söndag 2 oktober 2011

Sköna söndag

Den här helgen har varit den skönaste på länge, värme och sol och en rejäl skjuts med trädgårdsenergi. Mycket har hunnits med, och här kommer en bild på min nya komposthörna i kvällssol.

Två stora fack så att man kan växla årsvis, och ett tjockt lager täckbark. För sent kom jag på att jag har några fina svarta tulpaner nånstans just där. Ingen idé att börja gräva, kommer de upp så kommer de upp...

Dagen har också bjudit på en tur till Ystad dit man inte kan åka utan att besöka underbara Åbergs trädgård. Jag köpte murgröna att sätta i min gamla sillatunna och en planta hampflockel. Har varit sugen på att skaffa rosenflockel länge, men efter att ha hört hur enormt stor den kan bli slog jag till på dess mindre släkting istället. Och så hittade jag den här lilla skönheten, som bara inte gick att motstå.


Den lilla skuggliljan ser nästan ut som en orkidé med sina fläckar, och är jättesöt tycker jag. Hoppas den ska trivas hos mig! På vägen hem svängde vi förbi Plantagen för att köpa mer täckbark och se, där var det ju halva priset på perenner och buskar. Jag passade på att köpa en storpack skuggröna för att fylla på med under plommonträdet. En vingad benved i rödaste höstskrud blev det också, den ska få sin plats vid entrén när våren kommer. Här är ett klassfoto på dagens alla nykomlingar.

Ja, det här var väl en trädgårdshelg att leva på länge nu när höstmörker och kyla väntar runt hörnet. Det är så roligt att äntligen känna att vi är inne på slutspurten av att lägga grunden till vår drömträdgård. Äntligen finns bara växter här som vi vill ska finnas, alla stora barrträd som stal vatten från mina planteringar är borta och till våren ska jag plantera ett ersättningsträd för den sista tallen. Ett väsentligt mindre ersättningsträd... 

Den här säsongen har vi hunnit längre än jag vågade hoppas och det är snart dags att låta trädgården gå till en välförtjänt vintervila. Och jag själv också, det kan behövas. Längtar faktiskt till en gråkall dag när vår tillbyggnad är färdig och jag ska få ligga i mitt nya sovrum och bläddra i trädgårdsböcker och drömma om våren...

Men där är vi ju inte än, nu är det söndagskväll och dags för middag. Njut av helgens sista timmar och hoppas att ni alla får en bra start på den nya veckan!

Kram från

14 kommentarer:

  1. Underbart väder har det verkligen varit och visst laddar man med energi sådana dagar.
    Till Åbergs är det alltid kul att åka. Jag var där i våras men inte sen.

    Ser ju bra ut med kompostlådorna. Det är skönt att ha snygga sådana tycker jag. Roligare att greja då.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Vilken prydlig komposthörna du fått till, en sådan står på min önskelista också.
    Den där lilla liljan var verkligen jättesöt med sina prickar.

    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
  3. Vad fin den blev komposthörnan och vad roligt med alla nya inköp!
    Ha det fint!
    Anna

    SvaraRadera
  4. Ja, det har verkligen varit skönt väder, allra bästa trädgårdsvädret! Passar perfekt till att hösta till det i trädgården, göra det sista osv. Fin komposthörna! gillar när även kompostdelen är stylad :) Min gröna anna är inte vacker och någon gång skall hon väl få lite fint omkringsig, hon med.
    Visst är skuggliljan jättevacker! Jag är så glad att min lever! Jag har ju så himla blöt lerjord så alla växter klarar inte av de våta vintrarna.
    Skuggröna är fint, har sett den som marktäckare på jobbet och det är läckert.
    Ha en bra vecka 8`)

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig trädgårdshelg du haft, allt blir ju så mycket lättare när vädret är fint. Komposterna ser verkligen bra ut, själv är jag så oordentlig.

    SvaraRadera
  6. Ja, jag håller med! Det ska faktiskt bli lite skönt när det väl är fruset i marken och man inte kan göra annat än krypa in i soffan med en god trädgårdsbok. :)
    Benveden står på min önskelista också. :) Kramar!

    SvaraRadera
  7. Så snyggt det blev. Gillar det svarta.
    Benveden är verkligen läcker i färgen nu....fanns det många?
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  8. Vad snygga dom blev! Bra jobbat! Jag ska visa bilderna för sambon, för jag gillar verkligen färgen. Och så en liten shoppingtur också:)) Kan det bli bättre?
    Kram Maria

    SvaraRadera
  9. Pallkragar är bra! Jag har placerat ut några på min odlingslott idag, nu ska jag bara fylla dem med jord också, lite jobbigt... Och växter förstås, men det är inte så jobbigt!
    Skugglilja har jag också skaffat i år, jag håller tummarna för både din och min!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  10. Jag håller med, det här är en helg vi ska leva på länge, gör så mycket för resten av vintern tycker jag när det är en fin höst.

    Härligt att få ordning på komposten!

    Ha en bra start på veckan, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  11. Snyggt klassfoto och snygg komposthörna. Roligt att höra att du börjar känna att trädgårdens struktur börjar landa...

    Ha en bra vecka, kramar Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  12. Vilken toppenhelg du har haft. Fina nyinköp. Jag är ju svag för växter som växlar till rött så den där vingade benveden tycker jag ju är extra tjusig.

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  13. Bra kompost du fått gjort, ordning och reda. Åh, jag vill också till Åbergs..innan det blir riktig höst. kram Sophia

    SvaraRadera
  14. Heja Åbergs i Ystad!! Världens bästa plantskola :)
    Det där med rosenflockeln stämmer, den är ju enorm. Och dessutom sprider den sig hejvilt, jag har den numera lite varstans... Kram Ida

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...