tisdag 17 januari 2012

Efterlysning: Mystisk vallmo sökes!

Jag tänkte att jag skulle så vallmo till sommaren, de ska ju vara lättodlade och är så vackra. Jag bläddrar runt i frökatalogerna men märker att jag har svårt att koncentrera mig. För i mitt minne spökar den där överjordiskt vackra lila vallmon som jag såg i Ronneby i somras. I den vackra rabatten utanför mysiga Café Mandeltårtan växte denna skönhet, alldeles ensam bland alla de andra blommorna.


Jag skrev till och med till den trädgårdsdesigner som anlagt rabatten för att få reda på dess namn, men tyvärr visade det sig vara en blomma som frösått sig själv och som egentligen inte ingick i den vackra kompositionen. Så nu vädjar jag till mina kunniga bloggläsare - är det någon som vet vad denna mystiska fripassagerare till vallmo kan heta? Hoppas så på er erfarenhet och klokskap i detta ärende! En fråga till som jag passar på att ställa som den nybörjare på frösådd jag är - vilka miniväxthus eller planteringskärl använder ni och varför?

Tack förresten för alla glada tillrop om min månadsbild, sånt gör en ju peppad att fortsätta! Tycker själv det ska bli kul att se hur utsikten från sovrumsfönstret förändras, för vyn därifrån är ju ny för mig också som sovit åt norrsidan förut.

För övrigt är det lite segt så här i januari tycker jag. Njuter så av den svaga fågelsången och den ljusnande himlen när jag cyklar till jobbet på morgnarna, men för min del fick det gärna gå ännu lite fortare...

Med hopp om snar helg!

19 kommentarer:

  1. Ser ut som en Opiumvallmo som finns i olika färger. Kolla in http://se.photaki.com/picture-opiumvallmo-papaver-somniferum_18235.htm

    Extrem närbild men visst ser det ut som den. Har läst någonstans att den röda är vanligare men den ska finnas i lila/blått. Där slutar mina kunskaper. Riktigt snygg är den! Min rosa vallmo Coral Reef är otroligt lättodlad och så snygg, mycket snyggare i verkligheten än på bild. Den blommar tidigare än vad de skriver. Den börjar blomma mitten av juni och är så otroligt välkommen.

    Jag använder oftast olika byttor när jag gör första sådden,speciellt om det är många frön. Byttorna är allt från plastbyttor som finns runt vindruvor och tomater till glassburkar som jag har gjort hål i. Vindruvebyttor är superbra för de har redan en hel del hål. Blir som ett miniväxthus. Glassbyttorna har jag plastfilm över med en liten glipa. De större fröna sår jag direkt i plastkrukor med plastfilm över eller popupboxar. Sen när jag skolar om har jag små plastkrukor. Behöver de skolas om en gång till för de en modell större.

    Vattenflaska med sprayvariant och en dusch eller två per dag. Det som är bra med såbyttor är att de tar inte så stor plats. I april när vädret blir bättre bär jag ut mina sådder, de som är omskolade, på dagarna. Då står de i mycket skyddat läge och med fiberduk över. På det sättet sparar jag lite utrymme och belysning. På natten är tvättstugan full :-) Tänk om man hade ett växthus!

    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. och det här hittade jag på Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Opiumvallmo, beskrivning stämmer nog bra in på din vallmo.
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Ja, det verkar stämma, opiumvallmo ser det ut att vara! Tack för blixtsnabbt svar, vilka trädgprdsgurus det finns där ute! :)

    SvaraRadera
  4. Jag har såna i min trädgård!
    Om du inga frön hittar så kan du få:-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  5. Det är en opiumvallmo! Den kan ha flere färger också, röda nyanser är vanligare.

    Karin

    SvaraRadera
  6. Då kollar jag imorn vad jag har.
    Finns nog en mörk nästan svart oxå!
    Maila mig din adress så skickar jag!
    KRAM från mig!
    helenaietuna@spray.se

    SvaraRadera
  7. Super fin är den och jag ser att du redan har fått napp om fröer från Helena och namn av Pettas, det här med bloggar är fantastiskt.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  8. Oh, vad vacker den är! Tänk vad bra det här med bloggar är, du har redan fröer på gång. :o)

    Kram

    SvaraRadera
  9. Jaha... se där, den har ett namn ;o) Själv har jag hur många frön som helst av den där vallmon. Den är inte svår och frösår sig glatt själv. Min mamma - som jag fått fröna av från början - har gigantexemplar i sitt trädgårdsland varje sommar.

    Kram!

    SvaraRadera
  10. Det är jättekul med månadens bild, något man borde ta efter! För det ändrar sig ju verkligen i vårt land och är väldigt olika i norr och söder.

    Jag har en gång snubblat över en lila vallmo och jag tror, tror alltså, att den hette något á la Patty Plum, alltså Papaver orientalis Patty Plum.....jag minns inte riktigt, men försök leta på det.

    Den var vansinnigt vacker och det är din bild också! Lycka till!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  11. Vilken fantastisk vallmo!
    Du har ett litet pris att hämta här http://ilovefruktsallad.wordpress.com/2012/01/18/nagon-gillar-ilovefruktsallad/ =)

    SvaraRadera
  12. Vilken förförande vacker bild du visar.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  13. Snygg vallmo! En liknande dök upp bland mina frösådda vallmoblommor förra året. Jag hade köpt en påse med blandade färger.

    Januarihälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  14. Det var en underbar färg.:-) Stina

    SvaraRadera
  15. Vilken läcker färg.
    Du har fått svar på din fråga och fröer också. Toppen.
    En riktigt vacker bild.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  16. Oj, det var svårt. Det kan ju vara en korsning som bara blivit till... Du tog inte med dig frökapseln som är med på bild?
    Kram!

    SvaraRadera
  17. Riktigt snygg färg på den ! Ja det är nog en opium- eller pionvallmo. För många år sedan sådde jag såna vallmofrön som man har när man bakar bröd, har för mig att de blev något liknande i färgen, kanske något ljusare.
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  18. Har kikat runt lite hos dej. Trevlig helg // Marie

    SvaraRadera
  19. Se her: http://froebutikken.dk/product.asp?product=481

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...