lördag 21 januari 2012

Ett alldeles underbart boktips




Ååååååh, vilken härlig trädgårdsbok jag läser just nu! Känner att jag bara måste tipsa om den, trots att jag inte ens läst ut den ännu. Claras trädgård av Clara Block Hane, utgiven på Bokförlaget DN 2003. Det är en annorlunda trädgårdsbok, nästan mer skönlitterär än faktabok även om varje kapitel avslutas med en faktaruta med konkreta och bra tips. Underrubriken på titeln är "En hängiven nybörjares succéer och misslyckanden" och författaren är verkligen av den hängivna sorten.


Vi får följa Clara och hennes man under deras första år som trädgårdsägare och med ett mycket träffsäkert, personligt och inte minst roligt sätt beskriver hon hur hennes romantiska drömmar inför husköpet då hon äntligen skulle få sin efterlängtade trädgård ställs mot en stundtals brutal verklighet i form av ett enormt biggaråträd med ett rotsystem som gör all form av grävande till ett rent helvete, den kompakta lerjorden och en djungelliknande växtlighet som kräver machete för att kunna tuktas.

Jag skrattar högt medan jag läser, igenkänningsmomenten är så många och hon beskriver alla oväntade situationer hon hamnar i så otroligt roligt. Ta bara dessa exempel:

Att ha en trädgård är som att vara ägare till ett hotell där alla gäster har udda vanor. En gäst vill ha en överdådig frukostbuffé, en annan föredrar en kopp svart kaffe och en cigarett. Några vill bli väckta tidigt om morgnarna, andra festar hela nätterna. Och inte nog med det - de har olika preferenser när det gäller rummen också. Dusch eller badkar, balkong eller utsikt, hård eller mjuk säng? Gästerna klagar och kräver att få byta, och hotellägaren springer som en galning i korridorerna för att göra alla nöjda. Kan han inte bara behandla alla gäster lika? Nej, det kan han inte för då kommer de sannerligen inte att trivas. Han måste bli expert på att avgöra vad varje gäst önskar sig redan vid incheckningen. Både vad det gäller utsikt, sängkomfort, badrum och frukostar. Samt förstås att avgöra vilken dygnsrytm de har och om de är lättstörda eller störande. Ju bättre hotellägaren blir på att placera varje gäst i rätt rum, desto mer kommer de att trivas och desto mindre besvär kommer de att förorsaka honom. Likadant är det med en trädgård.

Eller det här:

Det ska sägas direkt att november inte är den rakt igenom perfekta planteringsmånaden. Man tittar i almanackan och kommer överens om en dag då allting ska bli gjort, men just den dagen är det minusgrader och marken har frusit. Så bokar man en ny dag, men då regnar det. Helgerna går, vädret är aldrig på ens sida, och man blir alltmer desperat inför tanken på vintern och den ofrånkomliga tjälen. Ska allting dö eller kommer man vara tvungen att ta ledigt från jobbet för att få växterna i marken? Som om inte husköpet varit nog ansträngande för ekonomin... Till slut kommer en dag då man ryter åt sin man att "jag skiter i vad det är för väder, nu måste vi plantera och du ska följa med!" Och mannen sitter under hela bilresan och surar och påstår att det kommer att börja regna, fastän det är uppehåll. Bara en lätt dimma, och fördelaktigt nog ganska milt. Bästa tänkbara planteringsväder. 


När man är framme vid trädgården börjar det förstås regna ändå, först lite försiktigt och sedan allt ymnigare. Då kapitulerar man och erkänner att det är bara att åka hem igen. Men det hjälper inte, för då får ens make ett utbrott och skriker att "plantera dina djävla buskar nu". Och så står man där i det allt mer forsande regnet, gormar och skäller på varandra medan medan  man gräver i den tunga, våta leran och grannarna myser i sina varma kök. Så tittar de ut genom sina köksfönster och skakar på sina huvuden, samfällt konstaterande att den nya familjen verkligen är komplett galen. Det bästa med att plantera i regn är att det inte syns att man gråter. 

