måndag 24 oktober 2011

Oumbärligt boktips: Trädgårdens växtskydd

Måndag igen och nu blir det verkligen mörkt tidigt, huvaligen... Tur att det finns ljuspunkter att glädja sig åt, som att jag fått min 40:e följare till exempel. Välkommen Helena och alla andra som hittat hit!

Tänkte dra till med ett boktips så här på kvällskvisten. Nu nalkas visserligen senhöst och vinter och därmed lider man ju inte av ohyra och sjukdomar i trädgården på ett bra tag. Men jag vill ändå tipsa om en kanonbra bok i ämnet, Trädgårdens växtskydd av Maj-Lis Pettersson och Ingrid Åkesson. Dessa damer är båda hortonomer, verksamma på SLU respektive Jordbruksverket, och är några av Sveriges mest namnkunniga i ämnet. Detta är en omarbetad nyutgåva av den tidigare boken Växtskydd i trädgård, som varit obligatorisk kurslitteratur för många studenter på trädgårdsutbildningar. Boken är dock lika användbar för hängivna trädgårdstokar då den ger en heltäckande beskrivning av alla sjukdomstillstånd och objudna gäster som kan drabba trädgårdens växter.

Bild från Adlibris.

Själv har jag just läst det inte alltför upplyftande avsnittet om öronviveln och konstaterat att det är den som gnager sina typiska mönster i kanterna på min lagerhägg på husets norrsida. (Se detta inlägg från i somras, där Anna Vattenkanna gissade på just denna lilla skalbagge). Den kan tydligen ringbarka tex rosor under markytan, vilket inte låter kul alls. Fräsa jorden eller bekämpa biologiskt med nematoder är kuren. Verkar jobbigt, tycker jag.

Bild lånad från sverigesradio.se.
Boken går igenom alla de många trädgårdssjukdomar och -skadedjur som finns i vårt land, även de som nyligen kommit in eller hotar att dyka upp inom en nära framtid. Den fruktade buxbomssjukan, cylindrocladium buxicola, räknas ju till dessa oönskade nykomlingar. Det är inte klokt att det var så sent som förra året den upptäcktes i Sverige för första gången och redan har den orsakat så mycket skada och bedrövelse.

Man får också tips om hur man kan hålla sitt växthus fritt från ohyra, hur olika luftföroreningar och andra miljöfaktorer kan påverka trädgårdsväxterna och vad man ska tänka på vid plantering för att undvika sjukdomar och skadeinsekter. Det finns också ett särskilt kapitel om angrepp på krukväxter. Med mera, med mera.

Det är alltså en sammanfattning som varje trädgårdsentusiast kan ha stor nytta av. Många bilder är det också, med den ena närbilden läbbigare än den andra. Frågan är om man blir så mycket gladare av att läsa den... efter att ha bläddrat runt bland alla bilder på bladmögel, insektslarver, skorv och grenröta känner jag mig mest matt och lite lätt illamående. Men det kan vara bra att känna till att boken finns nästa gång du får ovälkommet besök, eller hur?

Kram från

12 kommentarer:

  1. Tack för boktipset. Jag förmodar att man får lägga upp en lässtrategi med denna boken så att man direkt efter plockar fram en riktigt vacker "feel good" trädgårdsbok så att man för en stund kan förtränga alla läskigheter som kan drabba ens skyddslingar i trädgården!!!

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  2. Toppen att du tipsar om denna bok! Ja, just alla sjukdomar och skadegöärare som kan drabba våra älsklingar är ju hur många som helst... å andra sidan gäller det att ligga steget före, moahahaha, så att de inte kan belägra ens trädgård!

    En mycket bra bok som varje trädgårdsägare borde skaffa sig. Det är ju snart jul så be tomten vet jag!

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  3. Ja ibland vill man bara att det ska fungera, det där med ohyra är bara så besvärligt att jag ibland bara gräver upp en planta och kastar för att slippa bry mig. Köpa nytt...ja jag förstår att det inte fungerar i längden men lathet heter det nog...

    Kram Anna
    http://godastunder-tokigaideer.blogspot.com/

    SvaraRadera
  4. Det finns ju hur mycket som helst att lära sig om trädgård...och det är ju en av bitarna som gör det så kul att hålla på.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  5. Tack för tipset! Kanske man ska lägga in en beställning hos tomten i år :)

    SvaraRadera
  6. Verkar som en bok för mig. Jag tyckte jag hade besök av alltmöjligt otyg i somras. Men nu har jag köpt finsk björktjära som jag ska spruta med och hoppas det ska göra susen mot det mesta:)).
    Ha det gott.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Vilket bra tips! Ska genast kolla in på adlibris! Mina kommentarer är svåra att få fram hos dig men vi provar. Vet inte om kommentaren om carmencitan kom fra. Det är ett toppenträd i alla fall som kommer bli såå fint hos dig och din fina trädgård!

    kram louise, hallontrollets trädgård

    SvaraRadera
  8. Ja du, det där skulle man nog behöva läsa på mer om.
    Tack för tipset, - jag lägger det på minnet till kommande säsong!
    Må så gott!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  9. Hej,

    Hoppas att det är ok att jag ber om världens jättetjänst.
    Det kan vara en 30 års-kris, men inte mindre vill jag just nu inget mer än att åka på iskall Polarfärd med Fjällräven.

    Den som får flest röster i varje land, det är 10 länder, får åka med och köra hundspann 330km över polarisen. Det går på två sekunder att rösta och det skulle göra mig så ofantligt lycklig att få din röst och ditt stöd.
    Jag har inte tusentals facebookvänner eller en välkänd blogg så jag ber alla jag stöter på i bloggsverige om hjälp!
    Rösta här:
    http://www.fjallraven.se/friluftsliv/polar/tavling/tavlingsbidrag/bidrag/?uid=707

    Om du vill och har tid får du gärna skriva om mig och länka mitt bidrag på din blogg. Då lägger jag upp en bild med en länk på min blogg med ett stort tack och en länk.

    Kramar Jinni

    SvaraRadera
  10. Härligt boktips, men du vilket underbart träd. Blev ju hur bra som helst i rabatten. Fnissade när jag läste om Tages bravader, det är inte lätt att göra trädgård men en liten.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  11. Titta gärna in hos oss och var med och tävla! KRAM Petra o Ingela

    SvaraRadera
  12. Det låter som en helt fantastisk bok för oss trädgårdsnördar som gnuggar våra geniknölar varje gång någon liten hemsking tagit sig in i vårt paradis... Den ska jag önska mig i julklapp! Tackar för tipset!

    Kram/ Anna

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...