tisdag 10 januari 2012

Åh, den där januarihimlen...

...där ljuset dröjer sig kvar lite längre för var dag. Finns det något härligare efter alla dessa dagar med mörker och regn? Idag var första gången på så länge som det inte var mörkt när barnen hämtades på dagis och vi hann leka en liten stund i trädgården innan skymningen föll.


Gatlyktorna hann till och med tändas innan mörkret kom! Syrenknopparna sträcker sig mot himlen liksom för att visa vägen mot våren som kommer. Alldeles underbart, nu har vi snart hela den ljusa våren och härliga sommaren framför oss!

Och det märks tydligt även i valet av kvällslektyr. På mitt sängbord ligger sedan en vecka tillbaks en av mina favoriter bland trädgårdsböcker, Perenner av Björn och Marie Hansson. Mitt exemplar är alldeles fullt av postit-lappar som markerar alla drömväxter inför årets nya projekt. Jag kan verkligen rekommendera den, det är ett utmärkt uppslagsverk för perenner och ger också en massa samplanteringstips. En klassiker för alla trädgårdsnördars bokhylla helt enkelt! För min del brukar den ligga där bredvid sängen hela säsongen. Bara att greppa den när idéerna far förbi!


Och till helgen blir det frösådd. Jag är ju nybörjare, så inför detta läser jag på i Ulla Hasselmarks finfina Fröbok. Jag har den i den första slutsålda upplagan från år 2000, men i vår kommer en reviderad och utökad version ut. Något alla hålla ögonen på för er som inte har den redan!


Ja, trädgårdssäsongen har helt klart tassat igång så smått. Kan ni tänka er, vi klarade den mörkaste tiden en gång till! Vill vintern komma nu så låt den, den blir ändå kortlivad jämfört med i fjol...

Ha nu en fortsatt fin tisdagskväll!

Kram från vårdrömmande

13 kommentarer:

  1. Jag bara ler eftersom jag känner igen mig i varenda ord :-) Fast jag ska nog ta och köra en liten fröomgång ikväll...
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Jag fick verkligen vårkänningar idag mycket tack vare ljuset. Visst känns det som det vänder nu. Underbart. Håller med dig om att perennboken är bra. Jag har lärt mig massor av den och gillar deras samplanteringstips. Samma författare har gett ut en bok om gräs och bambu som också verkar spännande och som tomten lämnade efter sig i julas!

    Kram Åsa

    SvaraRadera
  3. Visst är det underbart när man märker att dagen blir längre och längre. Jippiii!!! Men idag fick jag åka hem i mörker, slutar för sent:((.
    Ett underbart vårtecken när trädgårdsböckerna åker fram.
    Kram på dig.

    SvaraRadera
  4. Perennboken har jag funderat på att skaffa, så bra att höra att du tyckte om den.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Idag körde jag hem 30 minuter tidigare än vanligt och då var det ljust när jag kom hem. Det innebär att om bara ett par veckor kommer det vara ljust när jag kör hem i vanlig tid också. Härligt!


    Kram!

    SvaraRadera
  6. Visst är himlen vacker! Vilken tid det än är på året så är den otroligt vacker - bara man kan se den för alla moln;-)
    Jag ska direkt skriva upp de böckerna på min måste-läsa-lista, eller kanske t.o.m. på min vill-ha-i-min-ägo-lista!
    Hoppas det går bra med dina frösådder!
    //Ulrika

    SvaraRadera
  7. Ja, visst är det fantastiskt att det redan är så mycket ljusare. :D Perenner är min bibel! Jag läser i den så ofta jag kan. Fröboken har jag beställt via AoT. SÅ den borde komma vilken dag som helst. :)
    Kramar!

    SvaraRadera
  8. Visst är det härligt, jag märker också skillnad på ljuset när jag hämtar barnen! :o) Här planeras det också för fullt, det är såååå härligt.

    Kramar

    SvaraRadera
  9. I dag var första dagen som jag märkte att ljust höl vid sig lite längre, snart kan jag börja cykla från jobbet i Lund.
    Underbara himel så vacker.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  10. Ja, visst är det skönt i alla fall att vintern bara kan bli hälften så lång i år:)
    Kram!

    SvaraRadera
  11. En av de bästa bockerna, tycker jag också. Min brukar inte stå i bokhyllan så ofta den heller :))
    Ha det bra )

    SvaraRadera
  12. Ljuset är vackert och det känns precis som du skriver skönt att dagarna bara blir längre nu. kram Sophia

    SvaraRadera
  13. Ja, det är härligt med ljuset som återvänder. Minsta killen undrade varför himlen var alldeles rosa imorse när vi gick till skolan. Och nu skiner solen. Lovely!

    Har en överraskning till dig hos mig...

    /Mia

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...