måndag 26 december 2011

Nygammalt vardagsrum och vår i luften?


God fortsättning på er, hoppas att ni haft en fin jul! Här har det pysslats och slappats om vartannat och jag njuter något ofantligt av mitt jullov. Julen är som bäst på juldagen och annandagen tycker jag, då man jäktat klart, julklapparna är uppackade och man kan ta sig en och annan kall köttbulle ur kylen när andan faller på. Min amaryllis är med på noterna och visar sig från sin allra vackraste sida såhär på annandagen.

Jag har ju lovat er några glimtar från våra nya rum, men eftersom det fortfarande packas upp och flyttas om hej vilt däruppe så får ni titta in i vårt nygamla vardagsrum istället. Vi passade på att måla om här också när vi ändå var igång. Vår gamla Ikea-soffa fick ny klädsel lagom till självaste julafton och jag är mycket nöjd med den. Förra överdraget var vitt och alla frågade sig hur smart det var med småbarn i huset. Fördelen var att det gick att tvätta i 60 grader och klarade många tvättar. Nackdelen att inget vitt tyg i världen går att få helt rent från blå oljekrita... Så nu kör vi på brungrått, det känns tryggt. Jag har beställt klädseln från Savemysofa. Soffbordet är gjort av en lastpall som vi norpade från byggfirman i höstas. Den har målats grå, fått en glasskiva på sig och hjul från Clas Ohlson.


I julklapp av min fina syster fick jag en underbar linnehandduk med några av svenskans vackraste ord. Den är så fin så jag funderar på om jag skulle hänga den på väggen eller ha den som duk istället för handduk? Någon som har fler idéer?


























Så var det där med julklapp till sig själv... Fler som brukar passa på att skämma bort sig själva lite i jultider? Det är ju då man kan vara säker på att man får det man önskar sig! ;) Jag har drömt om den här lampan hur länge som helst och nu hänger den i vårt nya sovrum. Från Watt & Veke, härligt gräddvit och jag bara älskar den!


I trädgården lyser julstämningen med sin frånvaro trots tappert försök med ljusslingan på plats i fågelbogranen. 9 plusgrader har vi idag och talgoxen sjunger. Snarare känns det som en föraning om vår, men det är kanske att hoppas för mycket? Gräsmattan finns som ni ser inte mera, men med de här temperaturerna är det kanske läge att gå ut och så lite gräsfrön lagom till nyår?


Hoppas att alla får en fin annandag!

13 kommentarer:

  1. Ja vad fin handuk!Kanske du kan sy på en 'kanal'på baksidan o hänga den som en paradhanduk ungefär eller på spishandtaget kanske?!Eller gör kudde!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  2. Smart idé med soffbordet! Jättesnyggt, det kanske jag skulle tänkt på innan vi körde bort 9 pallar som stod och skräpade...Fast vi fick ju liiite pengar för dem.
    Vilken snygg lampa, Watt & Veke har så mycket fint.
    Fin handduk, jag tycker du absolut ska hänga den synligt i köket.
    God fortsättning!

    SvaraRadera
  3. Tack för titten i rummet med nya sofföverdraget. Alltid kul att se inifrån andras hem. Här har vi hund så vi har mörkgrå soffa. Hon får inte ligga i soffan så ofta men stryker sig ju längs den när hon går förbi.
    Påhittigt med trall till soffbord.

    Nu ska jag och dottern ut och röra på kropparna lite efter all mat och allt stillasittande. Sen sätter vi nog i gång så smått med att omvandla ett källarrum till träningsrum.

    Kramar!

    SvaraRadera
  4. Handduken var superfin! Kanske rama in & hänga upp på väggen?

    Kram Ellinor

    SvaraRadera
  5. Så fin din amaryllis är! Själv har satsat på riktigt mörkröda i år, men de var nästan snyggast i knopp. Dina julklappar var jättefina, både lampan och handduken, och båda måste ju synas ordentligt!
    God fortsättning!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  6. Å jag gillar både handduken och lampan väldans mycket. Så fina, så fina. Vilken bra ide att sammanställa vackra ord. Klart de ska synas de där fina orden och inte torkas bort och hängas undan.

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  7. Åh, vad snyggt! Bordet var ju bara för läckert, ska jag ta och komma ihåg och kanske norpa idéen till huset på Gotland. Handduken blir urläcker som duk, perfekt om man som gäst inte känner värden så bra. Då har man en bra start i samtal genom att prata om orden :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  8. Håller verkligen med, känns som de dagarna är lite mer kravlösa, man riktigt känner hur batterierna laddas :)
    Vacker amaryllis, älskar den där grönvita kontrasten!
    Jag skulle nog ramat in den, vilken härlig ide att sätta de vackraste orden vi har tillsammans!
    Ja hos oss har vi haft 11 plussisar och galet vackert grön gräsmatta :)
    Hoppas resten av jullovet blir lika bra, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  9. Vad snyggt soggbord ni har. Kanonbra idé! Här har det också varit vår idag. Fåglarna kvittrade och det var varmt. Grannen rensade ogräs och jag försökte låta bli eftersom jag skulle leka md barnen. ;o)

    Kram

    SvaraRadera
  10. Jeg kom tilfældig forbi din blog.
    Gode billeder.
    Når jeg ser dit sidste billede kommer jeg til at længes efter forår i haven.
    Tak for kigget.

    SvaraRadera
  11. Vilket härligt tyg!

    Inte mycket julväder här heller.

    Ha en bra dag! Marie

    SvaraRadera
  12. Vad fint ni har! Underbar handduk den hade jag nog ramat in eller spänt upp på duk och hängt på väggen.
    Kram!
    Jessica

    SvaraRadera
  13. Jättefint soffbord, ja allt var jättefint! Gott Nytt 2012 vännen! Det kommer bli ett BRA år! Kramar, Nina

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...