fredag 11 november 2011

Fortfarande sommar!

Ja, i alla fall i min rabatt där nävan 'Rozanne' huserar. Att ett tjockt lager fallna löv från syrenen landat över dem verkar inte spela någon roll, här blommas det ihärdigt vidare. Jag har skrivit om denna blomma så många gånger i sommar och hoppas att ni inte tröttnar fullständigt. Själv är jag fortfarande helt begeistrad över hur vacker den är och vilken otrolig stark blomningskraft den har. Blir lika glad varje gång jag ser de lila kronbladen, just nu extra fina mot allt det höstgula!

Denna fredag firar jag att jag klarat av något som jag tyckte var väldigt svårt, och just nu är jag fylld av lättnad  för att det är över. Dessutom är denna skruttvecka äntligen snart slut! Den har förutom den här större och svårare grejen även innefattat sjukhusbesök (då maken slog huvudet i en av byggnadsställningarna så att blodet sprutade, medan jag torkade blod och försökte hålla såväl honom, mig själv och barnen lugna) inbrott i mitt trädgårdsförråd (dock utan några synliga stölder, vi har bara gamla spadar och sånt där) samt magsjuka barn. I helgen ska jag följaktligen ägna mig enbart och allenast åt sånt som är njutningsfullt, kul och lätt: Lite trädgårdsfix, en tur till Ikea och förhoppningsvis lite möbelbygge. Vi tänkte bygga ett soffbord av en lastpall, återstår att se hur det blir?

Till sist en hoppfull bild så här lagom tills kylan verkar komma krypande. Är det inte otroligt att naturen redan har allt fixat och klart till nästa växtsäsong? Titta på syrenens knoppar, här gruvar vi oss som bäst för vintern medan de redan är i full fart på väg mot nästa vår. Härligt med framförhållning, eller hur?


Allra allra sist ett tänder jag ett extra litet ljus i novembermörkret. Byggnationen är nu inne på slutspurten och det innebär att vi nu förutom ställningar även har plast för alla fönster för att kunna putsa fasaden. Mörkare än  nånsin om kvällarna alltså. Desto viktigare att lysa upp tillvaron lite extra, och för min del sker detta just nu genom denna söta huslampa från Ellos. På det mer symboliska planet får bilden samtidigt representera hur viktigt att påminna sig själv om att det oftast finns nåt ljust i det mesta, även om det först inte ser så ut... 


En fortsatt riktigt skön fredag önskar jag er!

Kram från 

14 kommentarer:

  1. Oj vilken vecka ni haft! men då kan det bara bli bättre, eller hur?
    Jag måste återigen säga "så snygg Rozanne är" en sådan(läs många) ska raskt inhandlas till min trädgård till våren, som absolut lurar runt hörnet...

    Ha en skön helg!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Håller med dig om att Rozanne är helt fantastisk. Min blommar också fortfarande, undra om det finns någon mera tacksam växt??:))).
    Vad bra att du klarat av det jobbiga och svåra, hoppas du gick stärkt ur det hela.
    Det var en lite jobbig vecka du haft, men det verkar som om du kan njuta riktigt av helgen som kommer. Så skönt att kunna vila upp sig.
    Ha det gott!
    Kram på dig

    SvaraRadera
  3. Hoppas ni får en bra helg efter en tuff vecka.

    Visst är naturen fantastisk. Man skulle kanske blivit naturfotograf? Så mycket spännande man skulle kunna följa då, som knoppar och skiftningar...

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Låter som du har det tufft! Sänder en hel bunt energi via cyberspace! Rozanne är fantastisk och hon blommar lika villigt här hos mig i Stockholms trakten. Eftersom jag också köpte henne i somras ska det bli spännande att se hur hon sprider sig nästa år.
    Ha en underbar helg!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  5. Nävor kan man inte tjata om förmycket. De är skapta för att älskas.......
    Ha en riktigt bra helg nu efter den jobbiga veckan :)

    SvaraRadera
  6. Din knoppfulla bild var ett löfte om vår. Skönt att se!

    SvaraRadera
  7. Ja, det låter som en skruttig vecka. Jag hoppas att den nu kan följas av en hel massa bra dagar (och veckor). Jag är övertygad om att den medicinska ordinationen är den att du i helgen ska unna dig saker som får dig och familjen att må bra och mysa så mycket ni bara kan. Heja!

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  8. Så obehagligt med både sjukhus besök och inbfott. Ibland suger det musten ur en när det hopar sig omkring en. Bord av lastpallar låter intressant hoppas vi får se och höra mer..

    http://godastunder-tokigaideer.blogspot.com/
    Kram Anna

    SvaraRadera
  9. Hon är verkligen grym, Rozanne. Jag har satt henne i min lila rabatt och hoppas på lååång blomning nästa år.

    Hoppas att helgen blir lugn och skön. Kram!

    SvaraRadera
  10. Jag uppskattar dessa små blommor den här tiden när det tråttsar tiden...och säkert många med mig:) Den nävan måste jag nog skaffa mig. Har nu settt den hela hösten på olika bloggar.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  11. Går förbi rabatten varje dag och blir glad av allt lila :) Nävor är en het kandidat till en ny spalje (som konstigt nog inte bygger sig själv hur barskt man än spänner ögonen i plintarna)

    Men glöm inte att syrener ofta blir ännu vackrare efter de har blivit rejält tilltufsade... Skickar en styrkekram!
    / Helena

    SvaraRadera
  12. Låter som veckan har varit tuff! Hoppas helgen ger mer lugn och ro. Visst är rozanne toppen, jag har henne lite överallt och hon breder ut sig som få andra så rikblommande växter, toppen helt enkelt!

    kram louise

    SvaraRadera
  13. Hoppsan, ja såna veckor får man vara glad också har ett slut!
    Hoppas helgen blir riktigt bra, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  14. Men jisses vilken vecka!!! Massor av uschligheter på en gång... :( Hoppas nu att nästa vecka blir lika bra som den förra blev dålig!
    Varma kramar!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...