måndag 5 september 2011

Vinnare i snyltar-tävlingen...

...måste ju helt klart bli den objudna gäst som tagit för sig av min krusbärsbuske! Kom igen nu, knapra lite är väl okej men det här är ju löjligt...



































...i stort sett bara bladskaften återstår! Har skymtat en av de läskiga inkräktarna, bra lik en kvist, och googlat mig fram till att det är någon slags mätarlarv.

Som den nybörjare jag är på krusbär vänder jag mig härmed till bloggexpertisen därute: Är det nåt jag kan göra för att undvika angrepp nästa år? Övervintrar de rackarna i jorden eller i närheten? Behöver jag klippa ner busken eller göra nåt annat här och nu?

Krusbärsbusken är av sorten 'Martlet' och planterades i pallkrage förra året. Den gav nästan inga bär alls i sommar, och de få som kom tog skatorna hand om. Dessutom var det en massa myror som flyttade in som sambor i lådan. Den har alltså haft en viss otur på ohyra-fronten. Byta växtplats kanske? Eller helt enkelt vänta på en ny och förhoppningsvis bättre säsong... Den är i alla fall resistent mot mjöldagg, alltid nåt! ;)

I krusbärsfunderingar

16 kommentarer:

  1. Ojdå, vad den har råkat illa ut din buske! Jag vet faktiskt inget om krusbärsbuskar och deras fiender, kan inte alls hjälpa dig tyvärr.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Vilken nedrans typ ;-)) jag har ingen aning om vad du kan göra.Hoppas du får nått bra tips!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  3. Men du! Det där inlägget skulle kunna vara mitt! Jag gick förbi en krusbärsbuske som växer på framsidan av vårat hus. Det är en gammal buske och jag vet inte när den är planterad. Små gula bär ger den och bären växer liksom i rad på grenarna. Fina men eländiga att plocka. Taggarna är supervassa. Nu är busken helt avskalad. Inte ett enda blad finns kvar och jag hade, liksom du nu gjort, tänkt att jag skulle lägga ut en efterlysning på vem/vad som orsakar eländet. Jag har ju laddat ner apparna du tipsade om men inte hunnit kolla där. Gissar att du hade vetat om svaret hade funnits där?
    Ser med spänning fram emot ifall någon kan svara :-)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Oj då! Vet egentligen inte men skulle kunna gissa på krusbärsstekel, de kan kaläta en hel buske ganska snabbt. Där gäller det nog att leta efter larver, som antagligen inte finns kvar nu... Men jag vet som sagt inte!

    angående rosenflockeln gillar jag verkligen den! Finns nog i lite olika höjder, min är runt 230 cm men jag har sett betydligt lägre. De bildar kraftiga bestånd med tiden men kan ju alltid delas. Så länge det inte är en tät planta behöver den vindskydd eller stöd för att inte knäckas av blåsten. Ge den en rejät yta från början så blir det nog bra!

    kram louise

    SvaraRadera
  5. Ja, det verkar stämma av spåren att döma att det kan vara krusbärsmätare. Den synnerligen läslkiga larv jag såg på busken liknade dock inte den, den såg mer ut som en kamouflerad liten gren. Så läbbig! Men det var bara den enda, sen dess har jag spanat då och då men inte sett nån inkräktare. Men nu är det krig! Jag ska ut spana spår så fort det blir ljust imorgon.

    Och Anna, jag hade faktiskt helt glömt bort skadedjurs-appen! Fast jag själv tipsat om den... Perenn-appen används dock flitigt.

    Urk för larver, de är så vidriga! Bladlöss, spindlar och annat står jag ut med men larver är för mycket... Tack för ert engagemang för mina stackars krusbär!

    SvaraRadera
  6. Va trist! Jag har inte ens en krusbärsbuske... Men nu låter det ju ändå som du är skurken på spåret... Men du, va snyggt det blir med svarta staketet! Skulle jag också vilja ha... Och höstanemonen var hur söt som helst. Kramar!

    SvaraRadera
  7. Morr!!! Jag skrev en låååång kommentar och så vips, loggas man ut! Hrm... vet inte om bloggers nya gränssnitt är sådär våldsamt bra. ;0)

    Nå väl, jag skrev att jag nog tror att det är krusbärsmätarlarv du har. Jag har fått mina buskar uppätna då och då men det verkar inte skada busken sådär jättemycket till nästa år. Om du börjar se angrepp nästa säsong så skulle jag spreja med såpvatten, eller skaffa höns (de verkar smaska i sig larver som bara den...). Fast det är lite mindre meck med såpvatten. ;0)

    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  8. Tradigt... fast det klart, har busken inga blad så kan den ju inte få mjöldagg...kanske det som är det som menas med resistens. Nej, det var inte roligt - bara larvigt. Nä nu får jag allt sluta...

    Ge busken en chans nästa år i a f, helt allvarligt menat.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  9. Så trist!! Hör att du redan fått tips på vad eländet heter. Hoppas att den klarar sig nästa år!!

    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  10. Låter som att det är krusbärsstekellarver eller krusbärsmätarlarver som har kalätit din krusbärsbuske.
    Vi råkade vi ut för krusbärsstekellarver ett antal år i följd för några år sedan. Enda sättet tror jag är att spana efter och döda larverna när de kommer, dvs nästa år, för nu är det ju för sent. Så var observant på busken nästa år. Det krävs dagliga rundor för larverna äter fort!

    Läs mer här: http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/faktablad_tradgard/FVT090/FVT090.HTM

    Sensommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  11. Bosse sköter sig exemplariskt i skogen ska du veta! Han plockade en hel korg med bär helt själv och man kan nästan se på ögonen hur fokuserad han blir när det kommer till bärplockning. Kanske är det hans ordningssinne som kommer till sin rätt när bären ska plockas och sorteras. Noga ska det vara! ;0)Jag är själv helt chockad över hur mysigt vi hade det i skogen. Inget gnäll på något av barnen. Kanske kände de av att både jag och Niklas varvade ner och blev lugna i själen där ute... :0)

    Testa med lille Tage du också. Vem vet, han kanske är en bärplockare av rang han med!

    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  12. Ursäkta att jag ler men jag älskade inlägget! Snacka om vinnare!
    Kram på dig!
    Hélena

    SvaraRadera
  13. Jag har något till dig på min blogg:)).

    SvaraRadera
  14. Vad tråkigt med krusbärsmätare... Men borde dom inte kallas för krusbärsätare? :)
    Hoppas busken mår bättre till nästa år!
    Kram Ida

    SvaraRadera
  15. Odlarens vedermödor, denna ständiga kamp med och ibland mot naturen. Jag hade låtit busken vara och se om den inte kommer igen nästa år. Vad jag har förstått har det varit ett eländesår med sånt här, kryp och all annan sån där skit.
    Agneta kram

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...