söndag 30 oktober 2011

Ur led är (års)tiden

Ännu en mild höstdag, ja det är ju ungefär samma temperatur nu som det var de där regniga veckorna i somras. Skumt... Har tillbringat dagen i flyttröran där vi långsamt, långsamt börjar kunna skönja ljuset i tunneln - drygt en månad kvar nu tills prövningarnas höst är över. En väldigt lång dag har det också varit. Så blir det ju när man får en extra timme och dessutom startar kl 05.20 på morgonen när den levande lilla väckarklockan drar igång med ett glädjetjut. Tage, alltid lika pigg!

Min hybridkejsarolvon tycks ha fått en liten släng av fnatt. Från den ensamma blomman som jag bloggade om häromveckan är den nu full av knoppar och många av dem är på god väg att slå ut. Hoppas att den ändå sparar några tills i vinter, för det är verkligen en av mitt trädgårdsårs höjdpunkter när man kommer hem från jobbet mitt i smällkalla vintern och möts av dessa ljuvligt doftande små ljusrosa blommorna vid grinden.


Det är väl annars bara att konstatera att detta knasiga väderår ser ut att sluta ungefär lika knäppt som det började. Först en extremkall vinter, följd av en extremblöt sommar och därpå en extremvarm höst. Är det dags att börja vänja sig vid att man inte kan vänja sig vid vädret längre?

Ikväll tittar jag på premiären av SVT:s nya serie "Allt för Sverige", där tio amerikaner söker sina svenska rötter. Detta ämne är väldigt aktuellt i vår familj som i somras hade besök av min pappas amerikanska kusin med fru. Det blev ett känslosamt möte, och det var så fint att få följa honom när han gick i sin utvandrade fars fotspår därhemma på ön. Jag hoppas på ett program fullt av värme, humor och känslor och om det lever upp till förväntningarna kan det kanske bli en söndagsfavorit att kura i soffan till i höst?

Ha det gott i mysmörkret och er lyckliga som har höstlov vill jag önska en lång skön sovmorgon imorgon.

13 kommentarer:

  1. Vad skönt att det bara är en månad kvar med bygget! Härligt! Har precis sett klart Allt för Sverige och är förtjust, hur mysigt som helst. Det är fascinerande att se att Sverige fortfarande påverkar dem så mycket fast det var så länge sen deras förfäder flyttade. Det får en att tänka efter.
    Ha en underbar vecka!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Uppdatering: Gillade programmet jättemycket! Blev väldigt berörd av det faktiskt. Söndagskvällarna i tv-soffan är räddade! ;)

    SvaraRadera
  3. Hej där!

    Här sitter jag i telefonkö med en liten parvel i bärsjal på bröstet. Passar på att försöka uppdatera mig hos mina bloggvänner.
    Jag är själv glad att jag inte bor i ombyggnation nu. Det räcker med att värmepump ska in, stopp i slambrunnen, modem som strular....
    Lämnade en hysterisk storebror på dagis i morse som bara ville vara hemma. Han slängde långa blickar på lillebror som skulle få följa med hem igen. Usch, jobbigt.
    Såg delar av programmet i går men blandade känslor. Kan inte förklara med emellanåt fick jag krypningar i kroppen. Kanske beror på trötthet och hormoner ;-) Jag ger det säkert en chans till nästa söndag...

    SvaraRadera
  4. Jag njuter av att när jag gick och la mig i går kväll var det 10,9° ute och även i morse var det 10,9°. Nu är det 12,1°. Lite skumt är det, men vad sjutton jag är lycklig:)). Synd att solen vi hade förra veckan (då jag låg i sängen med dunderfökylning) är borta nu, ersatt med regn och mulet.
    Vackra bilder. Vilket spännande program, det missade jag.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Ja visst är vädret skumt...
    Vilken vacker växt du har!
    Kram Hanna C

    SvaraRadera
  6. Synd bara att de måste tävla o kan åka ut tycker jag iaf.Vore ju kul att få följa alla lite som 'Vem tror du att du är?'
    Nu kommer man ju bara att få följa en till slut om jag förstod det hela rätt..
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  7. Håller med om att det är lite skumma temperaturer.
    Har inhandlat en del vinterjackor och mössor till barnen men det är inget som direkt används ännu....men den tiden kommer ju...
    Olvonet brukar ha små blommor nu men kommer säkert att blomma storstilat till våren. Så gör det hos mig iallafall.
    Lyx att ha en vinterblommande buske...
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  8. Utbildningsdag i morgon också sen har jag lov. Skönt!

    Jag har varit ute några gånger under dagen och kände att det var ganska varmt. Märkligt väder!

    Ha en mysig kväll och hoppas du blir nöjd med tv-programmet

    SvaraRadera
  9. En månad - vips är den gången och ordningen återställd!
    Jag tittade på programmet och tyckte om det och jag kommer att titta mera. Lite tråkigt att det försvinner personer under tiden bara.....men det är ju så programmen är numera.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  10. Visst är det härligt med den milda höstväderleken som gör att man kan promenera ute i bara en tröja. Och som gör att alla mina krukor fortfarande står ute och mår ganska bra. Tids nog kommer snöeländet och tar kål på både humör och olvonblommor och kanske en och annan känslig planta. Vi får passa på och njuta.
    Kram från Eva

    SvaraRadera
  11. Här är det 12 grader nu rena sommarvärmen ;) Vilken läcker och vacker blomma den där hybridkejsarolvonet är. Kul att du med köpt lampan från Åhlens ska nog försöka ta en bild från en annan vinkel än underifrån med sen :D Ha en bra kväll, kram K

    SvaraRadera
  12. Visst är det en märklig höst, men väldigt härlig med olvonblommor och allt.
    Kram

    SvaraRadera
  13. Stackars små växter kan inte bli kloka på när de ska vila och när de ska blomma med våra konstiga årstidsväxlingar! Våren kan ju vara bra mycket kallare än vad det är nu i november!

    kram louise

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...