onsdag 4 januari 2012

Brevlådan full av fröer - och vinnaren av emaljskylten utsedd!


Det var snabbt marscherat av Impecta, måste jag säga! Jag beställde mina fröer i förrgår kväll och idag låg de i brevlådan. Vilken service, hoppas nu att jag som fröamatör ska lyckas med åtminstone några av mina inköp. Jag har sått en del enklare sorter på friland innan, men ingen av dem jag nu beställt och bara någon enstaka gång inomhus. Men nu har jag ju äntligen plats - så det finns inga spärrar längre! ;)

Så vad blev det då? Den här omgången satsade jag enbart på blommor, både ettåriga och perenner. Jag förlorade mig fullständigt bland alla vackra bilder och passade också på att beställa några av de växter som stått på min önskelista. Grönsakerna får jag ta sen... Här kommer min lista på ögongodis (alla bilder är lånade från Impecta):









Vit indiankrasse 'Ice Age' ska få slingra i en ny pallkrage någonstans.







Ljuvliga tvåfärgade luktärten 'Fransiskus Cupani' ska få en egen spaljé att klättra på i den nya rabatten








Spanska jungfrun var helt oemotståndlig, men jag har ingen aning om vart jag ska ha den... :) Dock ett kärt besvär!








Supersöta zinnia 'Lilleputt' ska jag ha i barnens egna små pallkragar, tillsammans med...









...rosenskära 'Candy stripe' och...









...grekisk lövkoja, för den underbara doftens skull.









Bland perennerna har jag länge sneglat på den coola blodtoppen...









...den ljuva skuggviolrutan...









...den söta lilla slingerpilörten som jag föll för i Botan i Lund i somras...









...och myskmalvan. Vilket underbart ord - myskmalva!






Med i beställningen kom också den mörkbladiga mitsuban, som jag inte vet någonting om! Men den beskrivs som väldigt effektfull vid samplanteringar med sitt vackra bladverk, och dessutom kan man äta den!


Det var det. Och nu har jag väl hållit er som läst hela inlägget på halster tillräckligt länge!? Vinnaren av emaljskylten från Ramsign är ingen mindre än...

Annika med bloggen Trädgårdsprinsessans Dagbok




Stort grattis till dig! Maila mig ditt namn och mailadress så vidarebefordrar jag kontakten med Ramsign, där du sedan själv kan välja vilken skylt du vill ha.

Ha en skön kväll alla! Själv pustar jag ut efter en maratonrunda till Ikea, Plantagen och K-Rauta. Idag blev vår hall och källarnedgång färdigställda efter ombyggnaden, och nu ska här skruvas elfa-hyllor och planteras om krukväxter. Det blev flera nyinköp på krukväxtssidan också, berättar mer om det en annan dag. Imorgon väntar jobbet igen, men en dag ska jag väl klara av innan det är dags att gå hem och ta trettonhelg? ;)

Kram från

12 kommentarer:

  1. Många fina sorter du har köpt. Den indiankrassen ska jag också testa i år. Candy Stripe har jag haft. Jätte bra.

    Tack för en fin utlottning och ett stort grattis till vinnaren.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Attans, ingen nummerplåt den här gången heller :-) Nåja, vad är en bal på slottet! Jättefina fröer, jag har också beställt den mörkbladiga mitsuban, luktärt och indiankrasse. Fast krassen och luktärten är i en annan sort. Myskmalva sådde jag för två år sen och de är jättelätta och så vackra.
    Visst är det roligt med drömmarna inför frösådderna?
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Grattis till vinnaren!
    Kul med snabba bud:) Slingerpilörten och Lilleputt har jag odlat tidigare. Blodtoppen kanske man skulle pröva på...såg den i en öppen trädgård förra året.
    God fortsättning på nya året!

    SvaraRadera
  4. Spännande! Blodtoppen kan jag verkligen rekommendera, jag har både låga Tanna och höga Red Thunder, och bäst gillar jag nog Red Thunder för att den är högre och blommar lite senare.
    Lycka till med alla frösådder!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  5. Impecta jobbar, vad jag vet, alltid snabbt. Kul! Så många fina blommor du beställt. Jag har inte beställt några blommor alls nästan, mest grönsaker. Har kvar av flera sorters luktärter och även ringblomma och rosenskära finns kvar. Har inte plats för så många ettåringar så ag stålsatte mig och tittade knappt på dem i katalogen. VI har blivit modigare på att prova nya grönsaker så där satsar jag lite mer i år.

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Åh, jag har inte fått min katalog ännu. Började kolla på webben igår men bläddrar hellre i en katalog. Den vita indiankrassen vill jag också ha!

    Kram

    SvaraRadera
  7. Jisses så snabbt det gick får nog ta och beställa deras katalog så jag får ta mig en titt.
    Den Spanska jungfrun ser super fin ut så den får jag nog allt ta mig en funderrare på.

    Ha det gott
    Kram anna

    SvaraRadera
  8. Vilken härlig beställning. Du har tipsat om flera fröer som jag blir sugen på och ska kolla upp!
    Lycka till med sådden!

    Kram
    Anna

    SvaraRadera
  9. Wow, ja det var fördömligt snabbt, måste nog beställa jag med :)
    Vad mycket fint du fått med, lät spännande med den mörkbladiga matsuban!
    Ha det fint kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  10. Vad kul med fröer redan nu. Och så många fina du hittat! Tyvärr har jag ingenstans att dra upp fröer, så jag får satsa på sådana som går att så direkt. Verkligen supersnabb leverans. Jag hoppas att de är lika snabba med att skicka katalogen. Jag beställde den tidig morgon den 2/1 (kl 5), så i så fall borde den ju ramla ner i lådan idag. Kommer förresten posten idag eller räknas det som lördag? Ja, ja, den kommer när den kommer. Lycka till med årets odling!
    //Ulrika

    SvaraRadera
  11. Härligt med alla fröer, och vilken snabbleverans....
    Ha det bra )

    SvaraRadera
  12. Jippi, så roligt!! :-) Tack för en fin utlottning!

    Kul med alla fröer, jag törs nästan inte kika i frökataloger, det "råkar" ofta bli lite mer än jag tänkte ;-)

    Nu måste jag kika in hos Ramsign igen och kolla skyltar :-)

    Ha det gott!
    Annika

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...