lördag 28 januari 2012

Blooming Friday - Förvandlingen är klar!

Ojoj, så trött jag var igår. Efter en hård vecka på jobbet orkade jag inte ens blogga när jag kom hem, trots ännu ett spännande tema hos Katarina/Roses and stuff. Jag hakar på en dag för sent istället!

För mig och familjen har ju hela hösten gått i förvandlingens tecken, det vet ni som har hängt med ett tag. Vårt lilla skrutt-hus på ursprungliga 90 kvm har byggts ut och äntligen har vi alla ytor vi behöver. Och så här blev det!

Sommaren 2005
Januari 2011
Bilderna här ovan visar huset från sydöst, och de foton som är tagna 2005 knäppte vi allra första veckan vi bodde här. Förvandlingsprojekten tog omedelbart sin början och som ni ser så har det hänt en del sedan dess.

På den här bilden från gatan skymtar man till höger i bild den stora silvergran som växte mitt i gräsmattan, samt de tre gigantiska almarna som fanns på grönområdet strax söder om vår tomt. Trädgårdsförhållandena förbättrades rätt drastiskt när dessa träd försvann, mörker byttes mot ljus och mossa mot annan mer önskvärd växtlighet.













Längs gatan har vi planterat en häck av häggmispel istället för det virrvarr av olika växter som fanns innan. Den är nu på sitt femte år och börjar växa till sig ordentligt. Staketet känner ni igen, ni som var med när vi byggde i höstas. Grannarna planerar att ta ner sin thujahäck i sommar och det innebär förändringar även på norrsidan för oss. Funderar på att bygga en spaljé av något slag där.














Längst ner i trädgården fanns ett gammalt garage, täckt av mossa efter åratal i almarnas skugga. Det rev vi förra våren och anlade en ny garageuppfart. Nytt garage får vänta, men en sedan länge efterlängtad lekstuga kom dit istället. Trädgårdens mörkaste hörn har blivit ett riktigt poppis ställe!

I vår fortsätter förvandlingen, med nya rabatter som ska komma till och andra som ska planteras om. En ny gång kommer att ge nya vandringsstråk i trädgården och några pallkragar till blir det med säkerhet också! :)

Nu är det lördag och här tar vi det lugnt. Slösurfar runt på olika frösidor och konstaterar att det finns alldeles för mycket man vill ha... Drömmer vidare om våren och funderar på i vilken ordning vi ska ta alla planerade små projekt. Och så sneglar jag vidare på Tusen Trädgårdar och tackar så mycket för stödet. Ni verkar övertygade om att jag ska vara med. Ska bara övertyga mig själv först! Kul att några av er andra har liknande planer, hoppas vi blir många som anmäler oss till sist.

Ha en fortsatt riktigt skön helg!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...