lördag 29 oktober 2011

I hjärtat av Sveriges trädgård

Eftersom jag har föräldrar och släkt på andra sidan sydkusten blir det en och annan resa genom Blekinge varje år. Idag blev det ett stopp i Ronneby, "Hjärtat i Sveriges trädgård". En inte helt missvisande slogan faktiskt, för Ronneby brunnspark måste vara en av landets absolut vackraste parker. Vi var där i somras för första gången och jag blev helt förundrad över hur fint det var. Parken i höstskrud var inget undantag, titta bara och njut av dessa färgsprakande bilder!
















































































En fika på favoritstället från i somras Café Mandeltårtan hann vi också med, där det var höstfint på trappan. Solen sken och vi hade det så bra. Och gott! Deras chokladmuffins är himmelska.






I Skåne däremot... Årets dimmigaste dag? Det var knappt vi såg vägen framför oss. Snacka om kontrastrikt väder!

























Hemma i byggröran igen, men ikväll orkar jag inte se den. Om man tänder många ljus faller ett förlåtande sken över smuts och stök... Och imorgon är en annan dag. :)

Ha en fin lördagskväll!

Kram från

12 kommentarer:

  1. Vilken otroligt vacker park! Tack för att du visar.
    Oj vilken dimma, tur att det gick bra för er att köra.
    Håll ut i renoveringsröran, snart snart är det färdigt och du kan städa undan :)).
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Njut för snart är det slut på höstens vackra färger. Dimma är vackert det med men inte i kombination med bilkörning.

    SvaraRadera
  3. Var i Skåne var det så dimmigt? Här hos oss har vi haft mestadels fint idag. Men visst kan det skilja, det är ju ändå att ganska stor landskap och kusterna påverkar åt olika håll.

    Så fint där ser ut att vara i Brunnsparken. Vill dit någon gång.

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Solen såg vi inget av idag vi som var hemma i stan....så du hade tur :)
    Det är fint med alla höstfärger...
    Ha det bra i röran. Det är jobbigt när man är mitt i det men när allt är klart så glömmer man det fort.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  5. Ja den parken är bara så härlig.Där finns det så många olika rum och uttryck... älskar den japaninspirerade delen.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  6. Vackert, både dimma och park! Jag är en sån där konstig prick som gillar dimma. Jag älskar det mystiska, vackra. Brukar alltid börja nynna
    "Du lindar av olvon en midsommarkrans
    och hänger den om ditt hår.
    Du skrattar åt mångubbens benvita glans,
    som högt över tallen står.
    I natt skall du dansa vid Svartrama tjärn
    i långdans, i språngdans på glödande järn.
    I natt är du bjuden av dimman till dans,
    där Ull-Stina, Kull-Lina går."
    Jag vet helt galet! :-)

    Tända ljus är botemedel till allt stök!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  7. Mmmmm vackert!

    Ja, dimmigt värre har det varit här också. Vi tog en sväng på stan sen for vi hem och eldade brasa och tände ljus:)

    Kram
    Maria

    SvaraRadera
  8. Sødeste Hanna det var dog de smukkeste billeder af efterårspragt. GULD

    Utroligt som vejret kan ændres på forholdsvis korte afstande......

    Knus Dorthe

    SvaraRadera
  9. Vilken park, och vilka bilder! Ser ju helt fantastiskt ut!!!! Jag förstår att det är jobbigt med byggröran men håll ut. Snart är det över och då kommer du att se tillbaka på den här tiden och undra hur ni orkade med. Men med orkar man! ;)

    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  10. Den där parken har jag hört mycket gott om av en släkting och nu förstår jag vad han menar. Underbara bilder.
    Kram

    SvaraRadera
  11. Så härligt det ser ut med alla löven.Man får lust att springa rätt igenom dom :-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  12. Det slumpar sig så att även jag har anknytning till Blekinge. Jag kan bara hålla med om dina superlativer angående Brunnsparken i Ronneby, -verkligen en fantastisk plats att bara strosa omkring på! Kan även rekommendera söndagsloppisarna där under sommarhalvåret.
    Må så gott i höstmörkret!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...