tisdag 11 oktober 2011

Årets perenn 2012 är...























...den ljuvliga bolltisteln, Echinops bannaticus, som idag utsågs på mässan Elmia Garden i Jönköping. Hade jag varit där hade jag utropat: Äntligen! Grattis bolltisteln, uppenbarligen är du favorit hos fler än mig! Perennagruppen, till exempel. Så här fint beskriver de den i sin motivering:

"Blå bolltistel är den perenn som skapar starkast form och volym i den blå rabatten. Inget ont om riddarsporrar och lupiner men de kommer inte i närheten av den blå bolltistelns fylliga, stadiga växtsätt". 

Perennagruppen består av ett femtontal företag som odlar perenner. Sedan 1997 utser de Årets perenn, och syftet är att lyfta fram särskilt värdefulla trädgårdsväxter som bör få lite extra uppmärksamhet. Kommer ni ihåg vilka växter som innehaft titeln tidigare?
  • 1997: Stäppsalvia, Salvia nemorosa
  • 1998: Röd solhatt, Echinacea purpurea ´Magnus´
  • 1999: Jättedaggkåpa, Alchemilla mollis,
  • 2000: Kärleksört, Sedum ´Matrona´
  • 2001: Ulleternell, Anaphalis triplinervis
  • 2002: Blodnäva, Geranium sanguineum ´Max Frei´.
  • 2003: Rödbladig alunrot, Heuchera micrantha
  • 2004: Sköldpaddsört, Chelone obliqua
  • 2005: Stjärnflocka, Astrantia major
  • 2006: Kransveronika, Veronicastrum virginicum
  • 2007: Jättetåtel, Molinia arundinacea
  • 2008: Fläckig lungört, Pulmonaria officinalis
  • 2009: Gullnattljus, Oenothera fruticosa
  • 2010: Koreansk plymspirea, Aruncus aethusifolius
  • 2011: Blomsterfunkia, Hosta fortunei

Och nästa år blir alltså bolltistelns år. Snacka om att jag känner mig före min tid! ;)

Läs mer om bolltisteln och den hedervärda utnämningen hos Perennagruppen eller Riksförbundet Svensk Trädgård.

Kram från





17 kommentarer:

  1. Det är till att vara´ínne´i tid ;-))
    Den är ju så fin i olika stadier oxå!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  2. Jag instämmer i hyllningstalen till denna finfina perenn. Är jättebra på många olika sätt. Grattis Echinops till utnämningen.

    Kram anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  3. Ja den är fin....länge...
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  4. Grattis till din utmärkta näsa för trender! Det har inte jag... jag har ju inte en enda blå bolltistel... men jag har vit, räknas det???
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  5. Ja, va bra! Jag har precis räddat en i min trädgård, den hade liksom kommit bort, men igår hamnade den på rätt ställe. Vilken tajming!
    Så kul att du gjort en lista på perennerna, det var trevligt att titta, några kommer man ihåg andra är bara borta ur minnet.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  6. Visst är den fin, bolltisteln. Måste hitta något bra ställe att den, hm, man kanske skulle hitta en större trädgård så att man kan få plats med allt man vill ha.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  7. oj, har man redan utsett den för 2012! visst är den fin! Har ingen men har länge spanat på dem. Är lite rädd att den är för blå ihop med allt mitt lila? Fin hos dig i alla fall!

    kram louise, hallontrollets trädgård (som testar att kommentera...)

    SvaraRadera
  8. Hihi, vad du är inne och trendig:)). Den är verkligen fin, jag saknar den hos mig. Prövade att fröså men det gick inge vidare, så nästa år ska jag köpa plantor. Jag tror den blir snygg i min 'gavelrabatt'.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  9. Ja men visst,ytterligare en perenn uppskriven på listan till "nya" avdelningen. Nästa års projekt;)Kram/Fia.

    SvaraRadera
  10. Den där godingen saknas i min trädgård. Får väl bli ändring på det till nästa år, så att man får vara med i "innegänget", hihi! Fast lite trendig är jag nog, för årets perenn är faktiskt min all time favorite, funkian.
    Önskar dig en fin oktobervecka!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  11. En del av de "gamla" årets perenner minns jag men långt ifrån alla. Kul att påminnas om dem.
    Bolltisteln är jättefin men finns än så länge inte i min trädgård. Vem vet, kanske den flyttar in under 2012 :-)
    Ha det gott. Kram, Ingela

    SvaraRadera
  12. Favorit även här och jag tror faktiskt det var en av mina första perenner.
    Fin i så många olika stadier.
    Toppen val tycker jag
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  13. Men oj har dom redan utsett perennen för nästa år.....super fin men är tyvärr inte ägare av någon, men det kan man ju ändra på till våren.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  14. Så nästa års perenn är redan utsedd? Ser att du verkligen ligger rätt i tiden med din header. Kul! Bra att du påminde oss om de tidigare årens perenner också. Jag har ungefär hälften av dem i trädgården, men samtliga är inhandlade innan de blev årets perenn. Men någon bolltistel har jag inte än.

    Hösthälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  15. Instämmer-ÄNTLIGEN!!! Bra val...jag gillar dem också skarpt.

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  16. Härligt då har jag den redan. Den är riktigt fin och otroligt dekorativ.
    Jag har den i vitt.
    Jag har samtliga av de tidigare årensperenner så då ligger jag ochså rätt i tid.

    Ha det gott

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...