torsdag 26 januari 2012

Att våga eller inte våga...

...det är frågan? Eller är den kanske snarare: Att visa eller inte visa?


På måndag kan man börja anmäla sig till 2012 års upplaga av Tusen trädgårdar. Söndagen den 12 augusti kl 10-17 öppnas tusen trädgårdar och kanske mer därtill för alla som är nyfikna. Parker, slottsträdgårdar, handelsträdgårdar, livsverk och så en och annan alldeles vanlig trädgård. Om det nu finns några sådana? 

Förra gången det begav sig, 2010, var jag besökare. Det var en regnig augustidag och min familj gav upp efter endast tre trädgårdsbesök när regnet började vräka ner. Make och barn började protestera och ville åka hem. Inte mycket att göra, men jag var nöjd ändå för jag hade fått besöka Anna med bloggen Goda Stunder - Tokiga Idéer. Vilken trädgård hon har! Hennes blogg var en av de första trädgårdsbloggar jag började läsa och nu fick jag se den i verkligheten. Wow! Bara en sådan sak som hennes odling av hemtrevnad i växthuset, alla snygga stenar och coola svarta detaljer. Jag var förstummad!

Och i år då? Ja, jag funderar faktiskt på att vara med själv. Men tvekar... dels förstås för att jag då missar chansen att själv besöka en massa fina trädgårdar. Men mest för att jag plötsligt drabbas av dåligt trädgårds-självförtroende. Har jag verkligen något att visa upp? Vem tror jag att jag är, liksom? Dessutom är ju min trädgård i alla högsta grad fortfarande i vardande. Inga ståtliga träd och gamla perenner som gått i arv i generationer här inte. Men desto fler bladlöss, maskrosor och plastleksaker. Hmm... jag fegar kanske ur ändå?



Fast om jag gör det - vem ska då visa hur en alldeles vanlig stressad småbarnsmorsas trädgård ser ut? Hur det kan bli när man planterar helt rätt växt på helt fel ställe? Hur illa de illgula plastbyttorna i sandlådan skär sig mot klätterrosen 'New Dawn's vackra blekrosa blommor? Kort sagt: Nybörjarentusiasternas trädgårdar bör ju också vara med en sådan dag. Men om det blir min nybörjarträdgård eller några andras, det återstår det några dagar att tänka på.

Någon mer som går i sådana tankar? Jag vet i alla fall att om jag kunde teleportera mig fritt över hela Sverige den dagen skulle jag absolut svischa förbi i följande tokinspirerande bloggares trädgårdar:
...ja, och gärna några till. Tänk om!

Få höra nu, är det fler som tänkt anmäla sig? Vågar ni så vågar kanske jag?

Kram från trädgårdsfegisen

16 kommentarer:

  1. Ja, men jag har ju gått och funderat på om man skulle våga. Känner precis som du. Har jag något att visa, trädgården är ju så ny. Tänk om det faktiskt kommer några och så blir de besvikna, hua! Nej, jag vet inte! Så där håller jag på. Visst skulle det vara roligt men, som sagt, hinner jag med de projekt som jag vill i sommar så kanske, men det vet man ju inte. Din trädgård skulle jag gärna besöka :-) och tack för att du kan tänka dig min i din telepatiresa.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Jag går inte på långa vägar i "Tusen trädgårdar" tankar för egen del men instämmer till fullo i ditt resonemang om att det faktiskt bör vara alla sorters trädgårdar som öppnas; gamla som nya, trädgårdsveteraners, småbarnsföräldrars, pollenallergikers!!! Mångfald förnöjer och inspiration hittar man lite var stans.

    Om du väl bestämmer dig för att delta så har du i alla fall minst en (och säkert MÅNGA, MÅNGA fler) garanterad besökarskara från Höjden med Tage i spetsen som väller in ;-) Ingen öppen trädgård för mig, men nog kan det utlovas fika och en hel del trädgårdsprat om du/ni har vägarna förbi Skånes mitt dvs Höör.

    Kram Åsa

    SvaraRadera
  3. Men vad roligt att du skulle kunna tänka dig att komma hit och kika på min trädgård! Klart fikat står på bordet:)). Jag fyller dessutom år den dagen:)). Men Tusen Trädgårdar är nog inget för mig, inte nu i alla fall. Jag skulle bli alldeles för nervös... Men jag håller med dig om att alla sorters trädgårdar behövs. Självklart ska du och din fina trädgård vara med, du låter allt lite sugen. Heja Hanna!!!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Det är klart att du ska öppna din trädgård! Och vad glad jag blir över att vara med på din önskelista.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Om du ska ha öppen trädgård så ska jag försöka komma, det lovar jag. Det finns många trädgårdar som skulle vara kul att besöka. Får nog prel.boka den dagen. Att ha öppet här känns inte alls lockande.

