fredag 4 november 2011

Blooming Friday: Fast i sommarfällan?

Dagens fredagstema hos Roses and Stuff är It's a trap. Jag har just varit ute och tagit några bilder av min mammas sommarblommor som fortfarande beter sig som om det vore mitten av juli och inte snart jul. Hmm... nog finns det en tänkbar tematolkning här...


Den ceriserosa pelargonen visar inga tecken på att vilja sluta blomma. Och som den blommar!


På trappan står en rosa petunia som blommat oavbrutet sen i juni. Petunia i november, har ni hört på maken?


Inte heller den röda pelargonen verkar ha några planer på att lägga av än på ett tag...

Ja, när man ser de här bilderna och känner de milda vindarna här på ön känns sommaren inte alls avlägsen. Men det är en bedräglig känsla, vi blir lurade att stanna kvar i en årstid som redan har passerat. Fast i sommarfällan kan den första riktiga kylan komma som en chock, trots att vi är en bra bit närmre vinter och snö än den där sommaren som vi så ogärna vill släppa taget om... Så hur är det, har ni fastnat i sommaren? Själv har jag helt klart svårt att ta mig loss, och med bilder som dessa är det bara att njuta så länge det varar.

Vilken ö är det, undrade ni? Jo, jag har turen att ha mina rötter på Öland och återvänder hit så ofta jag bara kan. Min ö är lika vacker alla årstider, just nu doftar det höst och dimman rullar in från havet. En plats att alltid längta till!

Ha en finfin fredag allihop!

Kram från


15 kommentarer:

  1. Vilken otrolig blomsterprakt du har i november.

    Du har fel länk på blommig fredag.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Jag vill också göra dig uppmärksam på att du har länkat fel på Roses & stuff sidan.
    Ja det är lätt att fall i pelargonfällan för det finns så många olika vackra sorter.
    mvh mia

    SvaraRadera
  3. Vilken blomsterprakt! Att ha en petunia som blommar än är onekligen lite märkligt.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Härligt att blommorna tror att det fortfarande är sommar ;)Tiden är ur led, det är ju i alla fall november redan!
    Tjingeling

    SvaraRadera
  5. Nästan sådär ser det ut på min glasveranda nu när utepelargoner mm är inplockade. Fast dina är ännu finare!
    /Anette

    SvaraRadera
  6. JAg hade gärna fastnat i den fällan ett tag.....
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  7. Så vackert! Men, visst är det märkligt med väder!
    /Cika

    SvaraRadera
  8. Underbart att vara fast i en blomsterfälla. Jag har precis kommit hem från den andra ön. Underbart men kort! Hoppas du har det bra over there!
    Ha en underbar helg!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  9. Jo i år kunde han sjunga `Sommaren är lång´, Ledin :-) Visst är det en fantastisk höst, frågan är väl om växterna blir lurade och fryser lättare sen när kylan väl kommer....om den alls kommer, vi kanske får en mild vinter i år :-) Ha en skön helg
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  10. Ja inte kan man tro att det är november när man ser din blomsterprakt! Ha en skön helg!

    kram louise

    SvaraRadera
  11. Jag vill också vara kvar i sommarfällan! Så gärna, så gärna fastnar jag där ett tag till. Så fint det blommar fortfarande hos dig.
    Ha det gott!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  12. Viken härlig tolkning av temat! Den gillade jag!!! Sommarfällan fastnar jag också gärna i. Men visst är det lurigt. Om tre veckor är de första advent. Sommar och advent liksom..... man tror inte det är sant.... Vilken fantastisk pelargon!!!! Har också en petunia som blommar som bara den och tror att det fortfarande är sommar. Vill inte ta bort den, men snart känns det oundvikligt på nåt sätt.

    Ha en underbar helg!
    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  13. Vad det blommar hos er. Härlig tolkning,det är inte lätt att släppa sommaren när vi har en sådan höst som vi har. Ha en fin helg/Gela

    SvaraRadera
  14. Hej igen, hoppas det var ok att jag lade till dig bland mina trädgårdsbloggar=)/Gela

    SvaraRadera
  15. Jag njuter av blomprakten och hoppas nästan att vintern inte kommer. Igår rensade jag ogräs...
    Önskar dig en underbar helg!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...