måndag 14 november 2011

Om konsten att leva i kaos

Nu har vårt hus varit under ombyggnad sedan i augusti. Vi visste att det skulle bli kämpigt längs vägen, och vi hade minsann rätt! :) Smuts och buller, ett evigt letande efter saker man glömt vart de packades ner, en demolerad gräsmatta och rätt mycket gnäll och irritation från samtliga inblandade i familjen, inklusive katten. Bland annat. I avsaknad av sovrum har vi dessutom tillbringat en del av hösten sovandes i husvagn utanför och just nu huserar vi allihop i vardagsrummet. Det är grejer överallt och ett pusslande för att bygga om det till sovrum varje kväll. Men det går.

Någon gång i våras klippte jag ut denna lilla tipslista från några luttrade husrenoverare ur en inredningstidning. Den har suttit på kylskåpet sedan dess och jag läser den högt för maken med jämna mellanrum för att få lite ny kraft när det behövs. Den har nu senaste veckan också fått sällskap av ett måttband där jag klipper av en siffra för varje dag som går.


Nu går vi in på slutspurten och äntligen kommer vi till det som inredningsroade jag har längtat mest efter. Nu tittar vi på lampor, funderar på färger och textilier, fixar till möbler till barnens kommande rum - ja, dags för ytan, det synliga, eller piffet om man så vill. Imorgon börjar den sista ombyggnadsmånaden och jag vill gärna att ni räknar ner tillsammans med mig. Därför blir det en liten utlottning här på bloggen som går i mål samma dag som bygget ska vara klart. Vad jag tänker lotta ut får ni se imorgon, hoppas att ni vill vara med!

Själv gick jag ju och vann de några av de fina korten med grönsaksmotiv som Charlotte med bloggen Trädgårdsflow lottade ut. Hur glad kan man bli en grå novembermorgon när man får veta nåt sånt? Trädgårdsflow är en av mina absoluta favoritbloggar, en sann inspirationskälla som det alltid är lika kul att besöka. Det ska bli så roligt att få korten, kanske får de pryda väggarna i något av de nya rummen? Tänk, snart står våra nya rum färdiga, en stor dröm som snart blir sann. :)

Ha en fin måndagskväll allihop!

11 kommentarer:

  1. Vad skönt för er att renoveringen lider mot sitt slut! Tänk vad ni ska njuta när det är klart! Det låter inte som ni har haft det helt enkelt med sovrum i vardagsrum och även i husvagn! Tappra är ni:)).
    Det låter onekligen jättekul att få börja planera inredning!!
    Klart jag vill räkna ner tillsammans med dig!!
    Spännande med utlottning!
    Kram på dig.

    SvaraRadera
  2. Grattis till vinsten! Och till att ni kan se slutet på renoveringen! Vi har också "härjat" jättemycket i vårt hus så jag vet precis hur jobbigt det är. Men när det är klart och man kan börja flytta in är det ju desto härligare.
    Håll ut!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  3. Jag förstår att det är kämpigt! Vi håller på att lägga om taket men det är nog inte i närheten av hur det är hos er.... Ska absolut följa dig hela vägen in med glada tillrop! :)
    Grattis till vinsten också! Det ska bli spännande att se vad du lottar ut i morgon.
    Kram, kram!

    SvaraRadera
  4. Oj, det låter verkligen som en tuff period! Vi har också renoverat en hel del under våra 17 år här i huset och det jobbigaste var köket och badrummet. Vi har, så klart, bara ett kök men också bara en toalett och en dusch. Det var lite påfrestande att duscha i källaren med slang och provisorisk byggplast på väggen. Vår källare är kall och ja, en vanlig oinredd källare. Dessutom lyckades jag ha riktig influensa under tiden.
    Men, våra renoveringar har inte tagit så lång tid som er så jag kan nog ändå bara ana hur det känns.
    Hoppas ni blir supernöjda när allt är klart. Då får ni fira!

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Det var allt en rolig inspirationslapp. Och den har väl rätt - förmodar jag??? Andas. Ta det lugnt. Inte vara hungrig (dess effekter vet jag personligen allt om)! Bra idé det där med nedräkningen.

    Vi ska renovera vårt badrum på ovanvåningen i vår samt bygga ett sovrum till i samma veva. Vi har börjat dra i alla trådar med hantverkarna nu (och DET tar ju sin tid). Jag känner redan nu hur jobbigt jag kommer att tycka att det blir DÅ. Med alla röra och upp-och-ned-vändhet. Ja är mindre flexibel än mannen och så var det ju det där med tålamod. Jag vill att saker och ting ska bli gjorda SNABBT!!!

    Låter spännande med en utlottning. Grattis till din vinst!

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  6. Åh, så skönt det måste vara att ana slutet, att nästan vara framme vid det efterlängtade målet!
    Jag räknar gärna ner med dig, med eller utan utlottning! =)
    Ha det fint! /Caroline

    SvaraRadera
  7. Haha...ja det var en lapp mitt i prick.
    Jag lagade mat på kokplatta och diskade i tvättstugan i flera månader när vi renoverade köket, till min stora familj plus de fem dagbarnen jag hade då.....men efteråt när allt är klart känns det bara härligt.
    Ha det bra och håll ut. Det kommer bättre tider.

    SvaraRadera
  8. Oj oj oj! Verkligen beundransvärt att ni fixar det där med småbarn hemma!
    Min man bodde med ett x i en lekstuga medan de höll på att totalrenovera ett gammalt hus som de sedan skulle bo i. På målsnöret blev det separation och de sålde huset. Det berodde kanske inte på allt arbete iofs, att de separerade...
    Bra lista. Den ska jag spara.
    Idag är allt lugnare här. Förutom punktering på väg till dagis...
    Ha det fint!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Usch, det är jobbigt! Förra hösten renoverade vi badrummet och lite i köket samt ett barnrum och nytt sovrum till oss. Den 23augusti kastade de ut dusch och tvättmaskin (sen fick vi duscha på jobb och tvätta hos grannar). Det skulle ta 7-8 veckor, men tog 17(!). Den 17 december var allt klart och det blev bra! Värt att vänta på! Tänk på att det kommer att bli bättre än det var innan, och definitivt bättre än det är nu!

    SvaraRadera
  10. Vilken klok lapp!
    Grattis till vinsten en liten ljusglimt i renoveringsmörkret.
    Kram från Eva

    SvaraRadera
  11. Åh, vad ni kommer att njuta när det är klart till inflyttning. Husvagn....Ger mig rysningar! Och det där brödet jag bloggade om härom dagen. Prova, det är urenkelt! Kram Ida

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...