fredag 6 januari 2012

Blooming Friday - till minne

Dagens fredagstema hos Katarina med bloggen Roses and Stuff är In Remembrance. Mitt bidrag blir ett inlägg om min mormor, som betydde så mycket för mig på alla sätt. Vi stod varandra väldigt nära och jag har henne att tacka för mitt stora trädgårdsintresse, som dessutom delas med såväl min mamma som en av mina mostrar. Det är ett arv jag är mycket tacksam över!

Jag har så många barndomsminnen från min mormors trädgård och eftersom jag hade turen att bo nära henne var jag där ofta, ända upp i vuxen ålder. Det jag framför allt minns förutom alla enskilda dofter och blommor är att hon och även min morfar ständigt var sysselsatta i trädgården. De odlade grönsaker, komposterade, rensade och fixade oavbrutet. Och mormor sådde alltid en massa fröer varje vår, främst var det sommarblommor. Hennes lilla sovrum och fönsterbrädorna var belamrade med små krukor! De växter jag förknippar med henne är framför allt alla de där härliga gammaldags blommorna som fanns i så många mormorsträdgårdar: Rosor, syrener, pioner och bland ettåringarna luktärter, tagetes och astrar. De sistnämnda hade hon alltid, varje sommar. Jag var själv oftast inte någon direkt aktiv medhjälpare som barn, men jag var ju där så ofta, såg allt som hon gjorde och fick det med mig i bagaget. Och nu när jag har min egen trädgård inser jag hur mycket de där minnena betyder. Ibland vet jag rent instinktivt hur jag ska handskas med någonting bara för att jag minns hur hon brukade göra.

Min fina lilla mormor gick bort för snart sex år sedan och som jag saknar henne! Hon var fortfarande med när vi köpte huset och även om hon aldrig kom hit, det var för långt att resa för henne, så var hon högst delaktig per telefon och mycket nyfiken på vilka växter som fanns här. Jag minns hur glad hon blev då jag berättade om pionerna jag hittat halvt gömda på norrsidan. Dem ska du vara rädd om, sa hon. Och det var jag, jag flyttade dem varsamt från sin bortglömda mörka vrå ut i solen där de fick kraft att åter blomma ett par år senare. Då var mormor borta, men hon lever vidare i min trädgård genom alla blommor som hon lärt mig så mycket om. Det här är en bild på en av de allra första pionblommorna som slog ut hos mig, det var året efter mormor hade gått bort och det var också min dotters första sommar. Hon är förresten också döpt efter mormor Astrid.
























Till sist ett litet tips från mormor: Hon brukade torka pioner, hängande upp och ner i sitt pannrum. De blir jättefina, så det kan den som gillar att torka blommor komma ihåg när sommaren kommer!

Idag skiner äntligen solen över Skåne och jag önskar alla en skön trettondag. Och tack till dig Katarina för ditt tema som väckte så fina minnen till liv.

Kram från

19 kommentarer:

  1. Vilken fin pion och ett fantastiskt minne.

    Älskar pioner.


    Ha en fin fortsättning på helgen
    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Beautiful memories of your grandmother.And what a lovely plant to remember her by!

    SvaraRadera
  3. Ljuvlig pion förknippad med underbara minnen!
    Ha en skön helg!
    Margot

    SvaraRadera
  4. Så fint. Jag älskar också min mormor något enormt. Även hon bortgången sedan några år.

    SvaraRadera
  5. VIlket härligt och kärleksfullt inlägg. Jag skulle faktiskt kunna skriva nästa ett likadant om min mormor. Jag delar visserligen inte trädgårdsintresset med min mamma och någon moster har jag inte. Mormor o morfar var här en hel del precis när vi flyttat hit och många av mina blommor kommer från deras trädgård. Nu är båda döda men jag saknar dem och tänker ofta på dem. Precis som du bodde jag väldigt nära dem när jag var liten och jag var mycket hos dem. De påtade ofta i trädgården och hade många blommor (även astrar!) och grönsakerna var också många.
    Även min farmor var trädgårdsintresserad så jag kunde ju inte bli annat!

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Härligt med minnen och kunskaper från mormor.
    Jag växte upp med min mormor nära mig också men tyvärr hade hon ingen trädgård :)
    Det där med stulna växter är inte så allvarligt som det låter, men jag har grävt upp ett rotskott från en rönnsumak ute i parken,och nu är det ett av mina träd i trädgården.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  7. Vilken fin berättelse och underbart vacker pion!
    Ha en fortsatt skön helg!
    Mvh Malena

    SvaraRadera
  8. Gott nytt år lite i efterhand! Har aldrig provat att torka pioner, har inte så många ännu så jag njuter av dem i rabatten tills vidare.

    kram louise

    SvaraRadera
  9. Vilket underbar berättelse om din mormor.
    Ha en underbar helg!!

    SvaraRadera
  10. Heisann!

    Mye å minnes i 2011!

    Lyst til å ta en tur ut i naturen med kamera på starten av det nye året ?
    Bli med på vinterens Blogger's Sunday Walk!

    Mer informasjon finnes på bloggen min,litt her og litt der ;:OD)

    SvaraRadera
  11. Vilket fint inlägg! Tack för att du delar med dig.
    Ha det gott.
    Kram

    SvaraRadera
  12. Vilket vackert inlägg. Blev alldeles rörd. Hoppas du har en skön helg! Nu ska jag läsa ikapp alla dina inlägg som jag har missat.
    Kramar!

    SvaraRadera
  13. Vilket vackert minne av din mormor. Då finns hon ju i allra högsta grad i din trädgård.

    Kram Åsa

    SvaraRadera
  14. Det här inlägget gick rakt in i mitt hjärta. Så fint skrivet. Tänk om alla barn fick uppleva tryggheten med en närvarande mor- eller farförälder...

    Tipset om torkade pioner tar jag med mig. Det har jag aldrig hört talas om tidigare.
    Kram

    SvaraRadera
  15. Så fint du skriver! Vilket underbart minne!
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  16. En mormor, vilken plats har hon inte i våra hjärtan. Jag känner ännu saknad efter min. Den pioinen måste vara en fin påminnelse varje sommar. Torkade pioner har jag aldrig sett innan, hoppas någon med pannrum följer ditt råd.
    (Jag har förresten också fått mitt namn efter min mormor )
    Ha en fin helg :)

    SvaraRadera
  17. Vilka fina minne! Kunskap från anmödrar är som en form av "själavandring", den kommer alltid att finnas i ens hjärta och (förhoppningsvis) överförars till nästa generation.
    En fortsatt skön helg önskar Eva Linnea

    SvaraRadera
  18. Vilka underbara minnen du har. En härlig berättelse. Kram

    SvaraRadera
  19. Tack för att du delade med dig. Härlig bild och härligt minne!

    Kram

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...