måndag 19 december 2011

December delight

Tack fina ni för all uppmuntran efter det förra inlägget. Idag har äntligen de sista högarna med byggmaterial lämnat det som en gång var min gräsmatta och nu är det bara lervälling kvar. Jag gillade särskilt förslaget att lägga en presenning över eländet och spraya den med fusksnö. Allt för julkänslan! Nu verkar det ju bli en grön jul här i Skåne, knappt tillstymmelsen till snö har synts hittills.

Det jag däremot hittade igår när jag skulle inspektera förödelsen i trädgården var detta lilla december-mirakel:


I den dystraste rabatten,  bland bråte och byggdamm, kämpar en ensam bolltistel-knopp mot kyla, blåst och frost. Är det inte helt otroligt - veckan före jul? Jag blev så glad när jag fann den, tycker den känns hoppfull. Och lite symbolisk också för oss som levt i kaos hela hösten - nu börjar vi om på ny kula!

Vi har nu bott på vår nya övervåning sedan i fredags och det är helt underbart! Jag har varit så förkyld hela helgen men det har inte hindrat mig från att pyssla, fixa, bära och inte minst städa. Byggdamm är inte det lättaste att få bort, det letar sig in överallt och jag har hittills bara hunnit grovstäda det värsta. Men känslan av att ha återerövrat vårt nygamla hus och fyllt det med doften av såpa och ljudet av lyckliga barn som intar sina nya rum går inte att beskriva. Vi klarade det! Bilder av resultatet ska ni få så fort jag klarat av den sista jobbstressen. I nästan två veckor ska jag vara ledig - och då ni, då ska det bloggas!

Ha en fortsatt fin måndagskväll! Nu ska jag krypa ner och läsa lite i min obeskrivligt mjuka, fluffiga säng. (En hel höst i tältsäng gör en härligt ödmjuk!)

Kram från

12 kommentarer:

  1. Härligt att läsa om hur nöjd du låter! Kul när det blir som man vill, och det är ni verkligen värda. Så söt bolltistel som du hittade, inte dåligt nu.
    Krya på dig!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Kan verkligen förstå er lycka över de nya rummen. Underbart!

    När naturen slår slint kan man hitta växter vid helt tokiga tider på året. Jag borde kanske titta mer noggrant här ute.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Jag riktigt förstår hur skönt det är att äntligen få sova i sin egen säng. Och barnens lycka över de nya rummen. Här hemma frågas det dagligen (och SPECIELLT efter när deras favoritprogram "Fixa rummet" ar gått på Bolibompa) om NÄÄÄÄÄÄR vi ska bygga det nya rummet så att de får var sitt rum. Svaret är att det dröjer lite. Förhoppningsvis till våren. Helst idag Nu. Klart på en gång;-)Bara så där...

    Förstår att du längtar efter ledigheten. Det gör jag med. På onsdag så.....

    Kram Åsa

    SvaraRadera
  4. Åh Hanna! Jag blev alldeles rörd av ditt inlägg idag! Som du har längtat... Det är inte svårt att förstå. Och den lilla bolltisteln sen. Verkligen ett mirakel!
    Sov så sött i din nya, fluffiga säng!
    Kramar!

    SvaraRadera
  5. Så gott för dej att få krypa ner i en riktigt go säng! Härligt att det blev färdigt innan jul./Lila-Christina

    SvaraRadera
  6. Åh vad härligt att läsa!! Ser fram emot bilderna av de nya rummen.

    Kram

    SvaraRadera
  7. Vad fin den var, den lilla bolltisteln! Tänker på hur mkt glädje det kan finnas i det lilla, för den som låter sig beröras av det..och hur ljuvligt det är att sova i en mjuk säng, när man provat ngt annat...
    Sen måste jag tipsa om den absolut bästa bästa julskivan någonsin: Nat King Cole's från 1965. Vilken röst! Vilka stråkar! Vilka arrangemang!
    God Jul!
    Katarina

    SvaraRadera
  8. Vad glad jag är för din skull! Helt underbart! Hoppas du får en underbar jul i ert nya fina hus :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  9. Åh vad kul att ni äntligen fått flytta in i era ny rum! Och så kul att få inreda - ser fram emot foton!
    Kram
    Nina

    SvaraRadera
  10. Vad härligt för er att ni äntligen får flytta in i era nya rum, ser fram emot lite foton sedan.
    Kram!

    SvaraRadera
  11. Jag kommer ihåg vilken fantastisk känsla det var att äntligen få full tillgång till nybyggda domäner - förstår din glädje!... och bolltisteln var ju helt underbar.
    God Jul!

    SvaraRadera
  12. Grattis till ert "bygge"! Vi gjorde ju samma resa för några år sedan och jag känner igen dina känslor.

    Önskar dig och din familj en riktigt skön jul.

    Kram,
    Maria

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...