör jag det så kan den minsann bli stor, 4-6 meter hög och lika bred. Dvs lika stor som nästan hela min gräsmatta på framsidan... hjälp! Men, men... den dagen den sorgen, resonerar jag. Det lär ju ta ett tag innan den når sådan storlek. Om den nu gör det. Tänker på den med viss oro där den står och fryser i mitt grönsaksland. Känner den sig degraderad där tror ni, med rabarber i lådan bredvid och några simpla plantor alunrot som närmaste sällskap? Undrar den vad den har hamnat på för lågbudgetställe? I vilket fall som helst - en sann trädgårdstok tackar inte nej till en magnolia, oavsett förutsättningar och kanske mot bättre vetande.

Frågan är nu om det finns någon magnolia-kännare där ute som kan ge mig några goda råd? Och kan ni dessutom hjälpa mig komma över min lätta magnolia-skräck är det ännu bättre... måste ju våga närma mig den med spaden i högsta hugg och utan tvekan när vårsolen tittar fram. Jag vågar flytta den, jag är inte rädd, osv. :)

Hoppas alla haft en skön söndag. Jag fattar dock inte hur timmarna verkar gå dubbelt så snabbt lördag-söndag jämfört med resten av veckan. Botar dagens söndagsångest med trädgårdstidningar och thé, det funkar hjälpligt.

Kram från

17 kommentarer:

  1. Hit ska jag ofta, läsa de tips & råd du får. Jag blev med Magnolia för 1½ år sedan. Planterade den för att, bara några veckor senare vara tvungen att flytta den. Det gillade den INTE. Inga blommor förra våren, vi trodde den var död. Men framåt sommaren kom några små blad, så helt död var den inte. I förmiddags när vi var ute i trädgården hittade jag några små knoppar på den, blev så glad! Hoppas den blommar i år - om så bara med en enda blomma...
    Har en kompis som lade rhododendronjord/gödning på marken runt sin. Vet inte om det var rätt eller fel, men hennes Magnolia såg ut att gilla det.
    Lycka till med din!

    SvaraRadera
  2. Det går nog bra ska du se!
    Vi kan ju ha lite lätt panik ihop i vår sedan.Vet inte om du minns men jag fick en i höstas som stått ovan jord i månader innan jag tog mod till mig o frågade om den fick flytta hem till mig...
    Jag planterade i roddis jord o täckte jorden med eklöv o granruskor.
    Så jag är lite spänd på hur det ska gå!
    Vårsolen är jag lite orolig för...
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  3. Jag har ingen Magnolia hur det nu är möjligt!? Jag tror du klarar det galant, och kommer över dina skräckkänslor. Men jag hade nog känt likadant:). Lycka till!
    Jodå, söndagsångest finns allt här också, lite mindre denna söndag faktiskt. Det går väl upp och ner. Jag borde ta tag i detta, men vet inte hur ännu...
    Tack för söta kommentarer hos mig! Jag blir såå glad, du anar inte.
    Kram på dig.

    SvaraRadera
  4. Jag vet inte så mycket om magnolior men ska köpa en hybridmagnolia, en Magnolia × loebneri 'Merrill', i vår. Har länge tänkt plantera den i hörnet på vita delen av Regnbågsrabatten. Eftersom staketet kom upp i slutet av sommaren har jag fått vänta tills nu, vill inte störa rötterna. Läste på den här länken http://www.aftonbladet.se/bostadinredning/tradgard/article10931448.ab
    Om att Magnolian gillar inte att man stör rötterna. Du kanske får ta med så stor jordklump du kan när du flyttar din. Googlade din sort och den är ju hur fin som helst. Jag håller tummarna för att den gillar flytten.
    Ha en trevlig söndagskväll!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  5. Jag köpte min enda för många år sedan när dom la ner Dlaby plantskola och då fyndades min för ynka 99 kr och den är cA 1,5 M hög och den har inte växt något alls och den har aldrig blommat.......jag har funderat på att gräva upp den i år för fy så trött jag är på den men när jag tänker efter så står den ïnte på det mest idealiska stället så jag antar att jag får skylla mig själv
    Kram Anna

    SvaraRadera
  6. Vilken önskeplanta du fått. Det finns inte särskilt många på mina breddgrader men det hindrar ju inte att jag önskar mig en ändå. Ha en skön kväll.