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Klart du ska vara med. :) Jag har faktiskt tänkt anmäla mig men känner samtidigt som du - man missar ju en massa andra finfina trädgårdar. Fast här i Gästrikland finns det inte så många öppna trädgårdar och det skulle jag vilja ändra på... :) Så jag ser det hela som ett gott initiativ som förhoppningsvis sprider sig... ;)
    Kramar!

    SvaraRadera
  7. Att vara eller inte vara... med. Om du funderar så som du gör tycker jag att du ska vara med - det ger ju ett klart mål att jobba mot dessutom.

    Tänk att du har med min pyttelilla trädgård på din önskelista :-), jag blir smickrad. Jag har funderat på att ha en bloggvänsdag i sommar - bara en lös tanke - men tänk om vi i Malmö-Lundatrakten kunde hitta en dag då vi kunde dra runt till varandra och få se varandras trädgårdar IRL? Och om mer långväga trädgårdsbloggvänner ville kolla kunde de ju hänga på turnén? Men inte just detta datum såklart!

    Kram

    SvaraRadera
  8. Jamen klart du kan vara med!Du kan ju skriva i beskrivningen av din trädgård just att du är en 'stressad mor'o så här kan man ha det med barn o trädgård!De är ju så många som känner igen sig o blir nyfikna.
    KRAM från mig!
    ps.o så får de se dina fina lila vallmo bara en sån sak ;-)

    SvaraRadera
  9. Men tack snälla för att dina underbara ord om min lilla trädgård. Den är inte så märkvärdig och långt ifrån klar som du vet......jag är så glad att du tittade in och förgyllde min dag. Jag kan bara säga "var med" det ger otroligt mycke och man blir så glad. Jag kan dock förstå att du tvekar då man själv vill åka runt och titta in till alla andra. Men det roliga är ändå att alla har det så olika och så fint. Jag funderar fortfarand om jag slka eller inte i år....får se.
    Anna vattenkannas ide om blogg träff tycker jag att vi ska ta tag i för det hade varit super roligt

    Stor kram till dig
    Anna

    SvaraRadera
  10. Spännande att vara med, det tycker jag att du ska vara! Agneta kram

    SvaraRadera
  11. Klart du vågar!! Och tack snälla för att jag fick vara med på din lista! Det värmer. Jag skulle gärna kika på din trädgård! Jag är inte så mycket för det perfekta och tillrättalagda, då kan man besöka en park eller visningsträdgård. Det är just vanliga trädgårdar man vill se tror jag.

    Jag har haft stora bloggproblem som det har inte blivit några kommentarer på länge men nu hoppas jag vara tillbaka i bloggvärlden!

    kram louise

    SvaraRadera
  12. Jag har också funderat lite....att visa dataföretagsträdgården alltså. Fast den är inte som allra finast i augusti utan den är nog bäst i maj/juni.....
    Iden med en bloggvänsvisardag är ju kanonbra.....
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  13. Våga och vinn som det så fint heter! Klart du ska vara med, och om du då inte hinner med att besöka svenska trädgårdar så tycker jag du ska komma hit till oss och besöka de vackra engelska trädgårdarna! Maken är på en mission; vi ska skaffa National Trust kort (äntligen säger jag!) och bege oss iväg till olika vackra trädgårdar under året, fast jag kommer nog mer intressera mig för slott och herrgårdar ;-) Tur de går hand i hand! Japp, han har nu bestämt sig för att gå klart kursen och börja jobba som trädgårdsmästare senare i vår...
    Kram
    Vännen i London

    SvaraRadera
  14. Visst vågar du jag var med förra gången också.
    Din trädgård den har du för din egen skull, huvudsaken att du trivs sedan får de som besöker dig tycka vad de vill.

    Jag fick ett svar av en man som besökte oss och han är ett riktigt proffs.När jag frågade om jag fick godkänt.
    Han sa att man kan ju inte gå in i andras vardagsrum och säga att så där tycker jag inte du skall ha.
    Det är något som jag har i tankarna när folk kommer och skall titta.

    Ha en riktigt trevlig helg
    Gunilla

    SvaraRadera
  15. Klart att du vågar! Jag kommer gärna och tittar hur en (annan) stresad småbarnsmamma får ihop det. Älskar att kika i andras trädgårdar och få idéer om hur jag vill (eller inte vill) ha det.
    //Ulrika

    SvaraRadera
  16. Vad kul att du funderar på att visa upp din trädgård. Jag tror det är världens boost att få dela med sig av det man har kärt! Jag kommer gärna och hälsar på! Mitt trädgårdsnätverk planerar en resa till Österlen den helgen och söndagen är vigd åt att kryssa bland Skånes tusen trädgårdar! :-)

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...