lördag 7 januari 2012

Med hopp om vår

Ännu en regnig grå dag här i Skåneland. Vi skulle åkt på släktresa idag, men magsjukan slog till igen och vi fick stanna hemma. Inte mycket annat att göra än att kura inne och vänta på bättre tider...

Tur att det var en sådan vacker dag igår! Vi hann vara ute en bra stund, glatt ovetande om att vi skulle hamna i sjukstugan igen några timmar senare. Solen sken och jag passade till och med på att rensa ogräs en stund. En helt naturlig sysselsättning så här i början av januari, eller hur? Här kommer en liten bildrapport från min trädgård just nu.

De flesta av trädgårdens lökar är redan på väg upp. I krukan med krokus gror det för fulla muggar.























Narcisserna är också på gång.























Och kärleksörten ligger i startgroparna, därnere under det fjolårsvissna.


Solen sken på den blekgula sockblomman. Den kan jag verkligen rekommendera för er som letar efter något vintergrönt till trädgården. Bladen är härligt blanka vintern igenom och på våren i april-maj kommer de sköna ljusgula blommorna som liksom svävar ovanför bladen.
























Elefantgräsets vippor har klarat stormarna förvånansvärt bra och är fortfarande så vackra i solen.



I syrenen samsas de vissna blomställningarna från i fjol med den kommande vårens knoppar. Ett nytt trädgårdsår har tagit sin början!























Ja, det var en härlig stund i trädgården som gav en försmak om våren som väntar. Visst kan vintern ännu slå till, men det är skönt att tänka på att så kall och hemsk som den förra var kan den ändå inte hinna bli. Och jag tycker allt att ljuset redan har börjat återvända, igår var himlen i skymningen alldeles rosa och mörkret lite mindre kompakt. Och talgoxen sjunger, vilken lycka!

Avslutar med en bild på vår nya entré, för er som är nyfikna på tillbyggnaden.


I torsdags fick vi utomhusbelysningen och ringklocka på plats. Där hallen nu är var det en klädkammare innan och där vår gamla ytterdörr satt börjar nu trappan upp till övervåningen. Som ni ser är yttertrappan fortfarande provisorisk i väntan på betongtrappan som behöver lite bättre väder för att kunna monteras. När våren kommit på allvar ska också husgrunden och de gamla fönstrena målas. Men ändå... det är som ett nytt hus, mexiteglet är gömt där under den vita putsen och det ska bli så kul att äntligen få gå loss på planteringarna vid entrén till trädgården. Det är det här trädgårdsårets stora projekt, som jag längtar efter att få dra igång det!

Till sist ett stort tack för alla era fina kommentarer på mitt förra inlägg om min mormor. De värmde och gladde mig mycket!

Jag hoppas att ni får vara friska denna dag och att i alla fall en del av er slipper regn. Själv ska jag grotta ner mig i soffan och njuta av första säsongen av Downton Abbey, som jag lyckades missa när den gick på tv. Desto härligare att kunna frossa i flera avsnitt på en gång!

Kram från


5 kommentarer:

  1. Vilka underbara vårtecken. Januari var det - eller??? Jag har inte tittat till mina krukplanterade lökar på ett tag nu. Får ge mig ut i regnet senare och inspektera helt enkelt. Jag driver även tulpanlökar i källaren. Lite experimenterande är alltid kul.

    Vilken fin entré ni fått. Förstår att ni njuter. Tråkigt med magsjukan. Det är en lömsk bacill som slår till när man minst anar, och önskar, det. Krya på er. Lite Downton Abbey frossa är aldrig fel. Jag är helt fast i den serien och lääääängtar så efter nästa säsong.

    Vi kom hem från Stockholm igår där vi kunde ge oss hän åt vinterns först (och kanske enda?) pulkaåkning. Underbart med det vita snötäcket och de uppfriskande minusgraderna. Här hemma regnar det och är grått - som vanligt, men det är ändå mysigt att vara hemma igen. Nästa vecka kör ju allting igång igen.

    Kram Åsa

    SvaraRadera
  2. Gråvädret är tillbaka men en dags sol kan man ju klara sig på ett tag på om det krisar.
    Här sticker också upp lite av varje redan i rabatterna. Stackare om det blir kallt!

    Idag har vi röjt ut julen och det gör att jag direkt längtar ännu mer efter att ta tag i odling och vår.

    Spännande att se lite av "nya" huset.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. ja, igår var det ett riktigt härligt solskensväder... jag rensade också lite ogräs! helt naturligt i början på januari, eller hur :-D?

    Skönt för er att det går framåt med renoveringen... och lille Tages trehjuling är redan framkörd ser jag.


    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  4. Javisst, det har redan blivit ljusare, har kollat och det är faktiskt 20 min ljusare redan, underbart!
    Vad långt det har kommit hos dig, måste ut och inspektera imorgon :)
    Är sugen på elefantgräs, det ser verkligen läckert ut!
    Vilka fina minnen du har från din mormor, verkligen fint att få ta del av!
    Hoppas ni snart är fria från trista bakterier, ha en bra lördagskväll, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  5. Vilka härliga bilder. Jag har också hittat lite lökar på väg upp. Jag satte en hel massa i höstas en dag när barnen var med. Nu kommer jag inte ihåg var jag satt vad. Nåja, det lär väl märkas! ;o)

    Kram

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...