söndag 15 januari 2012

Månadsbild januari

Inspirerad av Pilgrim med fina bloggen Bland rosor och bladlöss tänkte jag ta årets första månad som startpunkt för att börja med månadsbilder över min trädgård. Pilgrim satte igång igår och idag är det min tur! Så här ser min trädgård ut just nu, bilden är tagen från vårt nya sovrumsfönster på andra våningen.


























Här ser man tydligt vad månader av byggande kan ställa till med, det är ju inte mycket kvar av gräsmattan. Till höger i bild ser man hur jag börjat ta bort rabattkanten. Hela denna västra del av trädgården ska omvandlas till en ny stor rabatt i vår. Man kan också se att vi börjat anlägga en rund form på gräsmattan, som ska fortsätta hela vägen runt är det tänkt. Bredvid fågelbogranen ser man den stenkantade för detta dammen där jag skapat något stenparti-liknande. Är inte riktigt nöjd med det och har funderingar på att ta bort hela rasket. Får se vad som händer när säsongen drar igång! ;) Längst ner i söder ser man den senast tillkomna delen av staketet och ni som följde bloggen i höstas var ju med när det byggdes och målades som värst där nere. Där hoppas jag också att häggmispelhäcken vi satte förra våren snart ska börja växa på höjden så det blir lite mer ombonat.

Annars pågår bygget fortfarande men nu utomhus. I dagarna ska våra nya hängrännor anslutas till dagvattensystemet och därmed ser det ut så här runt huset.



Ingen jätterolig syn, men jämfört med hur det var när det var som värst inne är detta marginellt jobbigt... Skönt också att de gör detta nu och inte när vårsäsongen är igång som värst. Det är förresten precis där den övre bildens grävhål är jag drömmer om att ha ett litet växthus...

Söndagen har också bjudit på en kylslagen promenad. De kallare temperaturerna hindrar dock inte de små vårblommorna, de blommar envist vidare i kylan. Heja dem!



Tyvärr är inte de två sista bilderna från min egen trädgård, utan från min kusins precis i närheten. Inte ett dugg mindre underbart för det dock! :)

Känner mig trött och seg i eftermiddag och känner mig inte det minsta upplagd för måndag imorgon. Kan man få gå i ide några veckor tro? Hoppas att ni läsare är lite piggare och att ni får en bra avslutning på helgen.

Kram på er från

13 kommentarer:

  1. Vad roligt med en överblicksbild till din månadsbild :-)
    Ska bli spännande att se vad som händer hos dig framöver.
    Nej, inte ser man fram emot måndagen alltid...

    SvaraRadera
  2. Åh, vad roligt att du ska ha månadsbild. Ska bli kul att se hur det utvecklar sig. Kan inte förstå att ni har blommor redan i januari...det kanske är i södra Sverige man ska bo. Här är det isgata. Den lilla snön som kom smälte och blev till is, rent livsfarligt att ta sig fram.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Så roligt att se en stor del av din trädgård på en o samma bild. Lättare att få en helhetsuppfattning då. Jag hade månadsbild här om året och det var kul att se skillnaden.

    Måndag, ja, vad gör man? Bar att gilla läget. Det var en energikrävande vecka förra veckan och det finns en risk att det blir så igen. Jag ska hålla fokus och tänka positivt för att försöka få en bra vecka.

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Så kul med månadsbild. Hade det ett år men jag kom av mig efter halva året....hmmm...
    Ska fundera....
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  5. Vad roligt att du också visar en månadsbild. Jättespännande att få följa hur det skiftar från månad till månad. Jag hade ju också tänkt att hänga på, men mitt i allt tapetserande glömde jag fota idag. Men det borde vara ljust i morgon när jag kommer hem, så då kanske:)).
    Hoppas din måndag blir bra trots allt.
    Kram på dig.

    SvaraRadera
  6. Så bra planer dere har for hagen! Det kommer til å bli bra til våren kommer, og kanskje du får ditt veksthus også i år? Det r viktig å ha planer, men også drømmer!
    Lykke til!

    SvaraRadera
  7. Vilken bra idé! Du har minsann en underbar trädgård på tillväxt. Det ser jag ända här ifrån! ;) Jag blir fantastiskt avundsjuk på dig som enkelt kan se den lite från ovan eftersom till exempel en parterre syns så mycket bättre från lite höjd. Vi har ett enplanshus så det jag gör får jag bara se från marken... :(

    Jag hoppas du snart känner dig lite piggare igen. En kopp te, en god bok och kanske en chokladbit kanske gör det lite lenare inombords?

    Varm kram/ Anna

    SvaraRadera
  8. Härligt att se lite vårblommor sticka upp:)

    SvaraRadera
  9. Så bra överblick du har där uppe, du kan skissa direkt på fotot! Så bra att grovarbetet blir klart lagom till våren, och den är på väg, det syns ju tydligt hos din granne, heja våren!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  10. Kul att få se din trädgård så här från ovan. Man känner ju igen en hel del saker som du visat som jag nu kan koppla ihop till en helhet.

    Jag har ju tagit månadsbilder ett tag nu (dock ett helt år ännu) och tycker det är spännande att gå tillbaka och kika. Ibland har jag tänkt att de nog ser likadana ut oavsett månad men det gör de ju faktiskt inte alls. Kul att se skiftningarna i årstiderna och de eventuella ändring man gjort på platsen man fotar.

    Ha en bra vecka. Jag känner mig inte heller särskilt jobbpeppad utan mest seg och trött efter att ha varit ensam med barnen hela helgen. Sambon är och åker skidor med jobbet och väntas inte hem förrän sent på tisdag. Då lär jag säcka ihop misstänker jag.

    Kram Åsa

    Kram Åsa

    SvaraRadera
  11. Det där är ingen dum idé att ta en månadsbild.Kul lite från ovan oxå.
    Får fundera på en vy jag med tror jag bestämt!
    Trodde att din trädgård var mindre än den är nu vet jag bättre :-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  12. Ser jättefint ut! Skall bli kul att få följa förändringarna som kommer!

    /Mia

    SvaraRadera
  13. Vilken bra idé med en månadsbild, det måste jag nog också prova på, kul!
    Får kanske bli över köksland och baksida, spännande :)
    Ja, usch, inget kan sabba en trädgård så effektivt som byggjobb men det kommer säkert bli fint när du får jobba med det!
    Ha en fin vecka, kram Marie-Louise

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...