lördag 22 oktober 2011

Att bli med träd

Ibland tar sig trädgårdslivet oväntade och väldigt roliga vändningar när man minst anar det! Idag har vi varit på en mycket lyckad liten roadtrip här i Skåne och hälsat på hemma hos Maria som driver en av mina absoluta favoritbloggar, Almbacken.


Hösten visade sig från sin vackraste sida på vägen dit och bjöd på en härlig färgshow längs vägarna. Glömde nästan helt att jag hade ont i halsen! :)

Marias trädgårdsresa liknar min en hel del. Hon och hennes familj tog över en igenvuxen och oälskad trädgård utan att från början ha så stora trädgårdskunskaper och har undan för undan förvandlat den till en inbjudande oas med personlig prägel. Det var så kul att få se hennes trädgård i verkligheten och jag fick en ordentlig dos inspiration med mig hem. För er som inte upptäckt Marias blogg än, ta en titt och njut av alla hennes trädgårdskonster!

Men nu var ju detta ingen vanlig trädgårdsvisit. Maria har i dagarna bytt ut en liten carmencitarönn på sin innergård mot en större ullungrönn, och letade nytt hem till den förstnämnda. Jag har ju ändå tänkt plantera ett mindre träd i min nya rabatt till våren och när jag såg att Maria behövde göra sig av med den lilla rönnen tänkte jag att detta sammanträffande nog var meningen på något sätt...


...så den fick åka med hem till Malmö. Maria var glad att den fick ett nytt hem och jag lika glad över att det svåra beslutet med att välja rätt litet träd löste sig av sig självt. Alla lika nöjda, med andra ord! :)

Carmencitarönnen är ett skirt litet träd med de sötaste små knallröda rönnbär så här års. Det blir 3-4 meter högt och kommer storleksmässigt att matcha mina små fruktträd och nyplanterade klotlönn alldeles utmärkt. Nu har vi ägnat hela eftermiddagen åt att gräva och eftersom vi valde att sätta rönnen på ungefär samma ställe som den stora tall som vi tog ner i somras så var det mycket rötter. Väldigt mycket till och med... och stora.


När man inte är van trädplanterare är det en del pyssel innan träd och stöttor kommit rätt. 


Flera timmar senare, och efter många avbrott av typen plocka ner Tage som försöker klättra på staketet, hindra Tage från att hoppa på högarna med byggmaterial, skölja ren Tage som fastnat i det leriga planteringshålet och byta kläder på Tage som vattnat sig själv med trädgårdsslangen så stod det äntligen där, vårt nya lilla träd.


Och en ny sirlig silhuett avtecknar sig mot eftermiddagssolen.


Imorgon ska vi fixa det sista och då ska jag ta några fler och bättre bilder. Blev så nöjd med resultatet! Vem hade kunnat ana detta för bara några dagar sedan? Och vilken otrolig skillnad ett träd kan göra i en trädgård, plötsligt känns det mycket mera färdigt på något sätt. Hålet efter tallen har fyllts och en av grundpelarna i min nya rabatt är på plats. Nu ska jag ägna vintern åt att klura på vilka grannar rönnen ska få!

Ja mina trädgårdsvänner, detta var väl dagens överraskning?! Jag hoppas att ni alla har en skön lördag och att det fina vädret håller i sig hela helgen. Och Maria, tack för att du ville låta mig adoptera din lilla ögonsten. Tack för titten i din vackra trädgård och hälsa till hela din fina familj!

Kram från

7 kommentarer:

  1. Vilken tur du hade, grattis! Hoppas den lilla rönnen trivs bättre hos dig, höstfärgen är ju fantastisk! Och att Maria blir nöjd med sin ullungrönn!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  2. Jag minnsa att AlmbacksMaria berättade om sitt trädbyte och att hon inte visste vad hon skulle göra med Carmencita... så roligt att trädet fick flytta hem till dig! Jag är själv galen i dessa små rönnar, vissa kallar dem för flick-rönnar efter namnen. Rosmari har jag själv och sedan är det Birgitta också.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  3. Åh, så fint och roligt att få ett stort träd på en gång!
    Härligt med barn som hjälper till, eller hur;-)
    Kram Hanna C

    SvaraRadera
  4. Vad roligt med ett nytt träd!!! Vad bra att du kunde ta hand om det. Alltid kul när växter och träd kan byta hem mellan trädgårdsvänner.
    Härlig dag du haft. Jag hoppas jag också kan vara i trädgården i morgon.
    Ha det gott.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Så bra att du ville ha trädet....Hoppas nu ni blir nöjda båda två.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  6. Stort grattis till att ha blivit med ett sådant fint träd. Det gr ju verkligen en sådan stor skillnad. Jag har funderat ett tag på just en carmencitarönn till vår framsida så jag kommer nog att "bildspionera" lite extra efter hur den ser ut hos dig!!!

    Ha en finfin söndag!

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  7. Rätt träd på rätt plats! Visst är det en härlig känsla. Lyckorus liksom.
    Ha en skön dag
    Annika

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...