söndag 18 september 2011

Tid för tålamod

Nu kommer hösten med alla sina härliga färger, och vanligtvis är denna period en höjdpunkt i mitt trädgårdsår. Men just nu ser min trädgård ut så här...


...och det är liksom inte riktigt lika kul då. Eller vad säger ni: Ska jag piffa till presenningarna med en ljungkruka och brädhögen med en rad prydnadspumpor kanske? ;) Det känns inte som någon större idé och jag inser också att min blogg inte kommer att ha så mycket bilder att bjuda på förutom i stil med den ovan de närmaste månaderna. De höstkrukor jag hade är täckta med sågspån, på pergolan förvaras verktyg och gräsmattan är som ni ser fullständigt belamrad med byggmaterial. Ja, och som ni förstår råder lätt kaos inomhus också så det är bara att bita ihop de cirka tre månader som återstår innan allt ska vara klart. (För er som är nytillkomna läsare och undrar vad vi håller på med - läs mer här).

Lösningen för att inte bli galen är att se framåt och ha tålamod. Och vad kan vara mer framåtblickande och tålamodstestande än att plantera vårlök? Ingen idé att stressa lökarna inte, här är det minst ett halvårs väntetid! Jag beställde lite av varje från odla.nu och fick allt i jorden igår. Det fanns inte så mycket lökväxter när vi flyttade hit och sen dess har jag försökt sätta lök här och där med varierande resultat. Tulpaner som hamnade för fuktigt och narcisser som aldrig kom upp med flera experiment. I år har jag mest tänkt fylla på med lite vårblomning i de nya rabatter som tillkommit den här säsongen.


Jag hoppas att snödropparna ska trivas och sprida sig bland vintergrönan i den långa södergående rabatten. Den är längst bort från huset och här vill jag ha växter som är så självgående som möjligt. Tänk så fint om marken under häggmispeln kunde lysas upp av snödroppar om några år? Det är ju lika fantastiskt varje vårvinter när dessa små tuffingar tittar upp ur snön.


Nävan 'Rozanne', som växer så det knakar i den lilla rabatten med klematisspaljén, kommer förhoppningsvis att täcka de nedvissnande bladen från dessa blandade lila och vita tulpaner.

Sen blev det en stor kruka med krokus och en liten med vita pärlhyacinter som jag tänker mig ska lysa upp vår nya yttertrapp framemot vårkanten. Och till sist stoppade jag ner fem lökar av den vackra narcissen 'Thalia' i den varma solrabatten och hoppas att de ska trivas där. Har provat dessa två gånger förut utan att lyckas, tredje gången gillt kanske? De är ju så fina, men tydligen lite kinkiga. Och sånt som är kinkigt brukar inte bli långlivat hos mig, tyvärr.

Tack för alla grattis till min fina vinst igår. Förstår att ni är lite avundsjuka! ;) Jag har aldrig vunnit nåt så fint förut och det ska bli så roligt att få hem quilten så småningom. Vilken färg jag valde? Jo, det blev minsann så att mamman i familjen tänker ha den i sitt eget nybyggda sovrum... Som kommer att gå i grå toner, alltså grå och vit!

Idag väntar den segdragna fortsättningen på staketbygget. Snart, snart hoppas jag kunna lägga upp en bild på det färdiga resultatet.

En skön söndag önskar jag alla bloggvänner därute!

Kram från

17 kommentarer:

  1. Grattis till vinsten!
    Vårlökar är härligt det kommer ju faktiskt snart en ny vår, tål att tänka på när man tycker hösten börjar bli mörk.
    Klart det är jobbigt med byggröra men ni får ju fint sen, eller hur?

    Kram Jessica

    SvaraRadera
  2. Att plantera vårlökar låter som den bästa byggröran-terapin!!! När lökarna kommer upp i vår är det också slut på ert byggkaos och ni kan njuta av allt det nya både ute och inne. Så andas lugnt, vänd ryggen mot de sågspånsfyllda krukorna och sätt en liten kruka med ljung på presenningen vet´ja. Alltid kan det pigga upp en av era arbetare!!!

