söndag 22 januari 2012

Drömmen om ett växthus...

...vill inte släppa taget. Och nu har jag ju en plats där det skulle kunna stå! Här i hörnan som bildats när vårt nya trapphus byggdes, precis där vår gamla yttertrapp stod förut. Lite svart färg på hussockeln bara så är här färdigt - och dags att förverkliga drömmen?


Något stort växthus kan det som ni ser inte bli tal om, men efter ihärdigt googlande på små varianter som kan stå mot en vägg har jag hittat dessa tre förslag:



EasyGrow från Covent Garden, pris ca 10 000 kr.

Foto Staafs Hobbyväxthus
Lean 28 från Staafs Hobbyväxthus, pris ca 3 700 kr.

Foto Lövångers Järn AB

Vitavia Ida 3300 från Lövångers Järn AB, pris inkl sockel som köps separat ca 6 200 kr.

Snyggast tycker jag att det översta är, som också går att få i fem olika färger. Men det är ju också väsentligt dyrare... Sedan är det visst en hel del annat att ta ställning till. Som att välja mellan glas och polykarbonat. Vilka är för- respektive nackdelar? Ja, förutom att glas lättare går sönder då.

Dörr på mitten eller dörr på långsidan? Och behöver man automatisk fönsteröppnare? Vill jag kunna sitta därinne eller inte? Hur mycket pengar är rimligt att lägga - tänk om jag tröttnar, gud förbjude? Och går det över huvud taget att lösa problemet med stupröret som går ner en bit in på väggen? Göra hål i plasten eller glaset och sedan täta med silikon? Maken hävdar i alla fall med bestämdhet att det ska gå att fixa, jag är mer undrande.

Som ni märker är frågorna många, och jag tar tacksamt emot tips från er bloggläsare. I skrivande stund är det ändå inte ekonomiskt möjligt att bara slå till, så jag har gott om tid att begrunda alla valmöjligheter. Och fortsätta drömma...

Annars har denna söndag bjudit på snöfall även här längst ner i söder, och marken blev vit för en mycket kort stund innan det smälte bort igen. Jag har varit ute och tittat till mina ömtåliga växter som just nu huserar i barnens lekstuga och där varierade tillståndet. Olivträdet mår finfint, rosmarinen och pelargonerna likaså. Även fikonet ser hyfsat piggt ut. Men min ambition om att försöka hålla liv i snötöreln får jag nog ge upp...

Har också fortsatt det långdragna arbetet med att befria trädgården från byggskräp. Allt synligt är borta nu, men dolt i leran som en gång var gräsmatta och i grusgångarna finns massor av skruvar, små plåtbitar, murbruk, puts och en och annan fimp. För att inte tala om alla små tussar av isolering som flugit omkring över precis hela vår tomt. En hel hink småskräp plockade barnen och jag idag, men det får vi nog ändå räkna med att upprepa några gånger till innan jag låter några små barnfötter springa barfota därute.

En liten inventering av dagsformen bland trädgårdens växter gjorde jag ju också, förstås. Här kommer mina små minipåskliljor.


Den första lilla röda rabarberknoppen har också tittat upp.


Annars var det ganska grått och trist och när det började snöa gick vi in och bakade semlor istället... inte dumt alls!


Hoppas att ni haft en skön söndag! Nu gäller det att dra ut på kvällen så långt det nånsin är möjligt...

Kram från


Pssst - förresten! Har ni upptäckt att man numera kan lägga in egna kommentarer på de kommentarer man får i sin blogg. Mycket smart och efterlängtad funktion, tycker jag. Testa ni med!

12 kommentarer:

  1. En dröm som absolut borde gå att förverkliga! Nog skulle det passa bra med ett växthus där. Din "gubbe" har nog rätt om stupröret, - det är nog inga problem. Men visst är det typiskt att snyggaste alternativet är dyrast? Fast det är inget större fel på de andra alternativen heller. Det är ju trots allt funktionen och det du ska ha INUTI växthuset som är det viktiga!

    Må så gott!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  2. Vi går i samma drömmar och tankar. Jag funderar mycket på växthus och din plats är ju helt klippt och skuren för att ha ett mot väggen. Hur långt ut, brett, kan du ha? Glass eller inte, har ingen aning men undrar jag med. Spännande att se om du får några bra tips. Om jag var du skulle jag investera i det översta, lite dyrare men så snyggt mot ditt hus och det ser rejälare ut.
    Ha det bäst!
    Hélena

