lördag 5 november 2011

Höstvisa

Det blev en dimmig Alla Helgons dag här på ön, och det är knappt dagsljuset nått igenom dimman på hela dagen. Jag kan inte låta bli att fortsätta blogga om den, tycker det är så vackert med det gråa ljuset mot höstens färger.  Idag får ni följa med på en gråmulen promenad där vi inte kunde se så många meter framför oss. Men det är nästan så att man kan höra det där mjuka prasslet av löv på marken och daggdroppar som faller när man ser bilderna, eller hur?









Medan jag gick där i dimman kom jag att tänka på Tove Janssons dikt Höstvisa. Jag minns att min mamma ofta lyssnade på den i Arja Saijonmaas tolkning när jag var liten och jag och min syster sjöng glatt med utan att uppfatta så värst mycket av det vemodiga budskapet. Fin är den hur som helst och den passar ju bra som ackompanjemang till dagens bilder. Skickar med den med risk att ni precis som jag redan gör kommer att nynna på den resten av helgen... ;)

Vägen hem var mycket lång och ingen har jag mött
nu blir kvällarna kyliga och sena.
Kom trösta mig en smula, för nu är jag ganska trött,
och med ens så förfärligt allena.
Jag märkte aldrig förut, att mörkret är så stort,
går och tänker på allt det där man borde.
Det är så mycket saker jag skulle sagt och gjort,
och det är så väldigt lite jag gjorde.

Skynda dig älskade, skynda att älska,
dagarna mörknar minut för minut.
Tänd våra ljus, det är nära till natten,
snart är den blommande sommaren slut.

Ha en mysig kväll i mörkret!

Kram från

11 kommentarer:

  1. Vilka vackra bilder! Som sagt dimma är otroligt vackert. Låter som du har det alldeles fantastiskt där nere på ön.
    Ha en underbar söndag, kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Tack för den dimmiga promenaden. Ja, det är så fint tycker jag också... allt blir mjukt och vackert och dessutom tycker jag att man känner dofterna bättre i dimma.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  3. Jag längtar ut i naturen med min riktiga kamera i handen.....inte bara mobilen.
    Dimman är läcker och kan försköna den fulaste cykelbana i stan typ...
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  4. Tack för att jag fick följa med på dimmiga promenaden. Så höstigt - och lite mystiskt. Visst är Höstvisan vacker. En gammal favorit även här.

    Hoppas ni får en fortsatt mysig helg på ön.

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  5. Följer gärna med på så mysiga fina dimmiga promenader. Första bilden är sagolik.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Så vackra höstbilder både här och i tidigare inlägg! Jag njuter av hösten när den är så vacker! Här blommar pelargonerna också fortfarande, både på altanen och i växthuset. Känns lite märkligt att det är 1:a advent om 3 veckor!

    Önskar dig en fortsatt fin allhelgonahelg!
    Elisbaet

    SvaraRadera
  7. Det är något med hösten som gör att det är svårt att inte fortsätta lägga ut de där vackra höstbilderna. Man får inte nog!

    Ha en fin söndag!
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Vackra bilder, det är något speciellt med öar!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  9. Jättefina höstbilder, Hanna!
    Och den visan är så vacker, så vacker!
    Önskar dig en fin söndagkväll,
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  10. Å så fint! Den mjuka dimman och den vemodiga visan är som gjorda för varandra.
    Kram

    SvaraRadera
  11. Visst är väll hösten rätt fin ändå, när man väl accepterar läget! Jag hoppas allt är bra med er och att de snart har stökat färdigt i huset så ni får en lugn och skön jul!

    Kram/ Anna

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...