fredag 20 januari 2012

Blooming Friday - med en gnutta fantasi...

...skulle man kunna ha varit den kreativa person som kom på mossgraffitin! Nu var det tyvärr inte jag men en som gärna har mossan som uttrycksmedel är den brittiska formgivaren och illustratören Anna Garforth, som använder kända byggnader som plats för sin levande graffiti. Jag tycker hennes underbara alster och idéer är som gjorda för att illustrera  veckans fredagstema hos Katarina/Roses and stuff, Katarina som också lyft fram några härliga moss-konstverk dagen till ära. Fantasifullt så det förslår - titta och njut! Alla bilder är lånade från Anna Garforths hemsida.






Mossgraffiti har blivit ett etablerat begrepp och på Riksutställningars hemsida finns till och med recept på den perfekta mossporfärgen. Filmjölk ska också funka. Sen är det bara att vara stadig på hand och ha tålamod!


Receptet på "Mossporfärg"
Blanda följande i en mixer:

1 handfull mossa
5 dl kärnmjölk
5 dl vatten eller öl
1 tesked socker

Sedan är det bara till att låta kreativiteten flöda! 


Anna Garforth har även gjort en rad andra installationer med växter som alla präglas av ett uttalat miljötänk och ekotema.








Vackert, tänkvärt och poetiskt. Så skulle jag vilja beskriva hennes konst. Blir glad av att se hennes verk grönska mitt bland avgaser och betong och de visar också att trädgårdskonst inte behöver vara bara dekorativ utan kan ha ett viktigt budskap också. 

Titta nu in hos Katarina för en rejäl dos fantasi som en kickstart på helgen. En skön fredagskväll önskar jag er alla!

Kram från

19 kommentarer:

  1. Vilka häftiga och inspirerande bilder!
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  2. Men så underbar tolkning av veckans tema. Klockrent och så vackert! Nu måste jag fundera på var man skulle kunna göra en mossgraffiti, kanske längs vår stenmur...
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Så himla skönt och grönt. Mjukt och fina former.
    Men vilket jobb. Jag anlitar moder jord hon sköter det naturligt:o))

    Ha en fin helg
    Gunilla

    SvaraRadera
  4. Men så fint med mossgrafitti!! Jag visste inte att det fanns. Oj, oj, nu skenar fantasin iväg med mig:)).
    Önskar en skön helg.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Så häftigt, mossgrafitti! Jättevackert! Kul att se hur er trädgård växer fram i inlägget nedan. Blir nog väldigt vackert med den runda formen.

    Ha en trevlig helg!
    Annika

    SvaraRadera
  6. Både super häftigt och lite snyggt, dock vet jag inte om jag vill stoppa ner mossa i min mixer så jag får fundera ut ett alternativ där..

    Kram Anna
    H aen go helg

    SvaraRadera
  7. Verkligen jätte fint, men säkert inte det enklaste. Ha en fantasifull helg.
    /Lotta

    SvaraRadera
  8. SÅ jättefint och häftigt! Undrar om man skulle fixa det där eller om det är svårt?

    SvaraRadera
  9. Otroligt inspirerande! Tack!
    Annica - Vi tre & trädgård

    SvaraRadera
  10. Verkligen superläckert!
    Hos mig får mossan vara kvar i gräsmattan, - tycker den är underbar både för fötter och ögon!
    Önskar dig en skön helg!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  11. Otroligt coola mossinstallationer! Man kanske ska ta och testa och göra lite mossgerillaskrift på hyreshuset - det kan väl knappast räknas som skadegörelse ;o)

    Såg att du blivit följare på min blogg - kul! Och tack för peppande omtankesord! Det känns bättre idag... Nu ska i alla fall granskrället ut!

    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  12. Så häftigt....mossa är läckert påmånga sätt.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  13. Tusen tack för ett jätteläckert inspirerande inlägg ! Jag ÄLSKAR mossa !
    Ha en skön helg
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  14. Superduperhäftigt. I det här vädret växer det visserligen mossa på allt, men detta måste man ju ändå testa. Kul med recept och allt!
    Eva

    SvaraRadera
  15. Häftigt! En av mina krukor i vinterträdgården är helt mosstäckt på ena sidan, riktigt snyggt.
    Ha det bra!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  16. Fantastiskt....jag har aldrig sett något liknande :)

    SvaraRadera
  17. Vackert, men som sagt man får nog ha gott om tålamod. Jag har försökt flera gånger men inte lyckats att får någon mosspåväxt med hjälp av filmjölk. Undrar om det inte krävs något annat också. Om någon vet får ni gärna vidarebefordra kunskapen.
    Må så gott säger Eva

    SvaraRadera
  18. Vackert och kreativt! Jag som inte ens är trädgårdsfantast blir inspirerad! ;-)
    Kram
    Nina

    SvaraRadera
  19. Det här var ju för läckert! Vilken kreativitet! Wow

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...