Och till sist det här fina lilla avsnittet, som är mitt i prick så här års:

När mörkret lagt sig och marken är frusen tror trädgårdsmästaren att den kan pusta ut, men det är en missuppfattning. Så här års måste man omedelbart bege sig till vardagsrummet för att liggandes i raklång position ägna sig åt det mödosamma soffarbetet. Som alltid plockas redskapen fram innan arbetet påbörjas. För bekvämlighet och uthållighet: Kuddar och en filt. För den engelska stämningen: En kopp te. Om orken tryter: kex eller inte alltför smuliga småkakor, en sandwich om dagen väntas bli lång. Och det gör den. Vid sidan om soffan en hög med det viktigaste - trädgårdsböckerna, företrädesvis engelska eller franska, helst om parker och slottsträdgårdar, gärna storslagna verk med många fotografier. Handböcker är framtagna endast som referenslitteratur. Det viktiga med soffarbetet är inte att lära sig hantverket, det praktiska. Praktisk kan man vara under säsongen, nu gäller att vara opraktisk. 

Alltså, jag bara älskar den här boken. Önskar att jag hade skrivit den själv! Skulle nästan kunna ha gjort det också, för när jag läser om alla Claras och hennes makes umbäranden, misstag och tilltagande desperation i kampen mot ogräs, förnumstiga grannar och biggaråsly med stammar som nått samma diameter som en cd-skiva så känner jag igen mig så oerhört väl. Jag och maken var precis lika entusiastiska den där dagen när vi äntligen hade fått nycklarna till huset och när vi kunde sätta igång med trädgårdsarbetet. Och vi har också gjort så många nybörjarmisstag och felköp. Ja, och även jag har gråtit över eländet emellanåt. Jag räknar mig fortfarande till nybörjarna, även om jag kan oändligt mycket mer nu än den där dagen för sju år sedan, och kanske är det därför jag gillar den här boken så otroligt mycket. För det är en bok av nybörjare för andra nybörjare, trösterik, uppmuntrande och samtidigt informativ. Och troligtvis lika underhållande att läsa för den som hör till de mer rutinerade trädgårdstokarna.

Så läs den! Enda kruxet kan väl vara att den kanske inte är så lätt att få tag på då den är nästan tio år gammal, men då rekommenderas en tur till närmsta bibliotek.

Själv ska jag nu gotta mig åt de sista kapitlen och försöka dra ut på läsandet så länge det bara går...

Godnatt på er!

Kram från

14 kommentarer:

  1. Vilken underbar recension! och boken är ju den som jag har funderat på att skriva :-) Måste omedelbums uppsöka närmsta bibliotek och låna den. Tack för tipset.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Åh, den låter jättebra! Ska försöka hitta den.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Det låter toppen det där! Succéer och misslyckanden har man ju en del (mest det senare...), så igenkänningsfaktorn borde bli hög även här!
    Ha det fint! /Caroline

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset!! Låter som en underbar bok:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Håller med dig! Den är underbar. Jag läste den för flera år sedan och den var nog ganska ny då. Jag minns att jag tyckte mycket om den och ha sen, vid ett par tillfälle, sökt efter en uppföljare. Har inte kommit någon vad jag vet.

    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade väl varit kul med en uppföljare ett antal år senare för att se vad det blev av alltsammans? :)

      Radera
  6. Det låter som en mysig bok! Tack för att du tipsar!
    Ha en skön söndag.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Underbart tips. Jag var genast tvungen att leta och hittade den för 90:- på bokbörsen. :-) (när jag nu ska hinna läsa)
    Ha det fint!
    Kram
    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är som gjord för en trött småbarnsmamma - korta roliga kapitel, läs medan du ammar! :) Kram Hanna

      Radera
  8. Jag älskar den boken, ända från omslaget på framsidan till det på baksidan!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  9. Jag får nog läsa om den, jag blir riktigt nyfiken efter din hyllning! Jag har den, men jag räknar inte den till mina favoriter, kanske var jag mest ute efter inspirerande foton (jag är väldigt svag för snygga foton i böcker) när jag läste den, och då förstår jag av din beskrivning att det var fel. Kanske ska den mer läsas som kåserier. Men jag testar igen!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ge den en chans till, det är den värd! :)

      Radera
  10. Åh, älskar den boken. Känner att jag borde läsa om den, nu när du citerade så roliga stycken. Jag har också skrivit om boken i min blogg: http://lindastradgard.blogspot.com/2006/03/claras-trdgrd.html

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...