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  3. 3 månader går fort, och snart är din gräsmatta fri från allt byggmaterial. Tänk vad fint du kommer få det, så då är det allt värt lite kaos här och där. Fina lökar du planterat! Krukor vid trappan är så mysigt att ha året om.
    Lycka till, du kommer allt härda ut:)).
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Du får tänka att det blir bra när det blir färdigt. Varför har inte jag fått mina lökar fån odla.....Där stod visserligen att vi i söder får vänta längst, men du bor ju längre söderut än vad jag gör. Men den som väntar på nått gott.../Christina

    SvaraRadera
  5. Det där med tålamod är inte alltid så lätt :-) men tänk så glad man blir sen när byggprojekt eller annat är färdigt!
    Det är verkligen en härlig känsla att sätta vårlökar. Hoppas du lyckas med snödroppslökarna, själv har jag inte gjort det - dvs inte förrän jag fick en "klump" uppgrävda snödroppar från en vän.
    Ha det gott. /Ingela

    SvaraRadera
  6. Det är förvisso tråkigt när det råder oreda i trädgården, men med tanke på både väder och årstid så har ni ju ändå valt rätt period att "stöka ner"! Och tänk på att det kommer att leda till något trevligt.
    Jag har inte satt några nya lökar i år, men har redan tulpaner, snödroppar, krokus och kungsängslilja i jorden, som jag hoppas kommer att glädja oss även nästa vår.
    Stort grattis till den underbara quilten som du vann! Kommer säkert väl till pass att sitta och kura under i höst.
    Må så gott!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  7. Renoveringar och byggnationer kan visst vara nog så tråkiga men det brukar bli bra i slutändan. Hoppas det blir så hos er också.

    Grattis till finfina vinsten!
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Grattis till fina vinsten!
    Snödroppar är jättesvårt att plantera som lök, helst ska man plantera dem "in the green" på våren, då lyckas det oftast mycket bättre!
    Hoppas du står ut med renoveringarna, de flesta av oss har nog gått igenom det, suck...
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  9. Skall bli spännande att se hur det blir.
    Vi bor på 85kvm och byggde ett stort växthus i stället som används som litet extra vardagsrum när vi har gäster.
    Ha en skön kväll
    Annika

    SvaraRadera
  10. Grattis till din fina vinst!
    Tiden går ju fort o lökdrömmar under tiden är ju inte så dumt :-)

    SvaraRadera
  11. Mmm.. härligt med lökplanering och lökplantering! Köpte två påsar av några ljuvligt ljusblå saker i dag. Kommer inte ihåg namnet, som jag aldrig hört förr, men vackra var dom i alla fall. Jag kanske rentav hittade rariteter som jag kommer att vara ensam om...
    kram från Eva

    SvaraRadera
  12. Vilka fin lökar du köpt. Blir säkert jättefint. Jag provade också några Thalia. Hoppas de kommer upp...
    Kram Hanna C

    SvaraRadera
  13. Fint med smålökar... det hör ju liksom till i en trädgård. Jag måste nog ha lite pärlhyacinter i den nya färgmixen med blått, ljusblått och vitt kom jag på nu. Tulpanmixen ser härlig ut - kul att det finns färdiga blandningar tycker jag.

    Lycka till med bygget... är tradigt när allt är upp-och-ner men sedan så...

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  14. Hej!

    Snart kommer jag att vara i samma situation som du då vi planerar att bygga ut huset till nästa år. Det kommer att förstöra hela gården då de måste köra genom hela trädgården för att komma till baksidan av huset med alla maskiner. Det är väl knappast lönt att be dem vara försiktiga...

    Visst är det spännande att sätta lökar, då har man nåt att se fram emot till nästa år!

    Grattis till filten!

    SvaraRadera
  15. Åh, som jag känner igen mig... Men just lökplantering låter som rätt melodi! Jag har handlat på mig massor med tulpaner i år. Ska bli så härligt när de kommer upp i vår... Jag håller både tummar och tår att bygget är klart till jul så ni får lite julmys i lugn och ro! Vilken julklapp! :0)

    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  16. Det känns alltid lite halvt om halvt hopplöst mitt i byggstök men det betalar sig säkert bra i slutändan, Håll ut och lycka till med lökarna!
    Kram Ida

    SvaraRadera
  17. Der er intet så dejlig som når forårsløgene titter frem.
    Det skal nok blive smuk.

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...