tisdag 3 januari 2012

Älskade tulpaner

Nu är gran och tomtar förpassade till tunnan för trädgårdsavfall respektive källarförrådet och återstår av julen gör bara adventsstjärnorna i fönstren, där de får hänga ett tag till. De ger ju ett sånt mysigt ljus och det brukar bli så mörkt när man tar ner dem...

Varje år när granen är väck brukar jag köpa årets första tulpaner, och i år inget var undantag. Som jag älskar dessa blommor! Det där gnisslet av ljusgröna stjälkar när man packar upp dem, vilket härligt ljud! Och alla dessa färger, former och kombinationer. Fast mest älskar jag nog ändå de enkla vita, det finns inget vackrare tycker jag. En av mina favorit-ägodelar är min kära Alvar Aalto-vas och jag fyller den med dessa vita skönheter många gånger varje vår. Tulpaner gör mig verkligen lycklig så här års, de ger hopp om ljus och vår. Och så är de lika fascinerande vackra i alla stadier, från de krispiga knopparna till de överblommade nästan torkade snirkliga kronbladen som faller...


Nu ikväll drar stormen Emil fram över Skåneland med buller och brak och jag är oändligt tacksam att vi är av med byggnadsställningarna. Vi har myst inne i stort sett hela dagen och jag har gjort min efterlängtade fröbeställning från Impecta, efter många val och kval. I vårt nya gästrum är fönsterbrädorna breda och det finns gott om plats för små krukor i långa rader. Jag längtar, för nu börjar kliet i de gröna fingrarna bli outhärdligt... Vad det blev i fröpåsarna får ni se när de har kommit!


Medan jag väntar på att få sätta mina planer i verket och frön i jorden njuter jag av ännu en ledig dag, att få sitta vid datorn, inspireras och drömma med en god kopp kaffe och mina fina tulpaner. Vardagslyx när den är som bäst, och ännu bättre när stormen viner utanför. Nu väntar läshörnet i soffan och vad kan passa bättre som ackompanjemang en sån här dag än den här underbara låten? Videon är nog en av de finaste jag sett: Winter song med Ingrid Michaelsen och Sara Bareilles. Som ett litet konstverk.


Winter Songs from Crush Creative on Vimeo.

Hoppas ni slipper obehagliga överraskningar i era trädgårdar i stormens spår och att alla trots allt sover gott i natt. Och så glöm nu för allt i världen inte att delta i min utlottning - imorgon kväll drar jag vinnaren!

 

Kram från

9 kommentarer:

  1. Jag är så nyfiken på vad du har beställt, ska precis till att skicka min beställning till Impecta. Nu håller jag alla mina tummar och tår i utlottningen imorgon :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Yep, tulpaner är verkligen underbara. Vi har fortfarande kvar både gran och julsaker (tjugondedag Knut åker julen ut brukar vi gå efter) så jag väntar med årets första tulpaninköp ett tag till Men sen så....

    Winter Song är så otroligt fin. Upptäckte den förrförra vintern och är fortfarande lika förälskad i den.

    Här i Stockholm blåser det inga stormvindar men vi hoppas att allt står på plats i trädgården när vi kommer hem igen.

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  3. Tulpaner... nu är jag inne på tredje buketten. Brukar ha en på köksbordet nu direkt efter jul och så länge jag gitter... jag har faktiskt ingen favoritfärg. Brukar köpa olika hela tiden och just nu står en fin dubbel gul där i vasen.

    Jaså, det är Emil eländet heter... passar ju bra då vinden har busat hela dagen så varken jag eller voffse har velat gått ut (men det har vi ju gjort ändå såklart :-))

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  4. Fint med tulpaner! Och snygg vas har du också (har två likadana...) ;-) Här tar vi inte bort julen förrän vid Tjugondag Knut. Trettonhelgen hör ju också till julen (de vise männens helg). Än så länge blommar julblommorna så fint, så vi väntar med tulpaner ett tag till. Men de brukar vara en njutning i väntan på våren.

    Kram
    Elisabet

    SvaraRadera
  5. Jag brukar också köpa tulpaner när granen åker ut....men granen ska vi ha kvar några dagar till men till helgenblir det nog tulpaner hos mig också :)
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  6. Vita tulpaner är så vackra! Det är så fräscht!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  7. Jo, nog stormar det en hel del. Vi håller oss inomhus idag, tittar på skidor och bakar bröd.

    Vill också ha tulpaner!

    Kram!

    SvaraRadera
  8. Visst är det härligt det där gnisslet :-)
    Måste köpa till helgen jag oxå!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  9. Kan bara hålla med om att tulpaner är fantastiska, - jag är redan inne på min andra bukett för säsongen.

    Frösådd har jag kluvna känslor för. Bor man i ett hus på 76 kvm så finns det inte precis någon plats över att ha alla små krukor innan det är dags för utplantering. Ska nog satsa på direktsådd i år istället.

    Må gott i stormen! (Som har avtagit ganska rejält vid det här laget...)
    /Anna-Karin

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...