torsdag 1 september 2011

September & sedum

Första dagen i september blev en hektisk en, och ikväll är jag ordentligt trött. Men några bilder på min fina sedum hinner jag nog med innan jag somnar. Liten kärleksört även kallad och nu börjar den precis att blomma, sist ut bland sina släktingar i min trädgård.


























Den växer i en gammal damm som vi fyllde med jord och planterade stenpartiväxter i, eftersom den var i så dåligt skick. Denna damm var så enormt välgjuten att vi inte orkade ta bort den helt, inte just då i alla fall, och då blev det till att hitta på en annan lösning. Nu samsas kärleksörten där med bland annat lammöron och gräs och det är ganska fint, men troligen något jag kommer vilja förändra längre fram... ska bara genomföra alla andra projekt som kliar i fingrarna först...


...men allra först ska det bli fredag och sen väntar helgen på oss med utlovat fint trädgårdsväder. Kanske är det äntligen staketmålardags här. Vad har ni andra för planer nu när trädgårdssäsongen går mot sitt slut? Vårlöksplantering kanske, eller fruktplockning? September är allt en härlig trädgårdsmånad den också!

tycker

6 kommentarer:

  1. Kärleksörten gillar jag väldigt tacksam och lätt att föröka. JAg tar in och njuter av den och så vips är det rötter och då åker de ut i trädgården i en hörna. Jag gillar att de blommar sent och så tacksamma.
    Hoppas vi får så fint väder som lovar för då ska det bli ute för hela slanten i alla fall på lördag. Söndag har vi kalas och då hade det varit härligt om man kunde duka ute för en gångs skull.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Köpte nyligen en kärleksört. Såg en med nästan svarta blad och det blev kärlek vid första ögonkastet. Hoppas bara den överlever allt regnet. Denna helgen ska gå i vandringens tecken. Önskar dej sol och en bra helg./Christina

    SvaraRadera
  3. Kärleksört är fint och dina bilder av den är så underbara! Bra idé att fylla igen dammen när den liksom ändå inte fungerade. Det kanske blir en ny så småningom, vem vet. Själv skulle jag vilja ha ett vattenfall!!! Kan inte vara så svårt - ähum....
    Nu blir det ut i skogen med vovven och samtidigt lite svampletande! Och kanske kommer jag hem med mossa, jag älskar mossa och kan liksom inte få nog!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. Vilken fin kärleksört! Låter snyggt ihop med lammöron och gräs.
    Jag står i valet och kvalet om jag ska göra en stengång av smågatsten i trädgården...vet inte om jag vågar ta bort så mycket gräsmatta...Får fundera lite till.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Jättevackra bilder! Mitt helgprojekt har börjat, att spana in starten på vårt gotlandsbygge :-)
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  6. Kärleksörten är en fantastisk växt som fyller bra i rabatten och håller länge.
    Ha det bra ;)

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...