söndag 4 december 2011

Mormors krona

Tack, tack, tack  för allt ert stöd så här på slutspurten av byggtiden! Jag blir så glad för alla era uppmuntrande tillrop och nu känns det som vi kommer att klara av det allra sista också. Just detta är en av de saker som gör bloggandet så fantastiskt roligt: All positiv feedback från er som läser. Ni har helt klart hjälpt mig att härda ut denna långa, stökiga höst då jag dessutom fått se min trädgård begravas i lager efter lager med byggdamm, sågspån och bråte. Ja, ni är helt enkelt de allra bästa bloggläsare man kan ha!

Nu får vi snart vår efterlängtade tillbyggnad färdig, och därmed får vi också betydligt större yta att bo på. Flera nya rum ska inredas och jag funderar, ritar, vänder och vrider på alla mina idéer och uppslag. En del grejer som vi inte haft plats att ha framme tidigare kommer nu äntligen att få komma fram i ljuset, bland dem några fina gamla saker som jag ärvt efter min mormor.


I hennes hall hängde denna lilla kristallkrona. Jag minns den så väl från när jag var liten, då jag stirrade fascinerat på alla "diamanterna" och förgäves försökte tjata mig till att få leka med kristallkulan längst ner i kronan. När mormor flyttade från sitt hus fick jag den av henne, men då hade jag inget bra ställe att ha den på. Och i ärlighetens namn behövde jag nog fundera både ett och två varv på om den verkligen skulle passa in. När vi skulle tömma våra förråd inför ombyggnaden tog jag fram den ur sin låda och bestämde mig för att låta renovera den. På Google letade jag upp kristallkrone-experten Bengt som med varsam hand tvättat bort allt damm, putsat varje prisma och kompletterat några som fattades. Den var så dammig innan att det inte ens gick att se att några prismor faktiskt var rökfärgade, men en desto gladare överraskning när den var klar. Igår hämtade vi den och nu sprider den sitt milda ljus över vårt vardagsrum. För er som undrar är den i rokokostil och svensktillverkad någon gång kring 1930. Detta hade Bengt förstås noga koll på. :)

Så vad säger ni: Flipp eller flopp? Jag trodde inte att jag var en kristallkrone-människa trots att jag alltid gillat allt som är gammalt, men den här har en särskild plats i mitt hjärta. Och den är faktiskt riktigt fin där den hänger. Jag tror mormor hade varit glad!

Idag är det ännu en mulen dag här i Skåne och vi slappar runt här hemma, äter lussekatter till frukost och lyssnar på julmusik. Jag ska villigt erkänna att jag är svag för riktigt smörig sådan och en av mina absoluta julfavoriter är Peter Jöbacks skiva "Jag kommer hem igen till jul". Den går varm här hemma varje december och den låt som är allra mest jul för mig är denna vackra och vemodiga sång. Fler som gillar den?



Ha en riktigt fin andra advent!

Kram från

15 kommentarer:

  1. Älskar din mormors krona, såna är så fina och när du tröttnar på den kan du väl höra av dig!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Så fin krona! Jag tycker nog att en kristallkrona kan vara fin på rätta stället. Passar inte i vilket rum som helst men som sagt på rätta stället så...

    Så spännande att ha flera nya rum att inreda. Du måste visa och berätta sen.

    Idag ska jag in till Kristianstad för att försöka fixa ett par julklappar till. Lite och lite så blir det ingen stress. Så tänker jag.

    Kram i det gråtrista!

    SvaraRadera
  3. Jättefin krona! Vi hade något liknande när vi bodde i lägenhet, men här i huset så räcker inte takhöjden till. :-(

    Härligt att få fler rum i huset. Vi går också i utbyggnadstankar. Får se om vi kommer till skott snart.

    Ha´en fin andra advent!

    /Mia

    SvaraRadera
  4. Det där med att planera allt det nya är lönen för mödan ni utsått i byggkaoset och byggdammet. Så kul att äntligen få fundera, fixa och piffa! Och nya ytor - så underbart.

    Här har vi faktiskt sol idag och det känns välbehövligt efter flera dagars regn och rusk.

    Vilken fin ny header du har.
    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  5. Kristallkronor... visst kräver de rätt plats för att göra sig och sedan måste de vara rena och gnistrande tycker jag. Din mormors är ju underbar!

    kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  6. Flipp, såklart:-)). Hoppas du hittar en bra plats för den.
    Vad roligt att planera för nya rum, en helt ok sysselsättning:)!!!. Vill se mera!! När det är färdigt då såklart.
    Skön 2:a advent till dig!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Jättefin! Det är ju snyggt att blanda lite gammalt med lite nytt, eller hur, och minnena gör sitt till med :-)
    Hoppas du kryat på dig och är redo för jul och allt roligt pyssel du har framför dig. Vad roligt att få inreda dina nya rum!
    Stor kram
    Nina

    SvaraRadera
  8. tycker den var oerhört söt. är också svag för gamla grejjer. :) Skönt att det börjar närma sig med husrenoveringen. ska bli kul att se dina bilder på när allt är klart sen. Vi blev av med våra ställningar nu i veckan. Är så himla nöld med hur fint taket blev.
    Kram, kram

    SvaraRadera
  9. En takkrona som man har minnen med är väl aldrig fel. Helt klart en flipp alltså. Och diamanter är en flickas bästa vän vet vi ju också?

    SvaraRadera
  10. Jättefin krona och jättefin ny header! Det måste kännas underbart att få börja dekorera och pynta efter alla dessa månader med röra och kaos. Ska bli så roligt att se hur ni får det.Sången är vacker!

    Ha en underbar 2:a advent!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  11. En riktigt fin kristallkrona som din gör sig lika bra överallt tycker jag. En klar flipp!
    Kram

    SvaraRadera
  12. Så härligt att ni snart är klara. Kronan är ju helt underbar, kan väl säga att det inte riktigt är min grej med kristall krona men ändå är jag ägare av två där en hänger på gäst toaletten och en i sovrummet. Skulle inte vilja plocka ner dom för dom har härligt ljus och är fina där dom sitter.Så visst kan man väl ändra sig.
    Jag lyssanar också gärna på smörig julmusik och gillar det skarpt, kan tipsa om Mikael Bubles nya jul skiva, helt underbar.

    http://godastunder-tokigaideer.blogspot.com/Kram anna

    SvaraRadera
  13. Vacker och lite ovanlig kristallkrona! Jättekul att den får komma fram. Kul med flera rum att få inreda framöver.

    Ny fin vinterheader också!

    Adventshälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  14. Är inte så mycket för traditionella kristallkronor med tusen prismor men den där var både annorlunda och fin! Helt klart tummen upp för den!

    kram louise

    SvaraRadera
  15. Jag tycker kronan var jättefin, klart den ska hängas upp! Fin jul-header!

    Ha det gott!
    Annika

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...