lördag 1 oktober 2011

I pallkrageland

Åh jösses, en sån härlig dag det har varit idag! Och vilket ljus, soldisigt och mjukt och varmt. Vi har varit ute prick hela dagen och fixat och donat och grävt och burit och målat. Jag älskar heldagar i trädgården när man börjar med en sak och sen kommer man på nåt annat och sen ännu något mer, och timmarna går medan små projekt och idéer tar form och förverkligas. Idag var en sådan dag! Men jag höll på så länge att det började skymma, så några bilder på det färdiga resultatet kan det inte bli förrän imorgon. Under tiden såg det ut så här...


Pallkragar som ska bli kompost ligger på tork. Räknade ut att jag just nu har pallkragar på fem olika ställen i trädgården (bilder finns här). Gillar dem verkligen, de ser prydliga ut, är lätta att rensa ogräs i och är billiga och bra. Vi köper våra på Malmö Pall AB, och där börjar de känna igen oss när vi kommer. "Är inte säsongen slut än?" undrade säljaren igår när maken åter dök upp på deras tröskel.




Jag målar dem med pigmenterad träolja, tycker det blir en fin laserad effekt. Hittills är alla mina kragar grå, men idag slog jag till på svart för att de skulle matcha nya staketet. Kunde inte låta bli att skaffa några till ett kommande vårprojekt också, och nu ligger fyra stycken halvkragar (dvs hälften så stora som standardpallen på 120 x 80 cm) på vänt i förrådet. Det finns alltid plats för några pallkragar till! Och så är det så mysigt att ha något att ta fram och sätta igång med direkt när vårsolen tittar fram.

Imorgon ska ni få se hur komposten blev. Hoppas att det är många som liksom jag pustar ut i soffan ikväll, med värkande rygg, jord under naglarna och löv i håret - precis som det ska vara efter en riktigt bra trädgårdsdag. Nya tag imorgon!

Kram från

11 kommentarer:

  1. Vilken härlig energi du har :-)
    O ja nog pustar jag ut allt men inte av samma anledning som du ;-)nä här är det mer 'hostpustar'
    Ha en skön söndag!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  2. Låter helt underbart och pallkragar är en smart uppfinning. Längtar ut i trädgården men idag blir det konserter och vara instängd i en aula. Nåja, vad är en bal på slottet!
    Ha det bäst i trädgården!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Tänk vilket uppsving det måste ha blivit när alla trädgårdstokiga upptäckte pallkragarna :)
    Själv har jag ett helt gäng hos en kompis där jag förvarar plantor från förra trädgården:) Ska flyttas hit så småningom. Ser framemot nästa inlägg!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Tack för tips om Malmö Pall. Ska kolla upp det och jämföra lite priser. Har också "trillat dit" på pallkragarna.

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  5. Nu blir jag lite sugen på att byta ut kompostgallrena mot pallkaragar. Visseligen är de fula gallrena täckta av en bambuhäck men iallafall.....
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Oj vad ni grejar och fixar i er trädgård!! Känslan är skön efteråt när man har åstadkommit massor på en dag. är också så jättesugen på pallkragar i vår trädgård.
    Kram Anna

    SvaraRadera
  7. Så snygga pallkragar! Tack för tipset!
    Du sprider så mycket härlig grön energi omkring dig:)).
    Kram Maria

    SvaraRadera
  8. Just nu är det i och för sig en dag senare, men jag sitter här med värkande armar, ben, rygg och händer. Grävarbete här på åsen är tärande på alla sätt och vis. Men triumfen är stor när den tänkta rabatten är färdig och plantorna på plats. Och vad gör det då att kroppen gör ont...
    Eva

    SvaraRadera
  9. Ser jättefint ut! Får man fråga vad pallkragarna kostar på Malmö Pall AB?

    SvaraRadera
  10. Ser jättefint ut! Får man fråga vad pallkragarna kostar på Malmö Pall AB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Linda! Priset på pallkragarna har gått upp under de åren vi handlat där, antagligen pga ökad efterfrågan. Senast tror jag de kostade 70 kr, första gången för några år sedan låg de på 50 kr.

      Radera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...