fredag 18 november 2011

Blooming Friday - På min önskelista

Äntligen fredag och dagens tema på Blooming Friday hos Katarina/Roses and stuff är On my wishing list.
Oj, det finns så mycket jag önskar mig. Just nu först och främst ett färdigbyggt hus. Och att vi slipper fler virus och sjukdomar, att det lugnar sig på jobbet och att tiden fram till jul ska gå fort så att det äntligen blir lite efterlängtad vila, lugn och ro.

Först och främst, ja. Men sen finns ju allt som jag önskar mig till trädgården... och det är hur mycket som helst! Några av mina drömväxter som jag hoppas hitta rätt plats för någon gång är...

...Violruta
Bild från Odla.nu
...Blodtopp
Bild från Allt om Trädgård

...Solhatt 'Milkshake'
Bild från Google.

...och pärlbuske.
Bild från Odla.nu
Mmmm, det finns så mycket vackert att drömma om. Förutom alla drömväxterna skulle jag dessutom gärna ha det där växthuset som jag fantiserar om, minst en uteplats till, mer vatten i trädgården och gångar av gatsten. Fast vilken tur ändå att jag inte redan har allt det där - vad skulle jag då önska mig? :)

På min önskelista finns också en rad trädgårdsresor jag skulle vilja göra. Här i Sverige skulle jag gärna åka till Wij trädgårdar i Ockelbo eller Göteborgs Botaniska Trädgård. Utomlands till Vita Sackville Wests trädgård i Sissinghurst, England eller till Claus Dalbys trädgård utanför Århus i Danmark... Ja, tänk vad det finns att upptäcka för den som är trädgårdstokig! Mitt trädgårdsintresse blir bara större ju mer jag lär mig och ju fler andra passionerade trädgårdsmänniskor jag lär känna. Därför avslutar jag min lista med en förhoppning om att få träffa några av er andra bloggare och se era fina trädgårdar i verkligheten någon gång.

Hoppas nu att alla får en skön fredagskväll! Och kul att så många vill vara med i min utlottning! :)

Kram från

16 kommentarer:

  1. Pärlbusken är en av mina önskeväxter också!
    Kommer du till Wij Trädgårdar får du gärna höra av dig (bor nära).
    Hoppas ni får vara friska och får huset klart så snabbt det bara går!
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Fina blommor du önskar dig. Jag har de två översta och i synnerhet violrutan är jag väldigt förtjust i.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Hoppas din önska om färdigbyggt hus slår in som planerat.
    Fina önskeväxter, blodtoppen finns på min också.
    Jag är så dålig på att besöka Botaniska...bor ju inte så långt ifrån... skäms nästan...
    Ha en fortsatt skön kväll.

    SvaraRadera
  4. Violruta och blodtopp stod länge på min lista, nu står dom ute i bädden. Solhatten var riktigt läcker den också. Men buskar har jag slutat önska mig, har helt enkelt inte plats, inte änns till bara en, som pärlbuske, men visst är den vacker.
    Till våren slår nog dina önskningar in :)

    SvaraRadera
  5. Härliga önskningar. Blodtopp och solhatten hamnar på min också:)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Vilken läcker solhatt. Blodtoppen tycker jag också om, och pärlbusken...
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  7. Du är alltid välkommen hit till oss! Chartwell, Churchills familjehem, har också en underbar trädgård. Vi tänkte åka till Sissinghurst i somras men blev Hever Castle istället - ja det finns många fina sådana här runtomkring ;-)

    Ha en skön helg!
    Kram
    Nina

    SvaraRadera
  8. Flera snyggingar på din önskelista! Och kanske kan vi träffas till våren, du bor väl i Skåne? Jag tycker också om att träffa andra trädgårdsnördar!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  9. Det var en lång önskelista : ) Men, du har rätt i att det är tur att man inte får allt på en gång - då skulle man ju inte ha något att se fram emot!
    /Cika

    SvaraRadera
  10. Önskar att du får alla dina önskningar uppfyllda - även om inte allt går att förverkliga på en sommar! Det är ju trots allt alla de där drömmarna som skapar motivationen att sträva för att nå dem.
    Precis så som du själv säger att hade man redan allt man önskar sig vad skulle man då ha kvar att drömma om?!:)/Anja

    SvaraRadera
  11. Oj, vilken vacker solhatt! Den skulle jag också vilja ha!

    SvaraRadera
  12. Är man intresserad av trädgård och natur så har man alltid något att titta på och intressera sig för, det är ett fantastiskt intresse (oj så många intresse ord som kom med....).
    Agneta kram

    SvaraRadera
  13. Hejsan, ja visst är det mysigt nu när det snart är advent, stressigt kanske men det hör väl tydligen liksom till, hihi. Jag planterade en blodtopp i somras, rolig växt. Min pärlbuske var otroligt vacker, knopparna såg verkligen ut som pärlor från ett halsband. Har den bredvid en perukbuske i min lilla japanska hörna och där trivs dom bra, (bilder finns på min blogg).

    Nu ska jag kika vidare hos dig, ha det bra, Ninna

    SvaraRadera
  14. Vackra växter på din önskelista! Violrutan är en delikat favvo!
    //Annica Vi tre & trädgård

    SvaraRadera
  15. Underbara blommor, har många på min önskelista också... Hoppas allt går bra med huset och bygget. Att det blir klart i tid.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...