måndag 2 januari 2012

Gran ut, grönt in - men vad?

God fortsättning på det nya året alla bloggläsare! Hoppas ni haft ett fint nyår och att 2012 startat på bästa tänkbara sätt för er. Själva fick vi ändrade planer på nyårsafton då dottern fick magsjuka precis när våra gäster hade kommit. Så det var bara för dem att packa ihop sig och åka hem igen, mycket snopet. Det blev istället nyår i soffan för mig och maken, med en bra film men inte direkt någon feststämning. Småbarnslivet bjuder på ständiga överraskningar, ibland av det mindre roliga slaget... Tack och lov verkar alla andra ha klarat sig den här gången, så nu ser vi framåt istället. :)

Idag tänkte jag be er om lite goda råd angående inomhusväxter. Granen ska ut i eftermiddag, trots barnens protester - jag är trött på tomtar och glitter och den barrar något förfärligt. I hörnet där den står har jag tänkt att sätta en stor krukväxt - men vad? Jag är inte alls lika intresserad av inomhusväxter som jag är av trädgårdens gröna så jag har lite dålig koll på vad man ska satsa på om man vill ha något större. Någon slags palm kanske? Växten ska stå en bit in i rummet så det behöver vara en tålig sak. Jag har lånat lite fina inspirationsbilder hos Blomsterfrämjandet, men tar gärna emot tips från er. Så fram med era bästa solskenshistorier om frodiga fina krukväxter!



Missa förresten inte min utlottning av den fina emaljskylten från Ramsign. Bara två dagar kvar till dragning!


Ha en bra start på veckan!
Kram från


4 kommentarer:

  1. :-) Jag är inte rätt person att ge råd om inomhusväxter. Vi har precis slängt ut våra Benjaminfikusar som bara ser för sorgliga ut. Hoppas du får några bra tips, ska spana lite i kommentarerna och kanske få lite egen inspiration. Småbarn och magar kan ställa till det men jag hoppas ni fick en mysig Nyårsafton. Inte har jag missat din utlottning så nu håller jag alla mina tummar och tår :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Är inte superbra på krukväxter heller men jag köpte några paraplyaralia, de är rätt frodiga och kan bli stora också med rätt kruka :)
    Trist med sjukdom, hoppas som sagt ni klarar er!
    Kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  3. Jag kan inte komma på någon större växt nu, men elefantfot kan man hitta större exemplar av. Läcker tycker jag. Samma sak med Pachira aquatica. Jag köpte små ex av pachira och nu når de nästan upp till gardinstången. Får hitta ett annat stället till dem, och köpa mindre till fönsterbrädan:)). Citrus eller olivträd? Med extrabelysning och inte för varmt.
    Lycka till.
    Hoppas dottern kryar på sig och nu klarar er.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Inte så kul med dotterns magsjuka sådär på nyårsafton men vad gör man??? Hoppas ni andra klarar er.

    Jag är inte heller alls lika bra på inomhusväxter som växterna där ute så jag har nog inga bra tips.

    Kram!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...