fredag 30 december 2011

På årets näst sista dag...

...kan jag konstatera att i trädgården är det både senhöst och tidig vår på samma gång. Men någon vinter syns det inte skymten av!

Mitt kära hybridkejsarolvon står i blom med de ljuvligaste rosa blomklasar och doftar så gott. En liten tant som bor här i området stannar till och luktar på det varje dag när hon går förbi, och jag är så glad att jag planterade det precis vid grinden så att alla som passerar kan få njuta av det. På köpet har vi ju lärt känna varandra, den söta lilla damen och jag, tänk vad trädgårdsintresse kan förena människor!



Samtidigt som olvonet är först ut bland vårens blommor är det fortfarande knopp i mina rosor... 

...och i den nya rabatten blommar vintergrönan.
I samma rabatt tittar samtidigt de första snödropparna upp. Vad ska man tro - alla årstider på en gång?
Jag vill nu passa på att önska er alla ett riktigt GOTT NYTT ÅR! 

2011 var året då jag tog steget och skapade min egen blogg, och det var ett av det gångna årets bästa beslut. Så mycket positivt som kommit ut av det, så många fina trädgårdsälskare jag lärt känna. Ni betyder jättemycket för mig!

2012 ser jag fram emot att få färdigställa min nya rabatt och få tillbyggnaden slutförd även utomhus med ny yttertrappa och nymålning av husgrund och de gamla fönstren. Det nya året inleds med ytterligare några lediga dagar som jag tänker tillbringa i goda vänners sällskap, samt en och annan stund med näsan långt nere Impecta-katalogen. Det har varit ett jobbig höst och nu ser jag fram emot våren, då ljuset snart ska återvända och dagarna bli längre i takt med att kliet i de gröna fingrarna bara ökar. Snart, snart är vi där! 

Hoppas ni alla får en riktigt fin nyårsafton och en bra start på det nya året! 

Kram från 

17 kommentarer:

  1. Tänk att en växt kan förena så som din kejsarolvon. men visst är det konstigt väder då växterna varken vet ut eller in!

    Gott nytt år!

    SvaraRadera
  2. Det var inte illa vad det står i blom där nere i Skåne!
    Dagarna går i ett här och det är knappt jag hinner att sitta ned vid datorn ens en kort stund. Inga rutiner på den lilla plutten. Ena dagen vaken nästan hela dagen,andra dagen sova hela tiden, fast helst i famnen på mig... Jag känner det som att jag "jobbar" dag och natt. Lite frön har jag hunnit att beställa och i huvudet snurrar det av tankar kring trädgården, samt en del frustration över att inte ha tid att sätta dem på pränt.
    Jag håller med dig om att bloggandet har resulterat i många nya "bekantskaper". Det är roligt.

    Ett riktigt gott nytt år önskar jag dig.

    Kram

    /Anna

    SvaraRadera
  3. Precis en sådan rosknopp har jag också här. Det är inte klokt så grönt det är och hur ska det gå för alla upplurade växter om/när kylan kommer?

    Önskar dig ett trevligt slut på året och en fin början på 2012.

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Visst är det märkligt med alla säsonger på en och samma gång, galet! Tror minsann hela trädgårdsbloggvärlden har fått vårlängtan på kuppen, mig själv inräknad :-)
    Ha ett underbart nyår!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  5. Härliga våriga bilder som jag blir glad av! Jag startade också min blogg 2011 (i juni) och det var bland det bästa jag gjort! Håller med dig precis.
    Önskar dig ett Gott Nytt År!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Vilken fantastisk växt som både blommar och doftar nu. Jag får i och för sig lite bitter eftersmak eftersom allt jag kan tänka på är klimatförändringar och hur det ska påverka vår framtid. Men med näsan i en sådan söt sak kanske oron lättar liiiite. ;)

    Varm kram/ Anna

    SvaraRadera
  7. Visst är det en märklig vinter vi upplever och en otrolig kontrast till den förra. Landet Lagom lever vi ju knappast upp till längre.
    Kram och Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  8. så konstig vinter vi har! Ingenting verkar stämma! Men vckert är det med blommorna!
    Gott nytt år!
    Ullis

    SvaraRadera
  9. Att plantera ett hybridkejsarolvon ut mot gatan som du gjort är verkligen friskvård! Tänk sån glädje både ni själva och förbipasserande damer har av denna lilla buske... detta borde alla göra :-)

    Önskar dig ett fint nytt trädgårdsår 2012, kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  10. Vad mysígt att ditt kejsarolvon har skapat nya möten. :o)

    GOtt Nytt År på dig också!

    Kram

    SvaraRadera
  11. Ja, naturen är verkligen helt upp och ner vänd. Spännande när man inte riktigt vet vad som ska hända härnäst. Bara inte det blir en riktigt köldchock - för växternas skull i alla fall.

    Jag har ingen aning om hur kejsarolvon luktar men det verkar som om det är en ljuvlig doft som tom får förbipasserande att stanna upp. Och så härligt när nya trädgårdsband kan knytas. Precis som med alla fina nya bekantskaper här i blogglandet.

    Jag önskar dig och din familj ett fantastiskt nytt år och ser fram emot att vidare få följa livet i Tages trädgård. Kanske kan vi få till en bloggträff här i söderns söder! Vad tror du om det?

    Kram från Åsa

    SvaraRadera
  12. Stor Varm Nyårskram till dig! Tack för alla vackra inlägg under året och rara hälsningar!
    Önskar dig all lycka under 2012!
    Raina

    SvaraRadera
  13. Ja, det är lite galet, rent av snurrigt ute just nu :)
    Ser fram emot ett nytt bloggår här, så mycket inspirerande och fint!
    Stort GOTT NYTT ÅR, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  14. En snurrig tid just nu helt klart. Men ganska roligt snurrig :-)) Så hoppingivande med snödroppstecknen!!!

    Vill önska dig ett riktigt Gott Nytt Trädgårdsår!!
    Snart är det vår tra la la.....

    Nyårsdagskramar
    /Charlotte

    SvaraRadera
  15. Hej hanna,
    Visst är det konstig med alla dessa knoppar.....känns inte helt bra och att dom dessutom börjar slå ut redan.
    Jag saknar snön och att det inte ens är kallt ute bara blåsigt och blött...blä så trött man är på det.

    Ha ren god fortsättning
    Kram Anna

    SvaraRadera
  16. Läste om olvon i något av de senaste numren av Allt om Trädgård och blev såååå inspirerad. Och nu ser jag dina fina bilder och känner att någon form av doftande olvon måste jag ha i min kolonilott. Precis vid staketet så att alla kan njuta av doften.

    Gott nytt!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...