söndag 23 oktober 2011

Söndagsångest...

...botas allra bäst med en heldag i trädgården! Idag har vi fortsatt pyssla om vårt nya träd, och nu är den lilla carmencitarönnen fast förankrad i marken och bör fixa de skånska höststormarna utan problem.



Det lilla trädet passar in så fint i vår trädgård och jag ser fram emot att se det blomma till våren. Hoppas nu verkligen att det tar sig och trivs här.

Åkte en sväng till Vellinge plantskola och där var det utförsäljning av perenner som på så många andra plantskolor så här års. De har ett stort utbud av träd och buskar, otroligt mycket snygga krukor (åtminstone för den som liksom jag älskar rostigt, zink och svart!) och jättetrevlig personal. Rekommenderas å det varmaste alltså! Jag kom hem med några plantor myskmadra som jag planterat på skuggsidan av lekstugan, där annars mossan håller på att konkurrera ut gräset helt och hållet. Ser ni dem? Täckte över de nyplanterade med löv, så det ser inte mycket ut för världen än. Men till våren blir det nog fint med ett vitblommande hörn där. Nåt att  drömma om nu när mörket faller!



Det är roligt när man håller på i trädgården och plötsligt får ett infall. På andra sidan lekstugan hittade jag en jättebra plats för ett elefantgräs som levt alldeles för trångt i en pallkrage hela sommaren. Här kan det bre ut sig och med sina rödskiftande färger passar det fint ihop med lilla rabatten i bakgrunden, där bland annat den rödskaftade kärleksörten 'Matrona' och mörkbladig alunrot håller till. Med från plantskolan kom också några plantor brunnäva som nu är sambor med gräset. Som ni också kan se har jag försökt klä in min stackars stympade mullbärsbuske i lite säckväv inför vintern. Hoppas, hoppas att den ska klara sig trots min omilda behandling med sekatören... har lite ågren faktiskt. Makens släktingar som pysslat och donat med sitt mullbär på balkongen i flera år, och så skänker de den till klippgalna mig!


Så gick solen ner över lilla rönnen och ännu en helg är till ända. Fattar inte hur snabbt lördag-söndag kan rusa förbi när resten av veckan går så långsamt. Ska nu inta soffläge och försöka dra ut på kvällen så länge det bara går!

Ha en lugn och skön söndagskväll och hoppas att ni alla får en fridfull start på veckan!

Kram från

10 kommentarer:

  1. Vilken härlig trädgårdsdag ni verkar haft, rönnen ser jättefin ut och vädret har ju varit kanon här nere i skåne.

    Kram Jessica

    SvaraRadera
  2. Vilket fint träd ni skaffat er!! Det är något riktigt speciellt med nya träd. Soffläge här också. Helgen rusade förbi, eller hur!! I går sov jag bort min trädgårdstid. Men i dag blev det några härliga timmar ute.

    Ha en fin vecka!
    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  3. Vilket vackert träd och vilket vackert namn på den :)!
    Ja jag hoppas också på en evighetslång söndagskväll :)

    Ha också en bra start på veckan, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  4. Ja helgen skulle gärna få ha några fler timmar...
    Fint det blir för den lilla(fast inte så liten va?)rönnen.
    Myskmadra är fint.
    HA det bra :)

    SvaraRadera
  5. Ja, helgerna går alldeles för snabbt! Fint det blir med nya rönnen. Hittade en ullungrönn på rea igår men den hade växt lite snett så jag lämnade den... Växten du frågade om är en blomstertobak, 'Tinkerbell' heter sorten. Den frösår sig överallt hos mig men det gör inget för jag gillar den jättemycket.
    Kramar!

    SvaraRadera
  6. Det är helt otroligt att det redan är söndagkväll!! Vart tog helgen vägen? Inte har det blivit någon trädgårdsterapi för mig varken i går eller idag.
    Roligt att du hittade en ny plats för gräset.
    Önskar dig en bra start på veckan.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Oh, sååå fint lilla trädet står där. Glad, glad blir jag:)

    Det var jättekul att träffa dig och din familj igår. Barnen har berättat om alla gulliga saker lille Tage hann delge dem.

    Jag ser verkligen fram emot att hälsa på dig till våren.

    Är det sant att det verkligen är måndag i morgon? Blev lockad av plantskolerea....kanske skulle plantera lite till. Kärleksört, alunrot och brunnäva låter som en klockren kombo..

    Kram,
    Maria

    SvaraRadera
  8. Ja det är inte klokt så fort helgen är över! Jobbar varannan helg så dessa lediga är guld värda:)Fint träd ni plantert! Myskmadran kommer att bli toppen. Gillar både blommorna och de söta bladen.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  9. Det trädet var både vackert och står fint! Härligt och trädgårdsarbete botar det mesta!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  10. Det var mig ett rejält stöd till det trädet! Vore väll konstigt om det inte klarar sig från stormarna nu... Myskmadra ja! Braaaa du påminde mig! Ska genast ut och sno lite från svärmors trädgård. ;0)

    Kram/ Anna

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...