    SvaraRadera
  7. Jag har en magnolia men med tanke på att jag haft den två, eller är det tre, somrar utan en enda blomma så ska jag absolut inte ge dig några råd. Jag är så ledsen över att min inte vill blomma. Den växer knappt heller.
    Önskar dig all lycka med din och säkert finns det någon som har bra tips.

    Kramar!

    SvaraRadera
  8. En magnolia står också på min drömlista men har inte hittat någon bra plats för en sådan ännu. Jag läste på en del förra våren och kom fram till ungefär samma info som du att de är vindkänsliga, inte vill flyttas, att man gärna kan plantera några snälla perenner vid deras fötter osv. De vackra knopparna och magnifika blommorna väger lätt upp den korta tid vi får njuta av dem.

    Magnolior är även starkt förknippat med Lund för mig och de ståtliga magnoliaträden som står på universitetsplatsen. Magnoliablomningen brukar ofta sammanfalla med valborg/1 maj då Lunds studentsångare sjunger in våren. Där har jag stått många år och lyssnat både som liten och stor. Lyssnat och beundrat de vackra träden och de tokgalna studenterna som oftast tar sig ett bad i fontänen!

    Kram Åsa

    SvaraRadera
  9. Jag har en M. sieboldii. Planterade den i våras och i somras fick den några få blommor. Satte den i mängder av rhodendronjord i trädgårdens mest skyddade läge. Antagligen lite för soligt för den men överallt annars är det så himla blåsigt periodvis... Här uppe i norr finns inte så många härdiga sorter som funkar. Hoppas på det bästa att den ska klara vintern. :) Håller tummarna för att alla våra magnolior klarar vintern! Kramar!

    SvaraRadera
  10. Och jag sådde samma sort som Anna-Karin har. Den grodde och blev till en liten, liten planta. Ska bli spännande att se vad det blir av den i år:)
    Ha det bäst,
    Charlotta

    SvaraRadera
  11. Vet du vad - du ska inte vara orolig eftersom praktmagnolior tydligen trivs där i dina kvarter. Tänk på alla, fina och stora gamla ex du ser när du är ute och promenerar! Troligen är inte alla dessa extremt ompysslade utan trivs och växer bra ändå... Om du bara förbereder en stor planteringsgrop och ser till att stödvattna under etableringsskedet ska det nog inte vara några problem. Tvärt om... tänk på att den kan bli hyfsat stor om den trivs så sätt den inte för nära huset.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo du har rätt. De växer ju sig enorma häromkring, så jag kanske skulle ta och fundera på hur jag kan ge den bästa möjliga utrymme istället för att oroa mig i onödan. Du är klok som en bok! :)

      Radera
  12. Tala bara inte om för den att den kanske kunde haft det bättre någon annanstans så ska du se att den trivs. Så gjorde vi och vår Merrill växer och har åtminstone någon blomma varje år:) Den står i skuggan av ett stort bigarråträd, i rhodo/lerjord och med ett vattningsrör ca 30 cm ner där vi kan stödvattna några liter när det behövs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi, bra tips. Lovar att den inte ska bli bortskämd! Vattningsrör låter ju smart. :)

      Radera
  13. En av mina högsta önskningar till min trädgård, men vet inte om det är möjligt här hos mig...funderar över vart jag har ett gynnsamt läge någonstans. Är dock väldigt benägen att prova om jag mot förmodan kommer över en, eller om någon trugar en på mig framåt födelsedagen ;). Stort lycka till i alla fall! Det är något av det vackraste som finns, magnolior... Kram Marie

    SvaraRadera
  14. Vilken fantastisk planta du fått. Lite extra omsorg vid plantering och sen tålamod har jag hört om magnolior. Jag har en 'Susan' från ett reaköp som fick stå i pallkrage först, planterades på vårkanten och sen var jag tvungen att flytta den nästa höst. På våren kom sen rådjuren in och betade ner den till halva höjden. Torterad med andra ord men den lever än. Lycka till med din pärla.
    Kram

    SvaraRadera
  15. Jeg kan ikke hjælpe.
    Vi har 2 Magnolie, 1 StjerneMagnolie og 1 Åkandemagnolie.
    Stjernemagnolien har vi haft i mange, mange år, og der plejer at være rigtig mange blomster på træet.
    Åkandemagnolien fik ingen blomseter sidste år. Vi købte det året før. Jeg er spændt på, om der kommer blomster til sommer.

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...