lördag 15 oktober 2011

Frostens rike

Så kom den till sist, den första frosten. Även här på sydkusten var marken täckt av de små iskristallerna både igår morse och idag. Och jag for förstås ut med kameran för att fånga alla sköna små scenarier som frosten skapat. Det är otroligt vilka skiftningar naturen bjuder på, även i en liten villaträdgård.


Jordgubbsbladet hade fått sig en extra finish.


Häggmispelns löv faller och faller, singlar ned i det frusna gräset.


Iskallt flor över den tappra kärleksörten...


...och daggkåpans blad ser nästan ut som de kanderats. Tänk att ha nåt så vackert att garnera bakverk med? 


Sommarens uthålligaste blommare, nävan 'Rozanne'. Men nu får nog den också snart ge upp för i år.


Ett frostigt skimmer över fågelbogranen. Kvalar in som julkort, tycker jag!


På flaket till Tages trehjuling har hans lilla lövsamling frusit fast.


Snyggast av alla med sin frostiga yta är nog ändå den rödbladiga alunroten? 


Eller kanske doftolvonets vackra blad?

Efter en kall morgon strålar nu solen och det är ju en underbart vacker höstdag. Vi har varit en tur till IKEA, där jag lade vantarna på ett eget exemplar av den fina rottingfåtöljen Storsele, som är nykomling i sortimentet. Flera av er bloggare som jag följer har redan skrivit om den, och det är tydligt att det är fler än jag som tycker den är jättesnygg. Återstår att se om den ska stå inne eller ute. Den får allt börja inne, men jag kan se mig själv sitta och mysa i den under pergolan nästa sommar... Trevlig tanke! Foto: IKEA.


Nej, nu ska jag ut i solen igen - bäst att passa på! Den skönaste av lördagar önskar jag er!

Kram från

18 kommentarer:

  1. Oj så mycket rimfrost du hade i din trädgård...tänk att vi bor i samma stad? Men jag håller med dig...så vacker det är. Jag kunde däremot njuta när jag var ute med voffsen på hans morgonpromis - det knastrade och gnistrade när vi lufsade fram...

    Grattis til STOLEN. Jag har varit och fingrat på den och suttit i den och vänt och vridit på den :-) Avvaktar ett tag eftersom jag inte har någonstans att sätta härligheten.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  2. Det är vackert med frost...hade inte tid att gå med kameran i morse tyvärr.
    Den stolen är så fin. Jag har suttit i den och vill gärna ha en.....
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  3. Åh en sådan stol vill jag ju också ha, måste till Ikea snarast! Undrar om den ska få bli min nya kaffedrickningsstol i vinterträdgården?
    Vilka fina frostbilder, den med barr kan du absolut använda som julkort!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  4. Det var vackra bilder!
    Det är verkligen vackert med rimfrost, allt är överdraget med en förskönande hinna.

    Den stolen väckte ju då habegär, måste nog också ha en!!

    Ha en fortsatt fin helg, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  5. Rimfrost är ju så otroligt vackert. Misstänker att jag kanske missar de finaste bilderna eftersom jag ska åka bort en vecka och chansen är ju stor att det under veckan kommer att bli en del frost. Ja, ja, jag får njuta av dina fina bilder. Stolen var hur snygg som helst. Måste spanas närmare på.
    Ha en underbar fortsättning på helgen!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  6. Det verkar som om du kommer väldigt bra överrens med din nya kamera! Otroligt vackra bilder!!!! :0) Jag hoppas verkligen du kommer att bli nöjd över filten och att den ska värma dig gott i vinter. :0)

    Varm kram/ Anna

    SvaraRadera
  7. Vilken fin rottingfåtölj!

    Dina fina bilder gillas. Frosten är verkligen vacker.

    Ha en bra kväll!
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Vad avslöjar en trädgårdbloggare? jo, att man far ut i trädgården med kameran i högsta hugg när första frosten kommit! Jag känner igen mig och säkert många med mig. Det är ju bara så vackert och måste förevigas om och om igen!!! Så vackra bilder...

    Rottingstolen är också väldigt snygg. Skulle absolut kunna tänka mig en sådan-i pergolan (som vi inte har) eller i växthuset (som vi inte heller har). Inne har vi ingen plats, men jag fortsätter i alla fall drömma...

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  9. Bilden på fågelbogranen skulle vara kanonfint som julkort! Det är verkligen vackert med frost! Helt ok med höst om det är krispigt och soligt.
    Hmm, den snygga rottingfåtöljen såg inte jag sist jag var på Ikea... Då får jag en anledning att åka dit igen:)). Sambon jublar...inte...:)).
    Kram Maria

    SvaraRadera
  10. Fin stol! Och vackra frostbilder! kram Sophia

    SvaraRadera
  11. Frost är så snyggt och tacksamt att fota. Blad blir ju helt nya i sitt utförande med frost på. Din daggkåpa är ett lysande exempel.

    Ha en fortsatt skön helg. Kram!

    SvaraRadera
  12. Frostiga blad är så vackert och du har tagit så fina bilder av dom....Agneta kram

    SvaraRadera
  13. Fina frostiga bilder! Stolen ser toppen ut, har sett den på flera bloggar. Ska för egen del försöka motstå den, har ingen bra plats...

    kram louise

    SvaraRadera
  14. Oj så många inlägg jag hade missat hos dig! Vackra bilder på första frosten. Tycker alltid att set är så tacksamt att fota vackra blad med rimfrost. Hmm.. ja, den stolen är jag också bra sugen på. :) Får se om det blir någon kvar till mig när jag väl får tummen ur.. ;) Ja, men visst var det väl ett toppenval med bolltisteln! Jag har dem här hos mig med. Så himla underskattad blomma! Men fy så nedrigt med kameran! Hoppas du blir nöjd med den nya.
    Ha en finfin vecka!
    Kramar!

    SvaraRadera
  15. Som vi har skrattat åt din kommentar hos mig idag! Mannen tyckte det var en superbra affärsidé, tänk så rent alla småbarnsföräldrar skulle ha det. En städdress i bebisstorlek... jag tror minsann vi är något på spåret. ;0) Barnarbete när det är som bäst! *hahaha*

    Hoppas verkligen du blir nöjd över pläden...

    Varm kram/ Anna

    SvaraRadera
  16. Den stolen vill man bara ha! Vansinnigt snygg! Jag har tyvärr ingenstans att placera den och det retar mig.

    Fina, fina bilder på frostiga växter.

    Så kul att du kanske skulle kunna vara intressrad av min carmencitarönn. Den förtjänar verkligen att komma på rätt plats. Om du är sugen på den så kan du väl maila till mig så kan vi "prata" vidare via mail.

    maria.dremosundstrom@gmail.com

    Kram,
    Maria

    SvaraRadera
  17. Härliga frostbilder! Själv har jag inte kommit ut i trädgården medan frosten härskat, trots att vi haft flera sådana nätter redan. Nog måste det väl åtgärdas?!
    Ha det fint! /Caroline

    SvaraRadera
  18. Vilka härliga bilder! Daggkåpan är ju helt fantastisk i sin grå skepnad. Storsele-stolen är jätte-fin. Jag har också stått och klappat lite på den men först måste maken bygga om lite så den får plats.
    Kram

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...