lördag 8 oktober 2011

Regnet som faller...

Nu kryper temperaturen nedåt och regnet har vräkt ner över Skåne hela morgonen. Mysigt att kura inne, men några regnbilder gick det ju ändå inte att låta bli att rusa ut och ta. Höstfärgerna blir extra framträdande när de är våta tycker jag.

Just nu trängs en massa växter i pallkragarna för vinterförvaring innan de ska flytta vidare till våren. En del roliga kombinationer har det blivit, men också en och annan klockren träff. Av en slump slängde jag ner några röda alunrot-plantor hos den rosa hortensian och de blir hur fina som helst tillsammans så här på hösten. De får helt klart flytta ihop på riktigt nästa år!


Magnolia och höstsilverax myser ihop till vänster i bilden ovan. De ska däremot inte fortsätta vara sambor. Och så den vingade benveden igen som jag ska ut och gräva ner så fort det slutar regna. De där röda bladen piggar ju upp den gråaste, tristaste dag! Är så glad för den.
Det är många som bloggar om höstsilveraxet Brunettes blommor så här års, och vem kan låta bli? De är magiska där de slår ut, sist av alla nästan, med sina små stjärnformade blommor och ljuvliga doft. För er som inte har någon planta - skaffa en! Den kommer att förgylla din trädgård.
Betongrosorna blommar oförtrutet vidare...
...och elefantgräsets vippor bildar roliga små rutschkanor för regndropparna att åka kana på! :)
I min gamla igensatta damm har jag nån slags stenparti. Vackrast blänk i regnet blir det i skuggbräckans söta bladrosetter, som växer rakt in i det lilla havet av liten kärleksört. Ännu ett exempel på en oplanerad kombination som blev permanent och som gläder mig varje gång jag ser den.
Läste i en kvällstidningsdramatisk artikel i Aftonbladet igår att "frost drabbar hela Sverige". Tveksamt om det gäller Skåne också, men i natt ska det i alla fall bli klart och kallt på de flesta håll. Kanske dags att plocka in frostkänsliga blommor, och kanske sista chansen för en del av höstblomningen? Snart blir det gott om tid att mysa inne vid kaminen, men just nu i skrivande stund bryter solen igenom molnen och jag ska njuta, njuta, njuta av ännu en trädgårdsdag. Vi ses i helgen, för nu är det bråttom - nu ska spaden fram!

Ha en härlig lördag i era fina trädgårdar!

18 kommentarer:

  1. Vi hade frost i morse när jag vaknade. Fast jag bor en bra bit från dig...i bergslagen:) Tur jag fick in de sista pellisarna igår! Söta kombon du fått. Skuggbräcka måste jag skaffa. Fina blad!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Vackra bilder!
    Nu har vi haft fint väder här ett par timmar och jag har varit ute och tagit hand om trädgården. Det står att det ska bli 1 plusgrad i natt och då kan det nog hända att det blir frost även här. Vem vet? Jag är beredd i alla fall.

    Kramar!

    SvaraRadera
  3. Här samlas och trängs också växter i pallkragar och barnkammare (rabatter alltså) i väntan på att hitta sin rätta plats i trädgården. Din röda alunrot ser ser väldigt förförisk ut.
    Ha en fortsatt trevlig helg!

    /Anna

    SvaraRadera
  4. Oooo, nej ingen frost ännu tack!! Tack för tipset om samplantering med hortensia och alunrot, snyggt:). Det blir inte så mycket trädgård för min del i helgen, ska på kalas i dag och fotbollscup i morgon.
    Så vackra bilder du visar!
    Kram från Maria

    SvaraRadera
  5. Sådär slumpartade kombinationer är jätteroliga. kan bli hur bra som helst... som din med alunroten och hortensian. Kul med dina proväktenskap i lådorna innan det slutgiltiga giftermålet. Verkligen en toppenidé för alla som är aningens tveksamma till någon växt.

    jag tror inte heller att det blir frost här i M-ö men man kan ju alltid hålla koll på tempen i kväll. Något måste man ju roa sig med en lördagskväll i timmerkojan :-)

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  6. Så många vackra buska roch perenner du har nu i höst! Och härligt när bladen börjar skifta färg!
    Ha en fin helg!
    Ullis

    SvaraRadera
  7. Nu vet jag vad jag ska göra med mina plantor som fortfarande står i små krukor...att jag inte har tänkt på det tidigare. Jag har ju till och med pallkragar som ligger och dräller. Tack för tipset! Jag vill inte ha frost... ska sätta alla mina lökar i morgon. Hoppas du har fått en underbar i trädgården trots regn.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  8. Så mycket fin du har i trädgården och det är ännu vackert fastän det börjar bli lite, vad ska man säga, svalare, ute. Ja, nu får man titta på termometern ofta och rädda vad som räddas kan.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  9. Ja det blir väl till att ta sig i kragen och ta in det som behöver komma in....
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  10. Här uppe i nordöstra Skåne har vi faktiskt klarat oss från regn idag, det har till och med varit lite sol under dagen, men kallt.
    Många härliga bilder du bjuder på idag. Alunrot hör till en av mina absoluta favoriter.
    Hoppas du får bättre väder imorgon, så att du kan vara ute och fixa.
    Må så gott!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  11. Är också på G med pallkrageövervintring. Får väl se om jag också hittar fina kombinationer:-)
    Här i Vårgårda blev det frost och jag var inte hemma och kunde täcka något, men det var bara dahlior och rosenkragar som tog stryk.
    Kram Hanna C

    SvaraRadera
  12. Kul när det blir nya kombinationer sådär slumpmässigt.Vi har haft frost i natt o på morgonkvisten var det lite fruset på baksidan...
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  13. Joo, det blev ju faktiskt lite frost, även i Skåne! Jag såg ingen frost i trädgården men på odlingslotten var det definitivt frost, tyvärr... 23 grader förra veckan och frost nu, vaaa???
    Roligt med oväntade kombinationer i dina pallkragar!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  14. Vi fick ingen frost här på åsen, men i veckan lär den komma. Och jag som inte har förberett någonting. Precis som vanligt!
    Kram från Eva

    SvaraRadera
  15. Så fint höstsilveraxet är, jag får nog börja föra lista över snygga höstblommande växter känns det som.

    Ha det bra!
    Jessica

    SvaraRadera
  16. Frost här. Missade att se den live (sovmorgon). Dock talade frysta dahlior sitt tydliga språk. Perfekt att mellanlanda i pallkragar. När man liksom inte vet. Var :-)) Ja..... jag ska....... :-)))) ....skaffa minst en planta av Brunette nästa år. Lovar. Vet inte hur många år jag tänkt göra det men det aldrig blivit av.

    Vackert höstligt i din trädgård!!!

    Ha en toppenvecka!
    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  17. Frosten missade mig precis här. Vilka fina kombinationer du fixar i din låda, en sådan hade jag behövt. Brunette har jag redan, och jag är lika glad över den som du är över din.
    Kram

    SvaraRadera
  18. Jaaa, idag lyckas jag kommentera hos dig, även om det får bli under anonymt!! Har försökt kommentera de senatse inläggen flera gånger... Gillade skuggliljan för några inlägg sedan, ser också vilken lyxig kompostbostad du har! Ser även fram emot klassfotot för klassen när de går i tvåan! Här regnar det och blåser för fullt just nu, riktigt höstigt! angående solsilen har jag köpt min på nu stängda Villa älde i Halmstad men de finns säkert på fler ställen eller på nätet. Googla på solsil.

    kram louise, hallontrollets trädgård

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...