    SvaraRadera
  3. Så kul att maken sa att det går att ordna med stupröret, halva jobbet är ju gjort med en positiv inställning.....
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  4. Vilken bra plats du har där för din dröm. Tror inte heller det är några problem med stupröret. Jag är ingen "expert" med egen erfarenhet, men jag hade valt glas för att det är snyggast, och ska man sitta där inne så ser man ut:). Kanalplast/polykarbon skyddar bättre för stark sol, är det det på platsen? Annars kan man ju täcka insidan med vitt tunt tyg tex. Vädringslucka är bra om solen gassar på, annars kan man ju öppna dörren. Typiskt att det snyggaste alltid ska vara det dyraste. Men tröttnar gör du nog inte i första taget. Mitt växthus står ju utan glas och så ska jag måla det. Vårens projekt.
    Lycka till!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Klart att du ska ha ett växthus! OM du mot förmodan skulle tröttna går det ju att sälja. Jag tror som maken din ang. stupröret.
    Färgat hus eller ej? Personligen anser jag att aluminium eller trä är finast för då framträdet växterna men som sagt det är en högst personlig åsikt. Alla dina förslag är små och det är så klart bättre än inget men jag tror du ångrar dig om det är så litet att du inte får in en stol. Det är både min egen erfarenhet och även många andras vad jag kan förstå utifrån bloggar och forum under många års tid.
    Glas hade jag valt för det är verkligen trevlig att se ut och även in. Vill man så går det att skugga.
    Vädringslucka behövs och dörren bör nog vara så att du får mesta möjliga hela väggytor.
    Du har väl sett Lottas blogg: http://www.lottas-tradgard.se/ ? Hon har ju ett vinkast, som hon valt att kalla det.

    Kram o lycka till!

    SvaraRadera
  6. Der passer det jo perfekt for et veksthus! Alle drømmer vil bli realisert med veksthuset =) Selv fikk jeg et 12 kvm stort drivhus i polykarbonatplater og aluminiumsprofiler. Det ble ferdig oppsatt høsten 2010, og tatt i bruk i fjor vår. Det kjøpte vi brukt for 11 000 kroner! Dessverre fikk jeg bare en sesong, for natt til 2.juledag ble det tatt av Dagmar (stormen/orkanen). Nå skal det settes opp et i glass og tre, som blir mye sterkere i forhold til vind! Hjemmelagde drivhus av f.eks gamle vinduer blir veldig sjarmerende og dessuten mye billigere!
    Så fint med spirer som dukker opp! Snart er det vår, herlig!

    SvaraRadera
  7. Växthus är en dröm för oss alla trädgårdsnördar... tröttnar, näää det tror jag verkligen inte! Snarare att man vill ha större och större ;). Gå på din magkänsla är mitt bästa tips, men fundera en extra stund på vad du vill ha ut av ditt växthus. Lycka till!!! //Marie

    SvaraRadera
  8. Hej! Jag gör ett test igen. Skrev tidigare en lång kommentar men den är inte publicerad....gjorde kanske något fel.Jag vet inte om du tittat in på min blogg men där har jag fn två bilder på vårt växthus. "Lilla Paradiset" kallar jag det. Vi bor i ett radhusområde i Göteborg och Paradiset är en kombination av växthus/uterum. Min man har två odlinglotter ca 100 kvm där han odlar "alla" våra grönsaker. Du måste, innan du bestämmer dig, försöka bestämma VAD du ska ditt ha växthus till och vad du ska odla där om det blir aktuellt. På sommaren har vi tomatplantor och kryddor och en vinranka. Du ska absolut ha automatiska takluckor om du ska odla. Första året, trots takventilation, vattnade vi ganska mycket och hade stängd dörr för vi trodde det skulle vara bra.Resultatet blev mögel!! Bra ventilation är en förutsättning för att lyckas med odling. Allt blir inte i verkligheten som på reklambilderna. Jag kommer att skriva mycket på min blogg om Paradiset nu när säsongen snart börjar. Längtar redan efter tulpanlökarna och kaffestunderna därute.

    SvaraRadera
  9. Hej!

    Här är ett alternativ som är billigare om man kan stå ut med ett lite mindre och är lite händig:
    http://www.aftonbladet.se/fixahemma/article12888341.ab

    har själv tänkt testa att göra ett sådant till våren, instruktionen verkar riktigt grundlig.

    Annars var ju det översta du visade en riktig dröm att ha!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  10. Härlig dröm, jag drömmer också om växthus,
    känns så mysigt med ett eget litet ett.
    Av dessa 3 gillade även jag det översta!
    mvh Malena

    SvaraRadera
  11. Godmorgon! Violkungsljuset blir runt 50-60 cm men det är bara spiran. Annars är det en bladrosett nere vid marken. Jag har den i framkant i rabatten och där sticker spirorna upp som små spjut. Humlor älskar den!
    Ha en härlig dag!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  12. Hejsan! Växthusbygge är så roligt, vi har byggt själv med hjälp av en snickare vi känner. Glas gick bort denna gången pga allt för många krossade rutor i det förra så Willabs bredspåriga kanalplast(eller vad det nu heter) har vi satt i vårt. Så kan man ändå se ut när man sitter där inne.
    Jag tycker det översta är klart snyggast!

    Kram
    Jessica

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...